Ako roztopašná kobylka
Nesignalizuje mi to žiadny ukazovateľ, ale doslovne cítim, že väčšina krútiaceho momentu sa z motora prelieva k zadným kolesám. Ten pocit – akoby som bol na nich posadený – si náramne vychutnávam. Znovu sa mi v sedacej časti prebúdzajú senzory utlmené prevahou testovaných prednokoliek.
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 Zdroj: Alfa Romeo
Aby však nedošlo k omylu. Nemyslite si, že jazdím zo šmyku do šmyku napriek tomu, že počas týždenného spolužitia so Stelviom som nenašiel kúsok suchej vozovky. To auto sedí aj na vode ako prilepené, len počas plnej akcelerácie z miesta sa všetky štyri kolesá na moment prešmyknú. V dynamickom móde si užívam slušnú dávku adrenalínu aj zásluhou prevodovky ZF, ktorá v sekvenčnom móde sama nepreradí, zľahka kope do krížov a pri podraďovaní v kooperácii s motorom efektne dávkuje sýty medziplyn.
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 Zdroj: Alfa Romeo
Do oblúkov Stelvio nenútim. Vyšperkované viacprvkovou zadnou nápravou ich zdoláva rad-radom karmer neutrálne s nenápadným náklonom karosérie. Keď však vo výjazde akcelerujem, poteší ma ľahkým pohodením zadkom do strany ako roztopašná kobylka v zákrute parkúru. Ľahko ho korigujem volantom v spolupráci s nevypínateľným stabilizačným systémom. Netuším, čo mi robí väčšiu radosť – či riadenie ktoré s rastom rýchlosti tuhne a zľahka triafa každý oblúk na komoru, alebo podmanivá zvuková kulisa štvorvalca sprevádzajúca jeho nadšený ťah. Ten neochabuje, naopak, vrcholí tesne pred obmedzovačom.
Záver testu absolvujem v ekonomickom režime na okruhu a meriam priemernú spotrebu. Výsledok: 10,2 l/100 km. Zároveň si uvedomujem, že štandardne dodávaná 64-litrová palivová nádrž má svoje opodstatnenie.
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 Zdroj: Alfa Romeo
Prvé SUV v histórii tejto talianskej značky sa svojimi rozmermi radí do strednej triedy. Jeho základ tvorí platforma Giorgio, ktorá predurčuje umiestnenie motora pozdĺžne vpredu a pohon zadných kolies alebo aj oboch náprav. Testovanú verziu poháňa z ponuky predbežne najvýkonnejší agregát – prepĺňaný benzínový štvorvalec 2,0 l (206 kW/280 k, 400 Nm), spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá prostredníctvom systému Q4 distribuuje krútiaci moment na obe nápravy. Stelvio akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosahuje maximálnych 230 km/h. Podľa údaja výrobcu skonzumuje sedem litrov benzínu na 100 km v kombinovanom cykle. Podľa cenníka stojí minimálne 49 890 eur, so špičkovou štandardnou výbavou First Edition sa predáva za 53 100 eur a testovaný exemplár s doplnkami vás vyjde na zhruba 60-tis. eur.
PLUS
• pôvabný vzhľad a priestranný interiér
• výkonný a pružný štvorvalec
• presné a citlivé riadenie a skvelá prevodovka
MÍNUS
• málo anatomické predné sedadlá
• vyššia spotreba
• málo transparentný obraz parkovacej kamery
Stelvio číselne
Motorizácie
Alfa Romeo Stelvio sa na Slovensku predáva od marca minulého roka. Aktuálna zostava jeho výhradne štvorvalcových pohonných jednotiek obsahuje tri turbodiesly 2,2 l (110 kW/150 k, 133 kW/180 k, 154 kW/210 k) a dva zážihové agregáty 2.0 l (148 kW/200 k, 206 kW280 k). Kým dve menej výkonné vznetové verzie využívajú zadný pohon, ostatné motorizácie sú k dispozícii ako štvorkolky. Ešte do konca prvého štvrťroka 2018 sa má v ponuke autorizovaných predajcov na Slovensku objaviť špičková verzia Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2,0 V6 Bi-turbo Q4 (375 kW/510 k, 600 Nm). Z pokoja na stovku akceleruje za 3,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 283 km/h. V kombinovanom cykle spotrebuje sedem litrov benzínu na 100 km. Cenu pre slovenský trh ešte nezverejnili, v Nemecku sa predáva za 89 000 eur.
Ohlas trhu
Podľa policajných štatistík zverejnených Združením automobilového priemyslu SR si Alfa Romeo Stelvio od začiatku predaja v marci do konca novembra 2017 zapísalo na svoje konto 42 registrácií. Z porovnávaných súperov za jedenásť mesiacov minulého roka najvyšší počet registrácií – 531 zaznamenal Mercedes-Benz GLC. Hodnotu tohto údaja však čiastočne znehodnocuje fakt, že štatistika v tomto prípade verzie GLC SUV a GLC kupé nerozlišuje a uvádza ich spolu. Nasleduje BMW X4 (491) a Porsche Macan (34).