Obnova stratenej pozície
A čo mercedes? Jeho verzia S 350 d s jedným turbom a zjavne nižším výkonovým potenciálom akoby do tejto spoločnosti ani nepatrila. Veru dlho to vyzeralo, že v Stuttgarte razia teóriu – kto chce pokojnú jazdu, tomu tento diesel bohato vyhovie, náročnejší nech si do eska objednajú benzínový osemvalec alebo trebárs aj dvanásťvalec. Aktuálna premiéra modernizovanej triedy S na šanghajskom autosalóne však potvrdzuje, o čom sa doposiaľ len neoficiálne šuškalo. Revolúciu pod prednou kapotou. Verziu S 400 d motorizuje (a to sa podržte) namiesto vidlicového radový vznetový šesťvalec 2,9 l (250 kW/ 340 k, 700 Nm), ktorý sa uspokojí s kombinovanou spotrebou 5,6 l nafty na 100 km. Zrejme to nebude posledné slovo, lebo radová architektúra motora ponúka nové možnosti zvyšovania výkonu prepĺňaním.
Porsche Panamera Zdroj: Porsche
Tu sa ručné radenie nenosí
Osemstupňová automatická prevodovka sa stala v luxusnej triede normou. „Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí“ – tohto vždy aktuálneho textu sa drží hlavne Mercedes, ktorý nielen do triedy S, ale aj do nižších tried štandardne montuje deväťstupňovú. Jej prednosti oceňujú najmä vodiči na nemeckých diaľniciach, kde neplatia rýchlostné limity.
Do audi a mercedesa patrí výhradne klasická automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Sedmičkový bavorák ponúka na výber štandardne dodávaný klasický automat alebo športový za príplatok. Zato športová Panamera využíva výhradne novú dvojspojkovú automatickú prevodovku. Principiálne – v prospech klasických prevodoviek hovorí jemnosť radenia, no znižujú výkon a zvyšujú spotrebu. Športové prevodovky neradia tak komfortne, no reagujú promptnejšie, výkon ani spotrebu až na výnimky neznižujú.
Spotreba
O luxusných limuzínach sa traduje, že majú vysokú spotrebu. Keď sa však pozriete do porovnávacej tabuľky, nadobudnete dojem, že zdanie klame. Dokonca BMW a mercedes sa svojou priemernou spotrebou ocitli pod hranicou šiestich litrov, čo by bral nejeden majiteľ ľudového kompaktu všetkými desiatimi. Aká je pravda, o tom som sa presvedčil pri testoch spotreby na okruhu. Meranie som vykonal na dvoch zo štyroch súperov. Audi A8 4,2 TDI V8 Quattro prešlo cieľom okruhu s výsledkom 9,4 l/100 km, kým BMW 750d xDrive rovnakú trať absolvovalo za priemerných 6,6 l/100 km.
BMW 750d xDrive a porovnateľné modely
Rýchle a predajné
Ako sa predávajú. Modely luxusnej triedy nepatria k hromadne predávaným artiklom. Napĺňajú parky najprosperujúcejších firiem, garáže vládnych budov a zbierky obzvlášť solventných jednotlivcov. Na Slovensku zrejme figurujú všetky tri garnitúry, možno sa podarili aj nejaké reexporty a verejné obstarávanie, lebo podľa štatistika Združenia automobilového priemyslu SR za rok 2016 pripadá na luxusné modely celkovo 385 registrácií. Spomedzi našich štyroch súperov bolo na trhu najžiadanejšie BMW r. 7 s 223 registráciami, nasledujú Mercedes-Benz triedy S (82), Audi A8 (14) a Porsche Panamera (5).
Rýchlo a ešte rýchlejšie. Hovorí sa, že šofér luxusného auta by sa v ňom mal len promenádovať. Ak bude využívať jeho výkon, okoloidúci si ani nestihnú všimnúť, kto sedí za volantom, prípadne na zadnom sedadle, kde sa tiež občas vyskytuje jeho majiteľ. Dôležitý je ten potenciál, keby bolo treba dupnúť na plynový pedál. V takom prípade pozíciu dravca číslo jeden zaujíma Porsche 4S Diesel vyzbrojené štvorlitrovým osemvalcom. Z pokoja dá stovku za 4,5 sekundy.
Len o desatinku sekundy zaostáva BMW 750d xDrive s radovým trojlitrovým šesťvalcom ovešaným rekordným počtom štyroch turbodúchadiel. Audi A8 4,2 V8 opäť so stratou desatiny sekundy na BMW, obsadzuje tretie miesto, aj keď má najobjemnejší motor. Štvrtý Mercedes--Benz S 350 d 4Matic na svojich súperov nemá, keď na stovku zrýchli za skromných 6,8 sekundy. Nik nepochybuje, že verzia S 400 d 4Matic, ktorá sa začne predávať na jeseň, obstojí ešte lepšie. V disciplíne maximálna rýchlosť vidíme rad-radom nudných 250 km/h, len Panamera si píše 285 km/h, lebo ako športový model nevyužíva služby elektronického obmedzovača maximálnej rýchlosti.