Fancy Fast Food
Nové ponímanie čaká v tomto roku aj fast food (alebo ak chcete street food). U nás sa zúžil väčšinou na hamburgery, hranolčeky či palacinky, aspoň tak sa dá usudzovať zo streetfood festivalov, kde tvoria tieto jedlá väčšinu ponuky. Fancy Fast Food znamená jedlo, ktoré je rýchlo pripravené, ale z kvalitných surovín. Pritom môže ísť o úplne obyčajné jedlá, ako sú napríklad obložené chlebíčky, ale kreatívne poňaté.
Jedným zo základných kameňov kuchyne v Levante sú mezze, teda predjedlá a šaláty servírované v miskách, ktoré sa jedia spoločne. Zdroj: Jarmila Horváthová
Tiež to môžu byť hranolčeky, ktoré sa podávajú s pekinskou kačicou či ako vegetariánska kombinácia s kapustovým šalátom. Alebo zemiakové pyré posypané chrumkavými oškvarkami z diviaka... skrátka odporúča sa pripraviť niečo, čo je jednoduché, ale zo surovín a spôsobom, aký tu ešte nebol.
Nealko má prevahu aj urob si sám
A čo má byť trendy vo svete nápojov? Oveľa väčšia pozornosť ako v minulosti sa má venovať nealkoholickému pitiu. Už dlhšie sú bežnou ponukou aj našich reštaurácií a barov rôzne domáce menej či viac sofistikované limonády. Pozornosť nealku má pokračovať aj ďalej a svetoví barmani kreujú rôzne koktaily bez alkoholu. Fantázii sa tu tiež medze nekladú a miešajú sa sladké a slané chuťové substancie a postupy, ako je fermentácia.
Nealkoholické koktaily sú trendom medzi nápojmi. Zdroj: Pixabay
Čoraz populárnejšie sa tiež stáva párovanie jedla nielen s vínom, ale aj s pivom, nealkoholickými nápojmi a koktailmi. Dôvod je jednoduchý – veľa návštevníkov reštaurácií je motorizovaných a prijali by k jedlu aj niečo sofistikovanejšie, ako je minerálka.
Priekopníkom párovania jedla s pivom, koktailmi a nealkom je u nás bratislavská reštaurácia ufo.watch. taste.groove. Kto takéto párovanie niekedy vyskúšal, môže len potvrdiť, že pri šesť-, sedemchodovom menu odchádza od stola oveľa čerstvejší, ako keď s jedlom vypije štyri či päť deci vína.
A ešte jedna novinka z nedávnej minulosti sa má stať tento rok trendom – hostia za barovým pultom, ktorí si svoj nápoj pripravia sami. Tak to funguje napríklad vo vychytenej salzburskej reštaurácii Paradoxon. Tam si možno pripraviť za deväť eur vlastný gin tonic. Za barovým pultom je asi 20 ginov a 20 druhov tonikov a je na hosťovi, aký si pripraví. Ako to funguje v praxi, sme nezistili, lebo počas našej návštevy sa nijaký odvážlivec nenašiel a aj my sme pri toľkom výbere kapitulovali.
Urob si vlastný gin tonic! vyzývajú v reštauráciii Paradoxon. Zdroj: Fou Zoo
Čo je tiež Trendy
Smart aj v gastronómii. Digitalizácia zasahuje čoraz viac aj do gastronómie, aj keď ľudský faktor tu roboty určite nenahradia. Skôr ide o riešenia, ktoré optimalizujú procesy v „back office“. Počínajúc inteligentným skladovým hospodárstvom, cez automatizované objednávanie surovín a jeho plánovanie až po rezervácie miest. K téme digitalizácie patrí aj kontakt s hosťami cez personalizované newslettere či možnosť rezervácií cez WhatsApp. Kto je v tomto vpredu, má konkurenčnú výhodu. Nehovoriac o tom, že Wi-Fi musí byť v reštauráciách samozrejmosťou.
Eventy robia peniaze. Hostia chcú zažiť v reštaurácii niečo nezvyčajné, preto ľudia, zaoberajúci sa trendmi v gastronómii, radia reštauráciám robiť aj tento rok eventy. Tie, ak sú atraktívne a dobre cenovo nastavené, generujú hostí aj peniaze. Môže ísť o zdanlivo banálne veci, ako je hosťovanie nejakého známeho šéfkuchára alebo prezentácia špeciálneho menu. Kreatíve sa medze nekladú, rovnako môže ísť o pop-up večeru na netradičnom mieste (svojho času takú robilo napr. Fou Zoo v školskej jedálni) alebo s nejakou témou – napríklad White Dinner, keď sa podávajú len svetlé jedlá a aj prostredie je tomu prispôsobené. Aby bola takáto akcia úspešná, je dôležitá primeraná propagácia, napríklad cez sociálne médiá a newslettery, aby sa záujemcovia o nej dostatočne zavčasu dozvedeli. Často privedú kmeňoví hostia na takéto akcie aj svojich známych, takže sú šancou získať novú klientelu.
Byť dobrý zamestnávateľ. Aj v roku 2018 pokračuje v celej Európe trend, ktorý zamestnávateľov neteší – zamestnancov v reštauráciách a hoteloch je nedostatok a ich hľadanie je čoraz ťažšie. Na druhej strane sú nároky hostí čoraz vyššie, takže kvalitný personál je ešte dôležitejší ako v minulosti. Preto sa napríklad podľa štúdie Trendstudie Gastronomie 2018 musia majitelia a manažéri reštaurácií čoraz viac zaoberať tzv. Employer Brandingom – snažiť sa o to, aby boli atraktívnym zamestnávateľom.
O pracovité ruky je v gastronómii núdza aj v tento rok. Zdroj: Pixabay
Férové odmeňovanie je samozrejmosťou (výplata do obálky, čo nie je na Slovensku ojedinelé, je v zahraničí neznáma praktika), okrem toho je podľa štúdie dôležitý prístup k zamestnancom. Vytvoriť dobré pracovné prostredie, poskytovať im sociálne výhody, ale najmä možnosť sebarealizácie v práci, pretože len spokojný personál dáva na svojho zamestnávateľa dobré odporúčania. A „odporúčací marketing“ je okrem sociálnych médií veľkým trendom v personalistike, resp. zháňaní zamestnancov.