Rukami mi prešli BMW 540i x Drive a Mercedes-Benz E 400 4Matic – autá, ktoré reprezentujú samotný vrchol prémiového segmentu vyššej strednej triedy (ak nerátame športové deriváty radu M a AMG). Pritom bavorák sa predstavuje tesne po generačnom „refreši“ a nový éčkový meďák sa na Slovensku objavil len zhruba o pol roka skôr, pritom verzia E 400 4Matic má punc čerstvej čerešničky na torte.
BMW 540i Zdroj: BMW
Najprv zopár faktov. BMW v danej technickej konfigurácii a v štandardnom vyhotovení môžete získať za 62 850 eur, kým mercedes si pýta takmer totožných 62 742 eur. S výbavou za príplatok, ktorou obaja importéri dobili testovacie vozy, sa ich cenová hladina posúva nahor. Po tejto kúre na bavorskej akvizícii visí cenovka 94 391 eur a na stuttgartskej 97 044 eur.
Súboj Kokpitov
Sadám si do pohodlného vodičského kresla mercedesa a opakujú sa dojmy zažité už pri teste verzie E 350 d. Famózna architektúra palubnej dosky ladí s kombináciou staromilskej klasiky v podobe fajnových materiálov (koža – drevo) s elektronikou. K tomu nízky základný posed a solídny kompromis medzi bočným vedením a pohodlím. Pohľad na dva obrovské širokouhlé displeje prístrojového štítu a centrálnej obrazovky zakomponované do súvislého celku v inej značke nezažijete. Na jednej strane sci-fi, na strane druhej plochý nezvyk. Chcelo by to možno 3D grafiku.
Mercedes-Benz E trieda Zdroj: Mercedes-Benz
V módoch a položkách palubného systému sa posúvam prstom prostredníctvom dotykových plôšok horizontálne aj vertikálne. Odozva – prekvapivo promptná, ale ak nezaškolený presadnete do tohto auta a spoľahnete sa na intuíciu, hrozí, že systém vás pohltí a ďalší systém, ktorý bdie nad vašou technikou jazdy, vám čoskoro odporúča odstaviť auto a odpočinúť si. Alebo dáte prednosť starej dobrej záložnej otočnej ružici. Jej obsluha vyžaduje len zlomok pozornosti. Ergonomicky mi prekáža jedine páčka joistiku automatickej prevodovky. V mercedese už tradične spočíva na stĺpiku riadenia. Páka pod dlaňou ruky, voľne spočívajúcej na stredovej opierke, patrí k mojej základnej vodičskej predstave.
BMW 540i Zdroj: BMW
Naopak, v päťkovom BMW sa cítim byť hneď doma, ako keď vhupnem do svojich papúč. Tým skôr, že je vybavené komfortnými prednými sedadlami, na ktorých si môžem na mieru naladiť zovretie bočníc aj predĺžiť sedák. Architektúra palubnej dosky orientovanej na vodiča mi je dôverne známa, nič na tom nemení fakt, že stredová obrazovka dostala po novom podobu tabletu.
Aj elektronický prístrojový štít ostal klasicky vnorený do palubnej dosky. Zo sedmičky pribudla možnosť ovládať tri funkcie gestami. Milá hračka, ale v praxi s ňou nestrácam čas. Praktickejšie užitie majú nové spínače na stredovom paneli. Stačí dotyk a aktuálne nastavenie danej funkcie sa zobrazí na centrálnom displeji a netreba sa k danej položke preklikávať akokoľvek intuitívnym menu. Ale kto chce, môže.
Záver – kokpit mercedesa hodnotím ako sofistikovanejší, kým pracovisko vodiča v BMW sa mi zdá užívateľsky priateľskejšie.
BMW 540i Zdroj: BMW