Sú to práve investície systémových dodávateľov ako Brose, ktoré slovenský automobilový priemysel v tejto fáze potrebuje. Tí sa nezameriavajú na produkciu veľkosériových komponentov pre jednu automobilku, ale vyrábajú a vyvíjajú dielce putujúce do závodov nielen v Európe, ale po celom svete, čím znižujú riziko možných výkyvov na trhu a posúvajú celý automotive segment v krajine k sofistikovanejšej výrobe s vyššou pridanou hodnotou.
Investor roka je ocenenie, ktoré týždenník TREND udeľuje v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 16. augusta. Hlasovanie v 3. ročníku ankety bude spustené 17. októbra a skončí sa 30. októbra. Víťaza vyhlásime 6. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2018.
Do prvých dvoch fáz Brose investovalo sto miliónov eur a dnes už zamestnáva sedemsto ľudí, z čoho pol stovky pracuje priamo vo vývoji. Budúci rok pritom Brose plánuje rozšírenie závodu o ďalšiu halu a celkovo chce do siedmich rokov v Prievidzi zamestnávať 1 500 ľudí vo výrobe a k tomu dvesto inžinierov.
Srdcový projekt
Nemecký Brose nie je na Slovensku nováčik. V krajine je prítomný už viac ako pätnásť rokov prostredníctvom svojho závodu v priemyselnom parku v Lozorne. Ten vlani zamestnával vyše tristo pracovníkov a dosiahol tržby viac ako sto miliónov eur. No kým v jeho prípade ide o klasickú montáž zameranú na presné dodávky predovšetkým pre bratislavskú fabriku Volkswagen, prievidzská fabrika má postavenie vedúceho závodu. Ten okrem vlastného vývoja zároveň určuje procesy a poskytuje podporu ostatným fabrikám Brose v strednej Európe, Rusku, ale aj v Nemecku.
Brose Zdroj: Maňo Štrauch
Fakty o investícii Brose
Zámer:
- výstavba nového závodu na výrobu mechatronických komponentov pre automobilový priemysel a jeho následné rozšírenie
- Výška investície: 43 miliónov eur v prvej fáze, 57 miliónov eur v druhej fáze
- 750 pracovných miest
Prínosy:
- strategický závod fungujúci ako kompetenčné centrum pre ostatné fabriky skupiny s vlastným výskumom a vývojom
Ostatných desať rokov riadil tunajší závod Brose A. Mallener, ktorý rýchlo pochopil potenciál Slovenska na ďalší rast nemeckého koncernu. Keď sa v nemeckej centrále firmy začalo hovoriť o výstavbe nového závodu v regióne strednej a východnej Európy, ako logické miesto sa podľa neho ponúkal západ Slovenska vzhľadom na existenciu fabriky v Lozorne. „Môj plán bol vždy ostať na Slovensku. Uvedomil som si však, že v okolí Bratislavy a na Záhorí by nová investícia nemohla fungovať, keďže tam už nie sú ľudia,“ vysvetľuje plynulou slovenčinou A. Mallener, ktorý dnes riadi obidve prevádzky Brose.
Prievidzská fabrika je jeho srdcový projekt, ktorý celý vymyslel a presadil a má k nemu preto aj osobný vzťah. Sám pritom býva v Prievidzi a aktuálne čaká aj na udelenie slovenského občianstva. Lokalitu pre novú továreň hľadal sám. Písal listy primátorom miest s priemyselnými parkami a následne si ich bol aj osobne pozrieť. Vo finále vybral tri najlepšie lokality a tie predstavil v centrále Brose. Firma v tom čase preferovala umiestnenie fabriky v Rumunsku alebo Srbsku, no v prospech Slovenska podľa A. Mallenera zavážilo členstvo v eurozóne, väčšia skúsenosť s automobilovým priemyslom a blízkosť k zákazníkom spojená s nižšími logistickými nákladmi.
Brose Zdroj: Maňo Štrauch
Účinný HR marketing
Vedenie koncernu napokon súhlasilo a za finálnu lokalitu vybralo Prievidzu, konkrétne priemyselný park v blízkosti letiska, ktorý ponúkal dostatočnú rozlohu aj na prípadné rozšírenie. Spočiatku však Brose začínalo opatrne, prvú fázu fabriky postavilo s rozlohou vyše 20-tisíc štvorcových metrov. Na investíciu za 42,6 milióna eur prispel štát stimulmi v objeme takmer jedenásť miliónov eur. Spoločnosť pôvodne plánovala vytvoriť v horizonte piatich rokov štyristo nových pracovných miest, no toto číslo prekročila už vlani v októbri, necelého pol roka po štarte produkcie.
V čase, keď sa takmer všetci zamestnávatelia bez ohľadu na región sťažujú na nedostatok pracovnej sily, sa Brose podarilo za necelý rok a pol získať sedemsto zamestnancov a z toho päťdesiat inžinierov do vývoja. To všetko v regióne s nezamestnanosťou mierne pod priemerom Slovenska. Kým začiatkom uplynulého roka bola nezamestnanosť v okrese Prievidza viac ako cez sedem percent, v júni tohto roku to bolo už len necelých päť percent.
Alex Mallener, Brose Zdroj: Maňo Štrauch
Za investíciou v Prievidzi, ale aj za celým úspechom Brose na Slovensku treba vidieť najmä šéfa slovenskej firmy Axela Mallenera
Brose totiž stavilo na aktívny HR marketing. Oslovuje ľudí aj z iných regiónov a tiež v zahraničí, najmä tých, ktorí odišli z hornej Nitry za prácou, no uvažujú nad návratom. Na rozdiel od iných dodávateľov pre automotive má firma na Slovensku vlastné marketingové oddelenie s ročným rozpočtom na úrovni takmer tristotisíc eur. O jeho význame svedčí aj fakt, že prvou obsadenou pozíciou v závode v Prievidzi bola práve tá na oddelení marketingu.
Firma si chce zabezpečiť prísun nových kvalifikovaných zamestnancov aj do budúcnosti, preto sa hneď v úvode zapojila aj do projektu duálneho vzdelávania, v rámci ktorého spolupracuje s dvoma školami v Handlovej a Prievidzi.
Alex Mallener, Brose Zdroj: Maňo Štrauch