Na pol plynu


Štvorvalec hoci aj s prepĺňaním TwinPower Turbo a odľahčeným hliníkovým blokom v spojitosti s vyššou strednou triedou – to neznie najvábnejšie. Ani vás nemienim presviedčať, že som si nevšimol, že nemám pod zadkom šesťvalec. Napriek tomu, keď vyrazím na cesty, necítim sa až taký hendikepovaný. V prvom rade si však musím ujasniť, o čo mi ide.

BMW 520d 
Efficient Dynamics Edition
: Päťkový bavorák ako lowcost

BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW

Po naštartovaní v tomto prípade totiž automaticky naskočí jazdný režim EcoPro. To znamená mdlú reakciu na akcelerátor v prvej polovici jeho zdvihu. Keď však potrebujem razantnejšie zrýchliť, zadlávim plynový pedál a dosiahnem takmer plný výkon. Len prechod už nie je plynulý. Eco Pro je úsporný režim, v ktorom po uvoľnení akcelerátora motor neprechádza do núteného voľnobehu, ale plachtí.

V záujme úspory paliva sa automaticky zníži tiež výkon klimatizácie, ak si EcoPro individuálne nenastavím inak. Jazda po testovacom okruhu sa skončila výsledkom 5,6 l/100 km. Pre zaujímavosť pripomínam, že rovnaký výsledok som zaznamenal vlani s o číslo menším BMW 320d Efficient Dynamic. Je pozoruhodné, aké po­kroky zaznamenávajú vznetové motory v úspornosti v čase, keď ich politici posielajú do histórie.


Šport


Keď zvolím opačný extrém – športový mód, riadenie stuhne, prevodovka drží motor vo vyšších otáčkach, ten si podľa pokynov riadiacej jednotky „baští“ výživnejšie palivo a fakt reaguje neporovnateľne živšie. Stovka pod osem sekúnd to je hodnota zrýchlenia, ktorú už považujem za zaujímavú.

BMW 520d 
Efficient Dynamics Edition
: Päťkový bavorák ako lowcost

BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW

Len jedna záležitosť mi dosť prekáža. Hoci jazdím na plný plyn, zvuk motora ostáva aj naďalej bez vzrušujúcich decibelov, a tak ani moje nadšenie z jazdy rozhodne negraduje. Na druhej strane, verím, že ušetrí nervy citlivejších členov posádky. Zato podvozok pracuje kontinuálne bez ohľadu na zvolený mód – je vláčny, stabilný a tichý. Pritom možné nežiadúce pohyby karosérie s prehľadom koriguje.

V zákrutách je tento bavorák zásluhou optimálnho rozložnia hmotnosti až puntičkársky neutrálny. Výjazdy z oblúkov okorenené akcelerátorom zasa sprevádza jemné vynášanie hnanej zadnej nápravy a to je to, čo spolu so skvelým riadením robí z jazdy príjemný zážitok.

Záver

Ak by som mal krátko zhrnúť, čím ma nové BMW 5 najviac zaujalo, tak potom jednoznačne svojím komfortne naladeným podvozkom. Ešte pred testom som si predsavzal, že medzi nedostatkami určite spomeniem, že na rozdiel od Audi A6 a Mercedesu triedy E sa k nemu nedá objednať pneumatický podvozok. Keď som však nového bavoráka „ochutnal“, hovorím si, že by to boli vyhodené peniaze. V spojitosti s relatívne krotkou pohonnou jednotkou mi nechýbali ani adaptívne tlmiče pruženia. S výkonnejším záprahom však nepochybujem, že investícia do nich sa oplatí.

BMW 520d 
Efficient Dynamics Edition
: Päťkový bavorák ako lowcost

BMW 520d Efficient Dynamics Edition Zdroj: BMW

PLUS

• úsporný motor

• príjemne odpružený podvozok

• veľmi dobre utlmený motor aj podvozok

• skvelé jazdné vlastnosti

• zdvojené ovládanie informačného systému


MÍNUS

• málo pohodlná zadná lavica


Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, osem airbagov, dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, palubný počítač, stereo systém šiestich reproduktorov, čiastočne elektricky nastaviteľné predné sedadlá, športový kožený volant, textilné čalúnenie sedadiel, 8-stupňová automatická prevodovka, ovládanie režimu jazdy, parkovacie senzory vpredu a vzadu, tempomat s funkciou brzdenia, LED predné svetlomety vrátane ostrekovačov, vyhrievané dýzy ostrekovačov, LED predné hmlovky, LED zadné zoskupenie svetiel, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Elektrické nastavenie bedrovej opory na predných sedadlách, vyhrievanie predných sedadiel, podsvietenie interiéru Ambiente, vak na lyže a snoubord, asistencia parkovania, audiosystém Professional, mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov, adaptívne LED svetlomety, Active Protection systém, Driving Assistant, športový kožený volant, kožené čalúnenie, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom, automatické ovládanie zadnej kapoty, komfortný prístup a štartovanie, 17" disky kolies z ľahkých zliatin…

BMW 520d 
Efficient Dynamics Edition

Zdvihový objem motora (ccm)1 995
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]140 (190)/
4 000 – 4 400
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)400/
1 750 – 2 500
Prevodovka8-st. automatická
Pohonzadný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)7,5
Maximálna rýchlosť (km/h)235
Priemerná spotreba EU (l/100 km)3,9
Rázvor (mm)2 975
Objem batožinového priestoru (l)530
Cena základného modelu s DPH (€)52 950
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcu