Ázia je montážnou dielňou, ale aj surovinovou sýpkou západného sveta. Prepravné trasy, úzkostlivo pletené celé desaťročia, sa však pod náporom pandémie začali napínať a trhať. Výsledkom bol bezprecedentný nárast cien, ktorý dodnes komplikuje dodávky tovaru na európske výrobné linky aj regály obchodov. Ani útlm nákazy však nepriniesol vytúžený odmäk. Ruským vojenským útokom na Ukrajinu v logistickom reťazci prituhlo ešte viac.
Rozsah sankcií, ktoré v snahe zmeniť kurz agresívnej zahraničnej politiky uvalili na Rusko a Bielorusko krajiny Európskej únie, je bezprecedentný. V mnohých smeroch vplývajú aj na medzinárodnú tovarovú výmenu. Vylúčením viacerých ruských bánk z finančného systému SWIFT komplikuje platby, pričom vývoz či dovoz mnohých tovarov je priamo zakázaný. Ruskí leteckí dopravcovia dostali plošný zákaz využívať európsky vzdušný priestor či služby tunajších letísk. Nadnárodní dopravcovia tak v čase ruskej agresie na Ukrajine prácne splietajú alternatívne trasy, ktorými by mohli obísť bojkot najväčšieho štátu na svete.
Ruský tovar blokuje prístavy
Aj keď spotovými cenami prepravy námorných kontajnerov z Ázie do Európy zatiaľ konflikt výrazne neotriasol, začínajú sa hromadiť správy o preťažení európskych uzlov. Náklad pôvodne smerujúci do Ruska vplyvom sankcií uviazol a nakopil sa v už tak preťažených prístavoch, kde spomaľuje prevádzku. Vybavenie zásielok spomaľujú aj samotné sankcie. „Kontroly a preverovanie, či nejde o tovar nachádzajúci sa na sankčnom zozname, spôsobia určitú administratívnu záťaž a spomalenie určitých procesov v niektorých prístavoch,“ vysvetľuje pre TREND manažér slovenskej pobočky globálneho prepravcu Dachser Marián Miček.
Rozletu bezpilotných inovácií bránia chýbajúce zákony
Rastúce ceny ropy zároveň prenášajú tlak na dopravcov v podobe zvýšených nákladov na palivo. Dopravcovia, ktorí naďalej obsluhujú prístavy v regióne, navyše môžu zaviesť príplatky za vojnové riziko. Podľa analytickej spoločnosti Freightos by sa tieto vplyvy mohli súhrnne premietnuť približne 120 dolármi na kontajner, čo je však pri súčasnej sadzbe útočiacej na hranicu 14-tisíc eur zanedbateľné.
Cena lodnej prepravy z prístavov v Ázii do severnej Európy dokonca počas posledných týždňov mierne klesla. Ako pozitívnu vyhliadku možno vnímať aj to, že podiel ruských zákaziek na prepravách medzinárodných dopravcov je významný, tvorí odhadom 30 až 50 percent. Keďže dopravcovia pod tlakom medzinárodného bojkotu hromadne pozastavujú rezervácie, uvoľnená kapacita by mohla aspoň čiastočne kompenzovať prepravný dopyt zvyšku Európy.