Pritom milo prekvapuje relatívne nízkou spotrebou. Vstupuje síce do nepočetného konkurenčného prostredia na slovenskom automobilovom trhu, no aj jeho traja tiež nemeckí súperi sa pýšia visačkou najvyššej kvality – Audi A8 4,2 V8 Quattro, Mercedes-Benz S 350 d 4Matic a Porsche Panamera 4S Diesel.
Stret charakterov
Sú to všetko modely s motorom uloženým vpredu a pohonom 4 x 4. Audi, BMW a mercedes nesú punc klasických štvordverových limuzín, naproti tomu porsche je športový päťdverový fastback označovaný tiež ako gran turismo. Všetky štyri modely sú v ponuke aj s predĺženou karosériou. Kým posádka Panamery má k dispozícii na sedenie štyri miesta, A8, bavorská sedmička a Mercedes S sa vyrábajú v štvormiestnom aj päťmiestnom vyhotovení.
Audi A8 Zdroj: Audi
Na ročníku záleží
Technologický pokrok v autobrandži napreduje míľovými krokmi. Každá nová generácia tromfuje súperov, preto ročník zaváži. Najčerstvejšie sú Panamera druhej generácie spolu s BMW 7 siedmej generácie. Na trh ich uviedli vlani. Mercedes si píše ročník 2013 a na tohtoročnom šanghajskom autosalóne sa odprezentoval už v modernizovanej podobe. A8 tretej generácie možno označiť za doyena tejto spoločnosti. O trhové preferencie sa uchádza od roku 2009, v roku 2013 podstúpilo modernizáciu, no ešte v tomto roku predstavia audi štvrtej generácie.
Imperatív downsizingu
Porovnávané modely využívajú služby tých najvýkonnejších turbodieslov, aké majú v ponuke pre dané typové rady. Pritom stále aktuálny downsizing v honbe za nižšou spotrebou a upratanie emisií do aktuálnych a budúcich emisných limitov velí znižovať zdvihový objem, znižovať počet valcov a na strane druhej takýto hendikep kompenzovať masívnejším prepĺňaním.
Mercedes-Benz tr. S Zdroj: Daimler
Žonglovanie s turbami
Za zatiaľ posledný výstrel, ktorý v tejto vojne padol, možno považovať najnovšiu pohonnú jednotku pre bavorskú sedmičku – radový šesťvalec 3,0 l ovešaný štyrmi turbami. Má zahnať nostalgiu za objemnejšími osemvalcami, ktoré si ešte stále ako čerešničky na torte v zostavách svojich pohonných jednotiek pestujú A8 (4,2 TDI V8) a Panamera (4,0 V8 diesel). Oba sú prepĺňané dvoma turbami, pričom práve Panamera svojím výkonom na poli porovnateľných súperov kraľuje. V prospech objemnejších osemvalcov hovorí predsa len kultivovanejší chod ako pri šesťvalci od BMW a Mercedesa aj vyššie položený vrchol krútiaceho momentu. Na stranu mínusov kladiem hlavne vyššiu spotrebu aj zjavnejšiu emisnú stopu. O 4,2 TDI V8 je už s najväčšou pravdepodobnosťou rozhodnuté, že s príchodom novej generácie Audi A8 končí. Môže ho nahradiť šesťvalec alebo aj 4,0 l V8 biturbo (338 kW/460 k), čo má byť výkonnejšia verzia motora, ktorý aktuálne figuruje v Audi SQ7. Ako z ríše snov znie zatiaľ nepotvrdená informácia, že na vrchol naftovej motorizácie sa posadí agregát 5.0 V10 TDI (368 kW/500 k). Bol by to zrejme otvorená revolúcia voči downsizingu.