Ešte nedávno sa objavovali len v sci-fi filmoch. Dnes už nie je žiadnou raritou stretnúť človeka na elektrickej kolobežke alebo skejtborde aj na slovenských uliciach. Aký je trend v tejto oblasti a prečo by to mohla byť praktická súčasť bežného dochádzania do práce alebo školy a nie iba výstrelok pre extrovertov?
Elektrobicykle sa dostávajú do mainstreamu. Zdroj: Apache
Elektrobicykel sa dostáva do mainstreamu
Najprv začnime elektrickým dopravným prostriedkom, ktorý by sa dal považovať za najzdravší. Teda taký, čo vyžaduje veľa vlastného pohybu a nespolieha sa len na batérie. Elektrobicykle sú síce stále pomerne drahá záležitosť, ale už si nachádzajú čoraz viac priaznivcov aj majiteľov. A nie iba v Belgicku, Holandsku alebo Nemecku.
Posledná spomínaná krajina je európsky líder a podľa prieskumu spoločnosti Statista sa ich vlani predalo okolo 700-tisíc kusov. Analytická firma Navigant Research zas predpokladá, že za dvanásť mesiacov roku 2021 sa vo svete predá päť miliónov kusov elektrobicyklov a v Číne ďalších 30 miliónov.
Momentálne sa aj na slovenskom trhu stretnete s dvoma základnými druhmi elektrobicyklov. Prvé sú s motorom na ose predného alebo zadného kolesa. Ide o lacnejšie riešenia hlavne pre mestské bicykle. Najčastejšie sa však používajú bicykle s elektromotorom v strede v časti s pedálmi. Tieto bicykle majú najlepšie rozloženie ťažiska aj krútiaci moment a batéria je takmer vždy na ráme. Rozdeliť sa potom dajú aj podľa motora, ktorý môže byť od Shimana či Specialized, ale väčšinu trhu si približne rovnako podelili firmy Yamaha a Bosch. Tie montujú výrobcovia bicyklov rôznych značiek, či už ide o mestské, krosové alebo celoodpružené horské bicykle.
Pri elektrobicykloch je potrebné zdôrazniť, že nejde o nejaký ľahký druh mopedu. Veľmi často sa s týmto názorom ešte stretnete, pretože nie každý mal možnosť si takýto druh bicykla vyskúšať. Motor v tomto prípade funguje len ako výpomoc a nenahrádza svaly. Automaticky deteguje nejaký výkon nôh a podľa nastavenia intenzity pridáva na otáčkach. Funguje pritom len do rýchlosti 25 km/h. Najviac sa hodí pri rozbiehaní alebo šliapaní do kopca. S elektrobicyklom má človek pocit, že ide stále po rovinke. Takže pokojne sa s ním dá ísť na túru a zamakať si.
Menší Segway už má prijateľnejšiu cenu. Zdroj: Segway
Stále je to bežný bicykel, ale takmer dvojnásobne ťažší. Alebo si zapne maximálny výkon a do práce príde rozcvičený, ale nie prepotený. Dojazd na jedno nabitie je podľa zvoleného výkonu od 50 do 120 kilometrov s bežnou 400 Wh batériou.
Mestský elektrobicykel stojí približne od 900 eur, ceny horských a krosových od renomovaných značiek sa začínajú na dvojnásobku. Nie je to málo, ale je to zaujímavá investícia do moderného dopravného prostriedku, s ktorým je navyše zábava.
Segway zlacňoval
Na elektrinu už jazdí takmer všetko, chýbajú azda už len elektrické kolieskové korčule. Aj keď to aj s nimi skúšali už koncom minulého storočia. Miniatúrny spaľovací motor na starých dobrých klasických, a nie inline korčuliach však nezaznamenal úspech. Zato sa viac zadarilo americkej firme Segway, ktorá na trh prišla s exotickým dvojkolesovým „vozíkom“ a riadidlami, ktorý pomocou gyroskopu a akcelerometra udržiaval vozidlo vzpriamené. Pre vyššiu cenu a potrebu mať dostatok odvahy používať takéto čudo v uliciach sa nestal masovou záležitosťou. Ale dá sa povedať, že rozbehol trend nevšedných elektrických osobných dopravných prostriedkov.
Segway One S2 si vyžaduje cvik. Zdroj: Segway
Pred troma rokmi Segway kúpila čínska spoločnosť Ninebot, ktorej jeden z hlavných investorov je známe Xiaomi. Dnes majú v portfóliu klasické samobalančné vozidlá vrátane outdoorovej edície určené hlavne pre biznis zákazníkov. Pre súkromných nadšencov vytvorili rad Segway mini. Zmenšený Segway už nemá riadidlá, ale stredový stĺpec sa zmenšil približne na polovicu a funguje na zatáčanie. Stačí ho zatlačiť kolenami. Na výber je Segway miniPlus, miniPro a miniLite. Posledný je vhodný aj pre deti nad šesť rokov, dosahuje maximálnu rýchlosť 16 km/h a dojazd má okolo 18 km.
Ďalšie dva už zvládajú rýchlosť okolo 20 km/h a dojazd majú 30, respektíve 35 km na jedno nabitie. Pre všetky tri je samozrejmosťou odolnosť voči vode, veľké 11-palcové nafukovacie pneumatiky a mobilná aplikácia, ktorá so Segwayom komunikuje cez Bluetooth.
Cenovo sa tieto vozidlá pohybujú v sumách od 1 200 eur za miniPlus, tisíc eur za miniPro a 500 eur za miniLite.
Segway KickScoote ES2 Zdroj: Segway
Pre tých, ktorým stačí jedno koleso, je na výber aj Segway One S2. Elektrický monocykel si vyžaduje trochu cviku. Ale potom je to efektívne aj efektné mestské vozidlo s rýchlosťou až 24 km/h a dojazdom okolo 30 km. Na gyroskopickú nevšednosť s LED osvetlením a podporou mobilnej aplikácie si treba pripraviť okolo 800 eur. Do tretice to sú ešte aj kolobežky KickScooter ES1 a ES2. Oproti veľkej časti konkurencie sa vývojári rozhodli batériu zakomponovať do stĺpca s riadidlami, a nie do nástupnej plochy.
Segway sa aj v iných parametroch odlišuje od viacerých konkurentov. Napríklad používa plné, a nie nafukovacie pneumatiky. Nehrozí defekt a predné aj zadné tlmenie nerobí jazdu príliš roztrasenou. Na riadidlách nájdeme LED displej so základnými informáciami, podporovaný je aj tempomat a dokúpiť a pripojiť sa dá aj sekundárna batéria na takmer zdvojnásobenie dojazdu. Ten je v základe okolo 25 km, rýchlosť pri ES1 20 km/h a pri ES2 s výkonnejším motorom 25 km/h. Ani tento Segway nepatrí k cenovo dostupnejším, hoci sú na trhu aj drahšie kúsky. KickScooter ES1 stojí 550 eur a ES2 okolo sedem stovák.