Na pol plynu
Štvorvalec hoci aj s prepĺňaním TwinPower Turbo a odľahčeným hliníkovým blokom v spojitosti s vyššou strednou triedou – to neznie najvábnejšie. Ani vás nemienim presviedčať, že som si nevšimol, že nemám pod zadkom šesťvalec. Napriek tomu, keď vyrazím na cesty, necítim sa až taký hendikepovaný. V prvom rade si však musím ujasniť, o čo mi ide.
BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW
Po naštartovaní v tomto prípade totiž automaticky naskočí jazdný režim EcoPro. To znamená mdlú reakciu na akcelerátor v prvej polovici jeho zdvihu. Keď však potrebujem razantnejšie zrýchliť, zadlávim plynový pedál a dosiahnem takmer plný výkon. Len prechod už nie je plynulý. Eco Pro je úsporný režim, v ktorom po uvoľnení akcelerátora motor neprechádza do núteného voľnobehu, ale plachtí.
V záujme úspory paliva sa automaticky zníži tiež výkon klimatizácie, ak si EcoPro individuálne nenastavím inak. Jazda po testovacom okruhu sa skončila výsledkom 5,6 l/100 km. Pre zaujímavosť pripomínam, že rovnaký výsledok som zaznamenal vlani s o číslo menším BMW 320d Efficient Dynamic. Je pozoruhodné, aké pokroky zaznamenávajú vznetové motory v úspornosti v čase, keď ich politici posielajú do histórie.
Šport
Keď zvolím opačný extrém – športový mód, riadenie stuhne, prevodovka drží motor vo vyšších otáčkach, ten si podľa pokynov riadiacej jednotky „baští“ výživnejšie palivo a fakt reaguje neporovnateľne živšie. Stovka pod osem sekúnd to je hodnota zrýchlenia, ktorú už považujem za zaujímavú.
BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW
Len jedna záležitosť mi dosť prekáža. Hoci jazdím na plný plyn, zvuk motora ostáva aj naďalej bez vzrušujúcich decibelov, a tak ani moje nadšenie z jazdy rozhodne negraduje. Na druhej strane, verím, že ušetrí nervy citlivejších členov posádky. Zato podvozok pracuje kontinuálne bez ohľadu na zvolený mód – je vláčny, stabilný a tichý. Pritom možné nežiadúce pohyby karosérie s prehľadom koriguje.
V zákrutách je tento bavorák zásluhou optimálnho rozložnia hmotnosti až puntičkársky neutrálny. Výjazdy z oblúkov okorenené akcelerátorom zasa sprevádza jemné vynášanie hnanej zadnej nápravy a to je to, čo spolu so skvelým riadením robí z jazdy príjemný zážitok.
Záver
Ak by som mal krátko zhrnúť, čím ma nové BMW 5 najviac zaujalo, tak potom jednoznačne svojím komfortne naladeným podvozkom. Ešte pred testom som si predsavzal, že medzi nedostatkami určite spomeniem, že na rozdiel od Audi A6 a Mercedesu triedy E sa k nemu nedá objednať pneumatický podvozok. Keď som však nového bavoráka „ochutnal“, hovorím si, že by to boli vyhodené peniaze. V spojitosti s relatívne krotkou pohonnou jednotkou mi nechýbali ani adaptívne tlmiče pruženia. S výkonnejším záprahom však nepochybujem, že investícia do nich sa oplatí.
BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW
PLUS
• úsporný motor
• príjemne odpružený podvozok
• veľmi dobre utlmený motor aj podvozok
• skvelé jazdné vlastnosti
• zdvojené ovládanie informačného systému
MÍNUS
• málo pohodlná zadná lavica
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DSC, osem airbagov, dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, palubný počítač, stereo systém šiestich reproduktorov, čiastočne elektricky nastaviteľné predné sedadlá, športový kožený volant, textilné čalúnenie sedadiel, 8-stupňová automatická prevodovka, ovládanie režimu jazdy, parkovacie senzory vpredu a vzadu, tempomat s funkciou brzdenia, LED predné svetlomety vrátane ostrekovačov, vyhrievané dýzy ostrekovačov, LED predné hmlovky, LED zadné zoskupenie svetiel, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektrické nastavenie bedrovej opory na predných sedadlách, vyhrievanie predných sedadiel, podsvietenie interiéru Ambiente, vak na lyže a snoubord, asistencia parkovania, audiosystém Professional, mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov, adaptívne LED svetlomety, Active Protection systém, Driving Assistant, športový kožený volant, kožené čalúnenie, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom, automatické ovládanie zadnej kapoty, komfortný prístup a štartovanie, 17" disky kolies z ľahkých zliatin…
BMW 520d Efficient Dynamics Edition | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140 (190)/ 4 000 – 4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/ 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická |
Pohon | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3,9 |
Rázvor (mm) | 2 975 |
Objem batožinového priestoru (l) | 530 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 52 950 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcu |