Úsporné len podmienečne
Priznávam, že počas prvých kilometrov jazdy na mňa neprepĺňaný trojvalec pôsobí ako chladná sprcha. Akusticky nie je síce urevaný, ale duní a neťahá. Zvykám si, že nemám výkonovú rezervu, že každé predbiehanie si musím sakramentsky rozmyslieť, a ak mienim jazdiť aspoň ako-tak rezko, radím a radím. Uvedomujem si však, že toto má byť lacná a úsporná pohonná jednotka a podľa toho jej mám zadávať úlohy. Nakoniec zisťujem, že nie je ani až taká úsporná.
Áno – dá sa s takto motorizovaným Aircrossom jazdiť nenáhlivo po okreskách sedemdesiatkou trebárs za priemerných päť litrov. Lenže malý mestský crossover patrí hlavne do mesta a občas alebo aj pravidelne na diaľnicu. Preto ho beriem na test spotreby na štandardnom 100 km okruhu tak ako ostatné testované autá. Výsledok: 6,7 l/100 km, teda žiadna sláva.
Pritom hlavne jazda po diaľnici stotridsiatkou mu evidentne nesedí. Motor dosahuje až 4 100 otáčok, a to je aj medzi bratmi priveľa. Päťstupňová prevodovka by spásonosnú šestku pre takýto prípad potrebovala ako soľ. Chvíľu sa mi zdá nespravodlivé, že malý trojvalec nútim na diaľnici do stotridsiatky. Jeho majiteľ by ju zopárkrát aj takto vyskúšal, no keby zistil, že mu Aircross žerie viac ako susedov veľký bavorák, uspokojil by sa so stovkou. Úvahu však zaháňam, veď, cesta kompromisu je cestou do…
Podvozok mäkučký, ale...
Podvozok mäkučký ako na barokovom kočiari je aj obstojne akusticky izolovaný. V duchu si pochvaľujem, ako pohodlne sa v relatívne lacnom aute dá voziť. Ako by ho projektovali špeciálne na slovenské cesty. Už vôbec nepochybujem, že tento charakter si nájde svojich fanúšikov. Keď však manévrujem v ostrejšom tempe a v rámci možností rezko zdolávam ostrejšie oblúky, pozitívne pocity striedajú rozpaky. Tupé riadenie a nepresné radenie ešte tolerujem v kontexte ceny auta. Osobne mi však prekáža, že malý citroën sa hrbí, nakláňa, hlboko si kľaká, kolíše sa a ja za jačania pneumatík márne hľadám hmatateľnú oporu voči odstredivým silám. Niet jej. V duchu komentujem: Vidíš, C3 Aircross ťa samovoľne od takéhoto spôsobu jazdy odrádza. Dáva ti na vedomie, že máš zvoľniť a ešte viac ako zvyčajne sa vyhýbať „krízovkám“, lebo už vieš, že podvozok ťa nepodrží.
Zdroj: Citroën
Záver
Nepochybujem, že toto auto zaznamená neporovnateľne väčší komerčný úspech ako jeho predchodca Citroën C3 Picasso. Má na to viacero predpokladov. Tým prvým je konštatovanie, že crossovery vôbec sa predávajú naprieč Európou dobre – ako teplé rožky. C3 Aircross špeciálne vyzerá podľa mňa veľmi dobre. Príjemne sa v ňom sedí nielen vpredu, ale aj na zadnej lavici, priestrannosťou, variabilitou a vôbec praktickosťou nezaostáva za MPV. Keď identifikujem cieľovú skupinu, vidím mladých ľudí, ktorí na drahšie auto ešte nemajú, vidím aktívnych dôchodcov, ktorí často dostanú na starosť vnúčatá, vidím dobre situované rodiny, kde sa uplatní ako druhé alebo tretie auto. A ak mám identifikovať typického vodiča, potom podľa môjho názoru je to mladá baba a za ňou v detských sedačkách jej drobizg na ceste do škôlky a späť. S týmto svojím názorom sa však vnútorne nestotožňujem, lebo si uvedomujem, že ním oživujem spomienky na prekonané stereotypy.
PLUS
• ofenzívny vzhľad
• výborné sedadlá
• praktický a variabilný interiér
• flexibilný kufor
• komfortné pruženie
MÍNUS
• motor bez výkonovej rezervy
• len päťstupňová prevodovka
• nadmerné nakláňanie v zákrutách
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS + REF, ESP + ASR + AFU, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, automatická klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, Citroën NAV 3D so 7" dotykovým displejom, rádio (6x repro, + Hands-free Bluetooth + kontektor USB + zásuvka typu jack), Mirror Screen, dvojpolohová podlaha v batožinovom priestore, dojazdová lepiaca súprava, systém upozornenia na nechcené prekročenie jazdného pruhu, upozornenie na možnú únavu vodiča, tónované sklá, stierač zadného okna, zadné svetlá s 3D efektom, palubný počítač, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, LED diódové denné svetlomety, multifunkčný volant v koži, elektricky ovládané okná a elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, dažďový a svetelný senzor, elektrochromatické vnútorné zrkadlo, zadné parkovacie senzory, posuvné sedadlá v druhom rade, predné hmlovky, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Navigácia/audiosystém typu NAC so 7" multifunkčným farebným dotykovým displejom, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané predné sedadlá, ConnectedCAM Citroën, 16" disky kolies z ľahkých zliatin MATRIX, 15" rezervné koleso...
Citroën C3 Aircross PureTech 82 Shine | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 199 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 60 (82)/5 750 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 118/2 750 |
Prevodovka | 5-st. manuálna |
Pohon | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 165 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,1 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410 – 520 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 890 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |