V roku 2009 sa vedľa seba paralelne rozvíjajú dva trhové segmenty – viacúčelové automobily (MPV) a športovo-úžitkové modely (SUV, resp. crossovery). Ani Peugeot v tomto čase zrejme nemá jasno, ktorá cesta je tá perspektívnejšia. Neriskuje však. Tesne po sebe uvádza na trh dva modely – kompaktný crossover Peugeot 3008 a o triedu väčšie MPV Peugeot 5008. A sme v súčasnosti. Ruže kvitnú SUV a značka s levom v znaku kompletne naskakuje na vlnu konjunktúry. Vlani predstavila nový crossover Peugeot 3008 a o rok neskôr na identickej flexibilnej platforme do šourúmov prichádza väčší – tiež crossover Peugeot 5008.
Peugeot 5008 BlueHDI 150 Zdroj: Peugeot
Zdá sa vám porovnanie flexibility reálneho socializmu včerajška a globalizujúceho sa kapitalizmu súčasnosti pritiahnuté za vlasy? Aj mne.
Dobre zúročený štylistický nápad
Skôr ako Peugeot 5008 BlueaHDI 150 naštartujem, spravím krátku inventúru toho, čím je už na prvý kontakt zaujímavý. Z niektorých zorných uhlov sa na nerozoznanie ponáša na menší P 3008. Je to fajn, lebo o P 3008 sa fakticky oplatí oprieť zrak. Na druhej stane škoda, že dobrých dizajnérskych nápadov nie je toľko, aby sa nimi mohlo „plytvať“.
Poďme však ďalej. Už sme si zvykli, že crossovery od Peugeotu nedisponujú pohonom štyroch kolies. Zrejme aj preto, že podľa štatistík väčšina majiteľov SUV nimi do terénu nejazdí. Ani v západnej Európe, kde cesty nasolia skôr, ako začne padať sneh, nenachádza štvorkolka veľké uplatnenie. Lenže na Slovensku máme iné skúsenosti a štvorkolky sú čoraz populárnejšie.
Neodolateľný i-Cocpit
Inventúru zóny vodiča začínam konštatovaním, že za malým skoseným volantom sa cítim príjemne. Mám ho kdesi naproti hrudi, dobre sa drží a na vysoko situovaný prístrojový štít sa pozerám ponad veniec. Páči sa mi ničím nehatený výhľad a aj krátky prevod riadenia. Taká troška športovosti à la F1 v inak nevšedne komfortnom aute. Pritom zaujať optimálnu polohu za volantom – žiadny problém. Dlhodobo chválim dodávateľov sedadiel do peugeotov. Bývajú pohodlné a zároveň dobre držia telo.
Peugeot 5008 BlueHDI 150 Zdroj: Peugeot
V päťtisícosmičke však zažívam tak trochu sklamanie. Dve pekne tvarované predné kreslá majú síce predĺžiteľný sedák aj masážnu funkciu, sú aj pohodlné, ale „len“ pohodlné. Pre mňa sú o číslo možno aj o dve väčšie, ako by som potreboval. Takže chlapinám XXL vrelo odporúčam. Len robustný, vysoký a široký, ba aj celkom sexi stredový panel čiastočne zužuje priestor nohám.
V plne elektronickom prístrojovom štíte v terminológii Peugeotu zvanom i-Cocpit môžem voliť medzi viacerými módmi zobrazenia. Pri ich striedaní sa mi pred očami odohráva efektné grafické divadlo – nič zaujímavejšie za oknom auta neuvidím. Priťahuje pohľad ako šteklivý bilbord popri ceste. Ale napríklad paralelné zobrazenie stupnice rýchlomeru aj jeho digitálnej verzie sa mi zdá zbytočné. Ale máte pravdu, „peugeoťáci“, môžem si zvoliť inú konfiguráciu a zbytočne nefilozofovať.
Centrálny dotykový monitor akoby skopírovali od BMW. Nereaguje síce tak promptne, nemá ani záložnú ružicu bezdotykového pohybu v menu, zato sa pod ním skvie efektná klaviatúra spínačov, ktorými sa skratkou dostanem k najpoužívanejším funkciám v menu. Keď však mienim deaktivovať štart/stop systém, zopár klikom sa neubránim. Chápem však, že je to nežiaduci úkon.