Kľukaté vzdušné cesty
Medzinárodné obmedzenie preletov účinne „uzemnilo“ niektorých ruských leteckých dopravcov. Vojnu teda vo vzduchu cítiť na jednej strane poklesom kapacít a na druhej strane zvýšením nákladov na palivo. Toho pritom musia európski dopravcovia lietajúci na trasách medzi Európou a Áziou v snahe vyhnúť sa uzavretému ukrajinskému a ruskému vzdušnému priestoru tankovať viac. „Recipročné obmedzenia zo strany Ruska predlžujú letový čas o dve až tri hodiny smerom na Ďaleký východ, čo znamená, že lietadlá nie sú schopné realizovať toľko rotácií, koľko v minulosti,“ vysvetľuje M. Miček.
Referenčný index FAX, mapujúci ceny leteckej prepravy nákladu medzi čínskym Šanghajom a severnou Európou, sa už za prvých desať marcových dní zdvihol o 34 percent, na 8,4 dolára za kilogram. Na porovnanie, pred pandémiou stála preprava kilového nákladu 2,35 dolára.
„Logika hovorí že zákazníci, ktorí potrebujú rýchlejší spôsob prepravy, budú nútení siahnuť po leteckej preprave. Vysoká cena, ktorá, predpokladám, bude ešte vyššia, než je dnes, môže byť však limitujúcim faktorom,“ odhaduje M. Miček. Dopyt po leteckej preprave tovaru z Ázie do Európy bol vysoký už v dôsledku pandémie. V čase útlmu cestovania sa dokonca aj časť osobných lietadiel využívala na prepravu náladu. Odznievaním pandémie táto možnosť mizne. Dopyt dnes reálne prevyšuje dostupné prepravné kapacity. Tie sú v porovnaní so stavom spred dvoch rokov asi o pätinu nižšie.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?