S kolobežkami sa roztrhlo vrece

Kolobežky s elektromotorom posledné mesiace zažívajú doslova renesanciu. Ani nie tak technologickú ako skôr psychologicko-akceptačnú. Inak povedané, už nie sú považované za exotické prostriedky na prepravu ako pred dvoma-troma rokmi. A nie iba medzi používateľmi, ale aj medzi firmami. V Spojených štátoch za posledný rok vznikli minimálne tri spoločnosti, ktoré sa rozhodli mestskú hromadnú dopravu obohatiť o zdieľané e-kolobežky.

Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde

Služba Lime elektrické kolobežky prenajíma. Zdroj: Lime

Spin, Lime aj Bird pochádzajú z Kalifornie. Teplé podnebie a všade veľa start-upistov a hipsterov boli dobrý základ na vytvorenie biznisu na báze takzvaného bike-sharingu. Ten, mimochodom, v máji spúšťajú aj v Bratislave. V prípade kolobežiek ide o takzvaný dockless princíp. To znamená, že kolobežky sa nevyzdvihujú ani nevracajú na špecificky určené miesto. Sú len tak porozmiestňované po meste. Potrebné je mať mobilnú aplikáciu s registráciou, oskenovať QR kód na najbližšej kolobežke a odviezť sa päť alebo aj 15 km na stretnutie.

Tam ju odparkovať kdekoľvek, kde nebude zavadzať, a v aplikácii ju označiť za voľnú. Štartovné je jeden dolár a potom 15 centov za každú minútu prenájmu. Ak kolobežke končí batéria, systém to zaregistruje a mobilné tímy „dobíjačov“ ju vyzdvihnú, dobijú a znova dajú do obehu. Firmy dokonca ponúkajú možnosť byť dobíjačom a privyrobiť si.

Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde

Xiaomi Mi Scooter 2 sa dá ľahko zložiť a prenášať. Zdroj: Xiaomi

Služby majú zatiaľ veľký úspech a rozšírili sa do ďalších amerických miest. Až taký, že všadeprítomné kolobežky a niekedy arogantní používatelia začali znepríjemňovať život v komunite. Mesto San Francisco nedávno túto službu začalo prísnejšie regulovať a v podstate ich stopli do júna, keď budú znova povolené len tie, ktoré splnia nové pravidlá na bezpečnejšiu a ohľaduplnejšiu premávku.

Výhodou kolobežiek je tiež to, že podľa slovenskej legislatívy sa môžu používať bez vodičského preukazu a rovnako ako napríklad na kolieskových korčuliach sa s nimi môže jazdiť aj po chodníkoch. Samozrejme, s ohľadom na bezpečnosť ostatných chodcov.

Veľkým hitom a akousi referenčnou elektrickou kolobežkou vo svete a aj na Slovensku sa stal model Xiaomi M365 známy skôr ako Xiaomi Mi Scooter 2. Zjavne sa čínskej firme podarilo spojiť viacero faktorov ako moderný dizajn, kvalitné spracovanie, technologické bonusy ako napríklad mobilná aplikácia komunikujúca s kolobežkou, predná E-ABS a zadná mechanická kotúčová brzda, tempomat a pomerne rozumná cena s častými akciami. Alebo len prišli v správny čas. Dokonca ju predáva aj jeden mobilný operátor.

V každom prípade Mi Scooter 2 za približne 500, niekedy 400 eur ponúka dojazd za ideálnych podmienok, to znamená po rovinke a s menej ako stokilovým chlapom na nej, slušných 30 kilometrov (po zhruba piatich hodinách nabíjania) a maximálnu rýchlosť do 25 km/h. Ľahko sa dá zložiť a ľahko prenášať. Teda pre tých, ktorí 12-kilovú vec považujú za ľahkú. Tiež sa môže prihodiť paradox, že na nosenie so sebou po nákupnom centre je priveľká a na nechávanie pri bicykloch zas lákavý úlovok pre zlodejov.

Na trhu je, samozrejme, mnoho ďalších modelov. Máme na mysli tie, ktoré to myslia vážne. Pretože v ponukách e-shopov sú aj modely za menej ako dvesto eur. No to sú skôr hračky. Hlavne oproti kúskom s 500 W motorom dosahujúcimi  rýchlosť aj 35 km/h a dojazdom nad 50 km ako napríklad SXT X5S alebo I-Max Pro. Lenže to sa už bavíme o produktoch atakujúcich tisíceurovú hranicu. Na druhej strane, približná spotreba pri bežnej elektrickej kolobežke je len 15 až 30 centov na 100 kilometrov. V prípade dobíjania v práci formou benefitu je to zadarmo.

Aj na jednom kolese

Ešte praktickejšou a skladnejšou alternatívou mestského „približovadla“ sú elektrické skejtbordy, občas nazývané tiež elektrobordy. Podobne ako pri kolobežkách, aj skejtbordov s motorom a batériou sú na trhu desiatky. Od modelov neznámych značiek za jemne nad sto eur až po modely od renomovaných značiek za viac ako tisícku.

Základný princíp je takmer vo všetkých prípadoch rovnaký. Skejtbord alebo väčší longbord s jedným alebo dvoma elektromotormi a bezdrôtovým ovládačom akcelerácie a bŕzd.

Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde

Vylepšený Boosted Plus skejtbord Zdroj: Boosted

Neoficiálnym kráľom tohto segmentu, ktorý je tiež jeho hlavným propagátorom a dostal tieto dosky do povedomia, je Boosted Board. Táto americká značka nedávno prišla s už druhou generáciou ich hlavného produktu a portfólio rozšírila aj o pár nových modelov. Veľký ohlas si získal Boosted Mini S s maximálnou rýchlosťou 30 km/h a dojazdom 11 km. Ale hlavne tým, že oproti dovtedajším skejtebordom tejto značky mal výrazne nižšiu cenu 825 dolárov.

V ponuke je aj verzia s výkonnejším motorom a silnejšou batériou Boosted Mini X za 1 100 dolárov alebo potom štandardne veľké Boosted Dual SR druhej generácie, Boosted Plus a Boosted Stealth.

Posledný menovaný je to najlepšie, čo firma momentálne dokáže ponúknuť. Maximálna rýchlosť 40 km/h, dojazd do 20 km a dostatok výkonu aj na 15-stupňové stúpanie s osobou nie ťažšou ako 70 kilogramov. To sú čísla, ktoré musia nadchnúť aj jedincov závislých od adrenalínu. Háčik je v cene až okolo dvetisíc dolárov.

Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde

OneWheel +XR Zdroj: Onewheel

Je prirodzené, že sa objavujú aj ďalšie značky, ktoré ponúkajú približne rovnakú muziku za menej peňazí. Napríklad nový Epikgo Electric Skateboard má rovnakú maximálnu rýchlosť a dojazd okolo 15 km za 800 dolárov.

Trochu z inej sorty je zas OneWheel, ktorý je ako z vedecko-fantastického filmu. Funguje totiž trochu na podobnom princípe ako Segway. Pomocou gyroskopu a akcelerometra dovoľuje jazdiť na doske s jediným veľkým kolesom, v ktorom je schovaný aj motor. Nový prírastok OneWheel + XR to zvláda aj po členitom teréne rýchlosťou do 30 km/h. Dojazd sa však vývojárom podarilo viac ako zdvojnásobiť na 22 až 29 km. Znova to má ten istý háčik – novinka stojí 1 800 dolárov.  

Už len s vodičákom

Sú tu aj elektrické skútre.

 

Možno by to človek nečakal, pretože ich na uliciach ešte toľko nejazdí. Ale zohnať zaujímavý elektrický skúter už nie je vôbec ťažké. Výber sa každým mesiacom rozširuje a ich cena sa začína už od tisícky. No ide už o motocykel, takže sa na ne viažu pravidlá cestnej premávky a je potrebné mať vodičský preukaz typu L1e alebo L3e, samozrejme, prilbu a ostatné náležitosti. Ale cesta nie iba do práce, ale aj na chalupu stojí neporovnateľne menej ako pri ostatných dopravných prostriedkoch. Prípadne nie je problém absolvovať aj letný výlet v okolí. Dojazd drobných elektroskútrov sa neraz pohybuje okolo 100 km.

 
Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde
 

Zdroj: NIU

 

Pár zaujímavých skútrov

 

Aj na Slovensku už niekoľko predajcov ponúka elektrické skútre, pri ktorých sa netreba báť o servis alebo o reklamáciu, často sú od renomovaných firiem. Pár zaujímavých modelov je potrebné zohnať inou cestou, napríklad doručením na adresu kolegu bývajúceho v Rakúsku. Je to prípad skútra Unu od rovnomenného berlínskeho start-upu. Ich skúter si získal obľubu pre svoj retro dizajn, podporu vymeniteľnej batérie, ktorá sa dá nabíjať aj doma. Pod sedadlo vojdú až dve so spoločným dojazdom sto kilometrov. Maximálna rýchlosť je pre regulácie nastavená na 45 km/h. Unu stojí podľa verzie motora Bosch od 1 800 do 3 000 eur. Pre záujemcov o futuristickejšie kúsky je tu Niu a ich rad U1, M1 alebo N1 za ešte o kúsok nižšie sumy. Už majú digitálny displej so základnými ukazovateľmi a podporujú aj mobilnú aplikáciu.

 
Ako cestou do práce neprísť o nervy v zápche? Na kolobežke či skejtborde
 

Zdroj: UNU