Expanzia pokračuje

Po opatrnom rozbehu Brose vlani v auguste odštartovalo aj výstavbu druhej výrobnej haly, vďaka ktorej sa rozšíri celková rozloha fabriky na 50-tisíc štvorcových metrov. Firma preinvestovala ďalších 57 miliónov eur a vytvoriť plánuje 350 nových pracovných miest, z čoho približne sto bude vo vývoji. „Interne očakávame, že to opäť bude vyššie číslo, ale radšej sme opatrní, aby sme dokázali náš sľub splniť aj v prípade neočakávaných okolností,“ ozrejmuje A. Mallener. Aj na túto fázu prispel štát investičnými stimulmi vo výške viac ako osem miliónov eur.

Brose s investíciami nekončí a už v budúcom roku plánuje vzhľadom na očakávaný rast produkcie výstavbu aj tretej výrobnej haly. Tým sa rozloha závodu rozšíri už na 85-tisíc štvorcových metrov. „V pláne máme každé dva až tri roky postaviť ďalších dvadsaťtisíc štvorcových metrov. Musíme však ísť krok za krokom, aby sme stihli závod po investíciách konsolidovať. Snažím sa tiež limitovať, koľko ľudí bude u nás pracovať, aby to bolo pod 1 700 pracovníkov. Pri vyššom počte už podľa mojich skúseností nemáte šancu poznať zamestnancov a v riadení tak pribúdajú rôzne medziúrovne, cez ktoré sa k vám dostanú len filtrované informácie,“ myslí si A. Mallener.

Brose masívne zainvestoval v Prievidzi. Dokazuje, že vieme robiť výskum a vývoj

Brose Zdroj: Maňo Štrauch

Život po baníctve

Vzhľadom na strategické zameranie závodu a ďalší plánovaný rast sa tak Brose v regióne stáva alternatívou k súčasnému najväčšiemu zamestnávateľovi na hornej Nitre, dnes už neperspektívnym Hornonitrianskym baniam Prievidza (HBP). Tie vlani dávali prácu viac ako 3 200 ľuďom. Aj napriek silnej tradícii baníctva a ochrannej ruke, ktorú nad ním držal expremiér Robert Fico, sa o útlme ťažby hnedého uhlia hovorí čoraz konkrétnejšie a mesto, ako aj celý región sa na jej ukončenie začínajú pripravovať.

Brose s takýmto vývojom podľa A. Mallenera pri výbere lokality priamo rátalo. „Jedným z dôvodov, prečo sme tu investovali, je fakt, že raz baníctvo v regióne skončí. S tým spojený rast nezamestnanosti nám umožní dať ľuďom prácu. Už teraz zamestnávame bývalých baníkov. No je to stále na ich rozhodnutí, či ostanú robiť v bani alebo prídu k nám. Sme druhý pilier, na ktorom môže región stáť, pretože ak sa bude baníctvo utlmovať, región bude potrebovať riešenie. Inak tu nezamestnanosť exploduje,“ vraví. S HBP firma komunikuje a aktívne spolupracuje pri rozvoji hornej Nitry. Nesnaží sa vystupovať ako konkurent baní, ale ako alternatíva. Takto firma napríklad využíva aj ľudský potenciál, ktorý v Prievidzi ostal po odchode výrobcu káblových zväzkov Yazaki spred ôsmich rokov.

Brose masívne zainvestoval v Prievidzi. Dokazuje, že vieme robiť výskum a vývoj

Brose Zdroj: Maňo Štrauch

Dôležitý vývoj

Produktové portfólio Brose totiž nie je postavené na jednoduchej montáži, ale zameriava sa na výrobu sofistikovaných mechatronických komponentov pre automobilový priemysel, ako sú zdvíhače okien a zadných dverí, motory na zdvíhače okien či motory na elektrické parkovacie brzdy. Klientmi sú všetky veľké automobilky nielen v Európe, ale aj globálne ako napríklad koncern Volkswagen, Daimler, BMW, Ford, Volvo či Jaguar Land Rover. Rovnako Brose dodáva aj iným veľkým systémovým dodávateľom. Produkty firmy síce v automobiloch laik nevidí, ale každé druhé vozidlo v sebe nejaký obsahuje.

Ešte dôležitejšia je prítomnosť vlastného výskumno-vývojového centra, ktoré sa po dosiahnutí cieľového počtu dvesto zamestnancov stane jedným z najväčších v rámci automotive dodávateľov na Slovensku. Centrum pritom bude mať pod palcom kompletný projektový manažment od vypracovania ponuky pre klienta, samotný vývoj, dizajn produktu, testovanie až po podporu pri uvedení do výroby.

„Paralelne vyvíjame aj nevyhnutné výrobné a logistické procesy a slúžime ako kompetenčné centrum pre ostatné závody Brose v regióne. Slovensko totiž nepotrebuje ďalšiu montáž železných konštrukcií. To dnes zvládne každá krajina. Musí sa posúvať s kvalifikáciou smerom nahor,“ dodáva A. Mallener. Nemecká spoločnosť už nadviazala spoluprácu s technickými univerzitami v Bratislave, Trenčíne a Žiline. 

Brose masívne zainvestoval v Prievidzi. Dokazuje, že vieme robiť výskum a vývoj

Alex Mallener, Brose Zdroj: Maňo Štrauch

Ako rozlietať regionálne letisko

Jedným z kľúčových faktorov, prečo si Brose vybralo pre svoj nový závod práve Prievidzu, bola blízkosť k tunajšiemu letisku. Firma v ňom videla príležitosť, ako čo najrýchlejšie prepravovať zamestnancov vývoja ako aj iných inžinierov do nemeckej centrály, s ktorou úzko spolupracujú. Doteraz však nemohla letisko využívať, keďže má len trávnatú pristávaciu plochu a nebolo tak vhodné na pristávanie prúdových lietadiel. Spoľahnúť sa preto musela na letisko v Sliači.

To sa však od budúceho roka zmení. Brose sa rozhodlo do letiska v Prievidzi zainvestovať, keď miestnemu aeroklubu darovalo viac ako tri milióny eur na jeho modernizáciu. Výsledkom bude nová spevnená pristávacia plocha, ktorá nahradí doterajšiu trávnatú.

Nová dráha bude mať dĺžku jeden kilometer a šírku 23 metrov. Zároveň bude osvetlená LED svietidlami, čo umožní aj nočné pristávanie. Letisko v Prievidzi má štatút medzinárodného letiska s nepravidelnou prevádzkou a ten má zostať zachovaný. „Všetci budeme mať lepšie spojenie s Viedňou. Letecky môžeme efektívnejšie dopravovať našich ľudí do Nemecka a naspäť. Tovar prepravovať nebudeme, keďže to by sa finančne nevyplatilo,“ zhrnul Axel Mallener. S prácami na letisku sa začalo v polovici augusta a dokončenie je naplánované na február budúceho roku.

Z hľadiska infraštruktúry by Brose pomohla výstavba obchvatu Prievidze, keďže dnes prechádzajú kamióny smerujúce do fabriky cez mesto. Ministerstvo dopravy v apríli potvrdilo, že s výstavbou ďalšej časti obchvatu by sa malo začať už budúci rok, na čo už aj vyčlenilo finančné prostriedky.

Partneri projektu:

Official image partner:

Brose masívne zainvestoval v Prievidzi. Dokazuje, že vieme robiť výskum a vývoj