SUV ideál

Opäť usadám za volant, štartujem a z vedomia, že pod kapotou pradie osvedčený, no neustále modernizovaný radový vznetový šesťvalec, mám dobrý pocit. Rád sa nechám opäť presvedčiť, že je pre prémiové SUV tejto veľkostnej kategórie ideálnou pohonnou jednotkou.

Len v ekonomickom móde je do polovice zdvihu plynového pedála hluchý, v komfortnom a športovom móde ide už krásne za plynom. K tomu športová osemstupňová prevodovka, ktorá necháva v úspornom režime padať otáčky motora na voľnobeh, a keď aktivujem sekvenčný mód radenia, pokojne ma nechá „vychutnať si“ studenú sprchu elektronického obmedzovača otáčok.

BMW X3 30d xDrive: Pozoruhodné SUV s nešťastnou lavicou

BMW X3 30d xDrive Zdroj: BMW

Ak tomuto turbodieslu predsa len niečo vyčítam, tak jeho pokojný hlboký akustický prejav, aj keď je vytočený na maximum. Ako by sa ho športová jazda netýkala. Hysterický prejav benziniaku mi v takomto „fofre“ chýba. Naopak, páči sa mi, že keď si to upaľujem po diaľnici, otáčkomer pri stotridsiatke ukazuje len hodnotu 1 700 a motor nepočujem.

Ostáva v tieni šumu spätného zrkadla a odvaľujúcich sa pneumatík. Čo hovorí spotreba? Na testovacom okruhu som nameral priemerných 7,0 l/100 km. Chcete porovnanie? Napríklad nedávno som rovnaký okruh absolvoval s Range Roverom Velar vybaveným vznetovým štvorvalcom 2,0 l (176 kW/240 k). Zaknihoval výsledok 7,3 l/100 km.  

Podľa vzoru BMW plus

Podvozku vtláčajú charakter elektronicky riadené tlmiče pruženia, pohon štyroch kolies xDrive a nadštandardné obutie formátu 245/50 R19. V móde Eco Pro aj v komfortnom si užívam príjemnú jazdu – na BMW až nevšedne komfortnú.

BMW X3 30d xDrive: Pozoruhodné SUV s nešťastnou lavicou

BMW X3 30d xDrive Zdroj: BMW

To znamená, že od podvozka neprenikajú do interiéru žiadne vyššie tóny, pruženie menšie nerovnosti spoľahlivo filtruje, kolesá neodskakujú a karoséria sa nehojdá ani citeľne nenakláňa. K tomu presné riadenie s krátkym prevodom a progresívnym posilňovačom.

Nebudem vám nahovárať, že pokles neodpružených hmôt na podvozku registrujem, lebo mi chýba možnosť bezprostredného porovnania. Zato deklarovanú neutrálnosť (rozloženie hmotnosti na obe nápravy v pomere 50 : 50) pri prejazde oblúkov cítim. Keď však pridám vo výjazde plyn, hneď viem, že X3 je primárne zadnokolka a oblúk môžem „vypúšťať“. Pretáčavý šmyk sa mi síce na suchom asfalte podľa očakávania vykúzliť nedarí, ale keď zasneží, náznaky šmykov si užívam. Pritom sa neviem ubrániť pocitu, že ich viac kontroluje elektronika ako ja.

BMW X3 30d xDrive: Pozoruhodné SUV s nešťastnou lavicou

BMW X3 30d xDrive Zdroj: BMW

Záver

Už som sa v úvode zdôveril, že pre mňa je BMW X3 vo svojej triede etalón, a práve preto sú moje očakávania zoči-voči novej generácii neskromné. Napriek tomu či práve preto sa naplnili. Ak nepatríte k fanúšikom áut značky BMW, podľa zovňajšku si nemusíte všimnúť, že máte pred sebou X3 novej generácie – teda pozoruhodné SUV s priestranným a špičkovo vybaveným interiérom s typickou architektúrou, optimálnou pohonnou jednotkou, skvelým podvozkom a infotainmentom, ktorý pomáha namiesto toho, aby odvádzal pozornosť od riadenia.

Ak autori tohto auta schválne zakomponovali doň nepohodlnú zadnú lavicu, aby odpútali pozornosť od jeho vážnejších nedostatkov, potom sa im zámer vydaril. Žiadne iné som neobjavil.

BMW X3 30d xDrive: Pozoruhodné SUV s nešťastnou lavicou

BMW X3 30d xDrive Zdroj: BMW

PLUS

• vysoká bonita materiálov v interiéri
• výborný multimediálny systém iDrive
• bezchybná ergonómia zóny vodiča
• výkonný, pružný a úsporný motor
• skvelá prevodovka
• komfortný podvozok

MÍNUS

• nepohodlná zadná lavica
• obmedzený prístup k priečinku pred spolujazdcom

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, DTC, 6 airbagov, dvojzónová klimatizácia, rádio Professional plus 6 reproduktorov, športový kožený volant, palubný počítač, Bluetooth hands-free súprava s USB rozhraním, automatická regulácia jazdy zo svahu, textilné čalúnenie sedadiel, osemstupňová automatická prevodovka, núdzové volanie, tempomat s funkciou brzdenia, hliníkové strešné nosiče, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, zväčšená kapacita palivovej nádrže, automatické otváranie veka kufra, súprava na opravu defektu pneumatík, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Komfortný prístup a štartovanie, osemstupňová športová automatická prevodovka, Driving assist plus, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, ovládanie vybraných funkcií vozidla gestami, Harman/Kardon Surround Sound audiosystém, navigačný systém Professional, elektrické nastavovanie zadných operadiel, elektronická regulácia tlmičov, variabilné športové riadenie, Performance control zadnej nápravy, panoramatické strešné okno, rozšírená asistencia parkovania, pneumatiky runflat, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

BMW X3 30d xDrive a konkurenčné modely na slovenskom trhu
BMW X3 30d xDrive Audi Q5 3,0 TDI Quattro Mercedes-Benz GLC 350 d 4Matic Porsche Macan S Diesel
Zdvihový objem motora (ccm) 2 993 2 967 2 987 2 967
Usporiadanie spaľovacieho motora R6 V6 V6 V6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 195 (265)/4 000 210 (286)/3 750 – 4 000 190 (258)/5 500 190 (258)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 620/2 000 – 2 500 620/1 500 – 3 000 620/1 600 – 2 400 580/1 750
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická 9-st. automatická 7-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,80 5.8 6.2 6,30
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 237 238 230
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,70 5,70 5,90 6,30
Rázvor (mm) 2 864 2819 2 873 2 807
Objem batožinového priestoru (l) 550 550 550 500
Cena základného modelu s DPH (€) 57 600 55 500 53 958 62 658
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov