Ponad vodnú plochu sa vzniesla flotila dvestopäťdesiatich svietiacich dronov, ktoré za zvukov skladby Stargazing (od Kyga) vo vzduchu vytvárali rôzne obrazce a štruktúry. Vzdušné akvabely zakončili svoje vystúpenie logom svojho tvorcu, technologickej firmy Intel.
V meste, kde „sa plnia i ničia sny“, sa konalo top svetové podujatie technologickej brandže, veľtrh CES. Pre Intel – a bezmála štyri tisícky ďalších vystavovateľov z celého sveta – to bola príležitosť ukázať, kam sa posúvajú limity technológií.
Ešte pred pár rokmi by sa takáto dronová šou skrátka nedala spraviť. Teraz všetko bežalo bez jedinej chybičky, bez jediného zaváhania. Každý jeden dron (inteláci ich volajú Shooting Star) „vedel“, kde má v tú-ktorú sekundu byť, ktorým smerom sa pohybovať a akou farbou svietiť.
Dronová šou bola, pravdaže, len jednou z množstva atrakcií v meste, kde je nonstop turistická sezóna. Možno ešte väčšia časť návštevníkov prišla začiatkom januára do Las Vegas nie na CES, ale kvôli oslave nového čínskeho roku.
Hovorí sa, že ľudia narodení pod aktuálnym znamením Zemského psa budú komunikatívni, priateľskí, lojálni a zodpovední. V zásade to isté platí aj o produktových novinkách a konceptoch, ktoré na CES priniesli technologické firmy.
Hype krivka v akcii
Ešte viac než Intel sa o oznámenia, že v Las Vegas prebieha technologický veľtrh, postaral Google. Reklamy na jeho virtuálneho asistenta, Google Assistant, bežali na obrom elektronickom paneli na nákupnom centre Miracle Mile Shops aj na megaborde pri hoteloch Monte Carlo a Aria.
Oblepili nimi aj vláčiky Monorailu, rýchlokoľajky, ktorá premáva medzi Stripom a výstaviskom Las Vegas Convention Center. „Hej, Google, do akej výšky vystúpa kabínka High Rollera?“ ozve sa z reproduktora, keď prechádzate okolo ruského kola za hotelom Flamingo.
Inteligentní asistenti boli jedným z hlavných hitov tohtoročného CES-u, ktoré sa tlačia do ľudských príbytkov, pracovísk aj dopravných prostriedkov. Google Assistant a ešte rozšírenejšia Alexa od Amazonu nielenže vedia na požiadanie vytiahnuť encyklopedické vedomosti.
Používateľovi tiež umožňujú, aby hlasom ovládal iné elektronické zariadenia – televízory, reprosústavy, slúchadlá, smart vypínače i kuchynské spotrebiče. Vo Vegas to bol najmä Google, kto evidentne potreboval zdôrazňovať integráciu svojho asistenta v rastúcej plejáde produktov väčších aj menších technologických firiem.
Zdroj: Intel
Organizátori CES-u, Consumer Technology Association (CTA), hovoria, že na ich podujatí spoznáte „budúcnosť inovácií“ a uvidíte veci s „whoa“ efektom – teda že pri nich zvýsknete od uznania a vzrušenia.
A naozaj, keď sa do mailovej schránky od začiatku decembra sypú avíza a pozvánky od vystavujúcich firiem plné superlatívov a prísľubov svetových unikátov, napätie stúpa. Ale zrejme aj na CES sa aplikuje hype krivka, keď po bubline nafúknutých očakávaní nasleduje prepadlisko dezilúzií.
Veľtrh síce podľa odhadu organizátorov prinesie na trh tento rok tri tisícky technologických noviniek, no nemôžete sa ubrániť pocitu, že prevažne ide o menšie inkrementálne inovácie. Hľadať také, čo vás posadia na zadok, si vyžaduje dávku trpezlivosti. Najväčšia šanca je v Eureka Parku, čo je časť veľtrhu, kde vystavujú start-upy – tento rok ich tam bolo deväťsto.
Zamierené na cieľovky
Čo na CES-e doslova cítiť na každom kroku – okrem marketingu Googlu –, je obrovská miera konkurencie v technologickom sektore. Či prechádzate sekciou nositeľnej elektroniky (wearables), smart home, personálnej mobility, gamingu alebo virtuálnej reality, prakticky v každej produktovej kategórii narazíte na tucet výrobkov s rovnakými alebo porovnateľnými funkciami.
Napríklad Playbrush je smart zubná kefka pre deti, ktorá sa formou gamifikácie snaží naučiť deti správne hygienické návyky. Kefka je bezdrôtovo spojená s mobilnou aplikáciou – hrou, v ktorej sledujete pohybujúcu sa postavičku. Keď je už jedna časť chrupu očistená a treba prejsť na ďalšiu, kefka to používateľovi naznačí tak, že postavička v hre zmení smer pohybu.
Celkom dobrý nápad, ibaže veľmi podobný prezentuje aj ďalší start-up Kolibree či známy brand Philips. Rovnaké je to s fitnes náramkami, smart oblečením, inteligentnými váhami, VR headsetmi či hoverboardmi...
Playbrush: Gamifikácia čistenia zubov Zdroj: Jozef Andacký
V snahe nájsť trhový potenciál pre svoje výrobky sa technologické firmy zameriavajú na špecifické používateľské cieľové skupiny. Napríklad u producentov wearables sú to najmä športovci.
Smart topánka Sensoria sa takto snaží vycibriť bežecký štýl. Sníma údaje z tlakových senzorov, ktoré sú umiestnené v jej nášľapnej časti, cez Bluetooth ich prenáša do mobilnej aplikácie, ktorá ich vyhodnocuje a prostredníctvom virtuálneho kouča poskytuje používateľovi hlasový feedback.
Smart okuliare Solos majú zasa vnútri miniatúrny displej, na ktorom zobrazujú aktuálny výkon bežca či cyklistu (vo wattoch). Ak máte okolo hrudníka merací pás, vidíte aj údaje o svojej srdcovej činnosti.
Solos: Smart okuliare pre športovcov Zdroj: Jozef Andacký
Špecializáciu vidieť aj pri zariadeniach pre chytrú domácnosť (smart home), čo je naozaj veľmi široký pojem. Smart žiarovky či inteligentné vypínače boli pred piatimi rokmi horúca inovácia, dnes sú „zívačka“, pri ktorej pozeráte len na cenu a možno dizajnové stvárnenie, inak je to komodita.
Ale čo smart baby monitor? Project Nursery prenáša z postieľky nielen zvuk, ale video v HD rozlíšení cez Wi-Fi pripojenie do mobilnej aplikácie. A tiež, rodič môže zariadenie ovládať hlasom. Ak chce skontrolovať teplotu v izbe alebo prehrať uspávanku, stačí o to požiadať Alexu. Hlasové ovládanie má aj smart zámka Deadbolt. Skontrolovať, či sú dvere zamknuté, a v prípade potreby ich aj zamknúť, zasa pomôže googlovský Assistant.
Používateľské aplikácie hľadajú aj firmy, zamerané na virtuálnu realitu. Nie je to len o gamingu či contente pre dospelých. Napríklad Black Box VR je virtuálna posilňovňa. S VR headsetom na hlave a snímačmi na rukách a nohách fyzicky cvičíte, ale zároveň sa pohybujete vo virtuálnom prostredí, v ktorom súťažíte s avatarmi a inými používateľmi.
Timescope má zasa obohatiť zážitok návštevníkov múzea alebo pamätného miesta. Je to samoobslužný VR Kiosk: pozriete sa do „kukátka“ a pred očami sa vám premieta krátky videofilm napríklad z prostredia historickej Bastily alebo zo zákopov v prvej svetovej vojne. Video je 360-stupňové. Keď sa s kioskom otáčate okolo jeho osi, máte pocit, akoby ste boli priamo uprostred scény.