Rýchly a ešte rýchlejší
Štartujem motor bavoráka a skúšam ho vo všetkých možných režimoch od ekonomického až po športový. V závislosti od zvoleného módu sa mení nielen odozva akcelerátora, ale aj prevodovky, strmosť a odpor riadenia, tiež charakteristika tlmičov pruženia. Motor má kúzelne hladký chod radového benzínového šesťvalca. Takmer nečujný na voľnobeh, dobre utlmený aj pri maximálnych otáčkach.
Zdroj: Daimler
V ekonomickom móde reaguje na môj vkus až príliš ospalo, ak treba akcelerovať, musím plynový pedál už vážne pridláviť, potom sa motor zrazu chytí. Preto sa mu vyhýbam. Ostal zaradený len pri meraní priemernej spotreby (8,7 l/100 km). Osemstupňová športová prevodovka sa predvádza v tom najlepšom svetle v akomkoľvek režime – v športovom a manuálnom necháva otáčky motora gradovať až na 7 000 a potom zaúraduje obmedzovač, ak skôr nepreradím. Radí rýchlo, plynulo a bez zaváhania.
Vidlicový šesťvalec mercedesa sa akustikou nedá zahanbiť. V nízkych a stredných otáčkach tiež príjemne tiahlo šepká, no len čo ho zaťažím, odvďačí sa drsnejším športovým echom, radosť započúvať sa, radosť si to znova a znova zopakovať. Aj tu môžem loviť z diapazónu jazdných režimov s tým rozdielom, že v danom prípade namiesto tvrdosti tlmičov mením charakteristiku pneumatického pruženia a ekonomický mód motora mu neukrajuje až toľko sily ako v BMW. Aj preto, že v nízkych otáčkach má medveď vyšší krútiaci moment.
Zdroj: Mercedes-Benz
Test spotreby sa končí výsledkom 9,3 l/100 km, teda o 0,6 litra vyšším ako v prípade bavoráka. Sám osebe nie je v pomere k cene auta rozhodujúci. BMW však podľa papierov akceleruje na stovku o 0,4 sekundy rýchlejšie ako mercedes. Kto z vás spozná rozdiel? Ja nie... Lenže mám športové srdce a viac mi konvenuje rýchlejší osemstupňový automat v BMW ako hoc aj deväťstupňový, ale predsa len pomalší v mercedese. To už je dosť argumentov, aby som sa v tejto disciplíne priklonil na stranu Mníchovčana.
Rozdielne obutie
Vrátim sa ešte o krok späť – k inventúre podvozka. Obaja súperi obúvajú dojazdovky – BMW osemnásťpalcové a mercedes devätnástky. No tým sa to nekončí. Kým bavorák využíva elektronickú reguláciu tlmičov pruženia, meďák sa nesie na vzduchovom vankúši. Jazdím mestom aj po diaľnici, hľadám miesta s poškodeným asfaltom, ale nie také, ktoré by ublížili diskom kolies.
BMW 540i Zdroj: BMW
Očakávam diametrálne odlišné pocity, no ony sa nedostavujú. Mercedes jazdí ako lietajúci koberec. Dôsledne žehlí drobné nerovnosti, fakticky sa vznáša. BMW síce viac informuje o podklade, no rozdiel je prekvapivo malý. Nová päťka je tiež vážne komfortná. Dokonca väčšie diery a retardéry komentuje diskrétnejšie ako podvozok mercedesa. Príčinu vidím v rozdielnom obutí, ktoré v tomto prípad hrá v prospech bavora, ktorý navyše zaznamenal výrazný posunu v nastavení podvozka smerom k vláčnejšiemu prejavu.
Riadenie ma tiež zaskočilo. Volant mercedesa kladie dlaniam väčší odpor vo všetkých módoch, čo mi aj viac vyhovuje. Radím športový mód, volím sekvenčné radenie a s akcelerátorom sa nemaznám. Nájazdy do zákrut v sprievode prudkého brzdenia a podraďovania mercedes zvláda s bohorovnou stabilitou. Do oblúka sa najprv nechá nútiť, pod plynom už akceleruje s vybočenou zadnou nápravou. BMW v nájazde presviedča rovnakým pokojom, ale do oblúka zatáča pod taktovkou riadenej zadnej nápravy (takú mercedes nemá) radostnejšie a vo výjazdoch prejavuje väčšiu chuť k pretáčavosti. Len gumujúce pneumatiky s vyšším profilom a mäkšími bočnicami trocha kazia jazdný prejav.
BMW 540i Zdroj: BMW
Ak zmenšili hendikep BMW voči mercedesu pri hodnotení komfortu jazdy, v neprospech bavoráka hrajú pri vyšívaní zákrut. A tak obe záverečné disciplíny vyznievajú síce nie presvedčivo ale predsa len v prospech mercedesa.
Víťazi jednotlivých disciplín
- Vzhľad – vec názoru
- Kokpit – nerozhodne
- Priestor a pohodlie – Mercedes-Benz E 400 4 Matic
- Motor a prevodovka – BMW 540i
- Podvozok – Mercedes-Benz E 400 4Matic
Zdroj: Daimler
Mercedes-Benz E 400 4Matic doplnková výbava. Automatická trojzónová klimatizácia, pneumatické pruženie, jazdný pilot, asistencia riadenia, adaptívna asistencia diaľkového svetla plus, inteligentný systém osvetlenia s LED, diaľkové ovládanie garážových dverí, klimatizácia predných sedadiel, panoramatická posuvná strecha, projekčný displej, širokouhlý kokpit, Comand online, spájacie zariadenie so stabilizáciou prívesu, systém ozvučenia Burmester, tepenoizolačné sklá, bezkáblový systém nabíjania pre mobil…
Zdroj: BMW
BMW 540i xDrive doplnková výbava. Automatická štvorzónová klimatizácia, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, ovládacie prvky s keramickým povrchom, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, adaptívne LED svetlomety, driving assist plus, rozšírená asistencia parkovania, diaľkové parkovanie, navigácia Head up displej, systém ozvučenia Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound, bezkáblový systém nabíjania mobilov...
BMW 540i xDrive | Mercedes-Benz E 400 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 998 | 3 498 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 250 (340)/5 500 – 6 500 | 245 (333)/5 250 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 380 – 5 200 | 480/1 200 – 4 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 5,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 (el. obmedzená) | 250 (el. obmedzená) |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,9 | 7,6 |
Rázvor (mm) | 2 975 | 2 993 |
Objem batožinového priestoru (l) | 530 | 540 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 62 850 | 62 742 |