Dostať dobrý nápad nie je automatická záruka úspechu. Aj inovatívny a výhodný produkt potrebuje v prvom rade kupca, ktorý ho dokáže patrične oceniť. Sú prípady, keď treba v snahe nájsť zákazníka prejsť doslova na druhý koniec sveta. Podobný je úspešný príbeh spoločnosti Proteng z bratislavských Podunajských Biskupíc.

Na prvý pohľad neveľká firma má veľký potenciál. Už dnes sa môže pochváliť výrobným závodom v zámorí, a aj keď doma na Slovensku o nej vie zatiaľ len málokto, v Amerike ju považujú za priekopníka vo vývoji protipožiarnych systémov. Referencie zbierala v oblasti automotive, letectva, ale aj v armáde či IT firmách. Dnes sa so svojím produktom vracia v plnej sile domov.

Na snímke výrobná prevádzka spoločnosti Heneken Melts v Spišských Vlachoch, zaoberajúca recykláciou hliníka a výrobou hliníkových ingotov určených na ďaľšie spracovanie.
Neprehliadnite

Slovenskí obchodníci vybudovali na Spiši hlinikáreň, kde sa okolo pecí budú pásť pávy

Nápad zapálila náhoda

Cesta bratislavského podnikateľa Romana Malovca k biznisu s protipožiarnym zabezpečením nebola priama. Vzišla z lásky k autám. Jeho podnikateľské začiatky sa spájajú s dizajnovými úpravami áut. Tuning – to je okrem zlepšovania technických parametrov auta úpravami pod kapotou aj nápaditá obmena línií karosérie, mnohokrát pridávaním komponentov, ktoré sa vyrábajú na mieru.

„Celé to vzniklo okolo roku 2000. Vtedy sme ako firma pracovali na výrobe kompozitových komponentov do áut,“ spomína šéf firmy Proteng R. Malovec. Jeho komponenty okrem tuningu nachádzali aj všednejšie uplatnenie. Vyrábal rôznorodé súčiastky napríklad pre autobusy mestskej hromadnej dopravy. Pri podobnej spolupráci sa začala, viac-menej okrajovo, aj debata o tom, aké systémy sa vo svete používajú na predchádzanie požiarom. Tie sa totiž v preťažovaných vozidlách, akými sú autobusy mestskej hromadnej dopravy, z času na čas nevyhnutne objavia.

Roman Malovec, konateľ spoločnosti Proteng, ktorá vyrába a predáva inovatívne hasiace zariadenia.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Roman Malovec, konateľ spoločnosti Proteng, ktorá vyrába a predáva inovatívne hasiace zariadenia.

Pátranie po technickom riešení chrániacom autobusy pred rizikom požiaru zaviedli výrobcu kompozitných dielcov najskôr k produktom veľkých firiem, ktoré vyvíjajú protipožiarne systémy pre pretekárske špeciály. Šlo pritom o sofistikované mechanizmy tvorené množstvom rôznorodých súčiastok.

Inovácia takmer vyhasla

„Na začiatku bol hasiaci systém tvorený tlakovou fľašou a tenkou plastovou hadičkou naplnenou hasiacim plynom. Keď tá prehorela, plyn sa uvoľnil von,“ opisuje prvotné inšpirácie R. Malovec. Drahá tlaková nádrž, dýzy a ventily mu však pripadali príliš nákladné a ťažko udržiavateľné na to, aby ich mohol ponúknuť autobusovému dopravcovi.

Neprehliadnite

Slovenský lodiar potichu prepisuje trendy riečneho biznisu

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa