Pandémia a uplynulé dva roky priniesli do slovenskej ekonomiky zásadnejšiu štrukturálnu zmenu biznisu. Ide o dlhodobý proces výrazných zmien, na ktoré sa firmy budú učiť postupne reagovať.
Musia totiž lepšie poznať svoje možnosti a ideálne mať pohľad na svoje fungovanie takpovediac zvonku. Firmy všetkých veľkostí, od startupov až po tie najväčšie, vstupujú do náročného obdobia a všetky dnes majú rovnakú štartovú čiaru.
Veľkosť je dôležitá
Mnohí konzultanti dnes odporúčajú strategicky nazerať na firmu cez optiku troch rokov. To je obdobie, keď má zmysel hodnotiť nový biznisový plán a keď vidno reálnu návratnosť investícií a prijatých zmien, ktoré firma pri raste musí realizovať. Firmy by v dnešnom období mali rásť najmä zdravo a udržateľne, to znamená tvoriť primeranú ziskovosť. Tú im dokážu zabezpečiť náklady pod kontrolou a flexibilita.
„Firmy musia byť flexibilné, aby sa dokázali rýchlejšie prispôsobiť trhu. Okrem dlhodobého hľadiska a ceny musia zohľadniť spoľahlivosť dodávok. Každý totiž hľadá čo najväčšiu stabilitu, čo je pre túto krízu typické,“ naznačuje Pavel Dvornák, direktor oddelenia konzultingu v spoločnosti PwC.
Dodáva, že doba praje novým príležitostiam a nie je rozhodujúce, ako dlho je firma na trhu alebo akú veľkosť má, pokiaľ dokáže spĺňať objednávky a pokrývať dopyt. Dokonca výhodu majú menšie alebo stredne veľké firmy. Súvisí to s tým, ako rýchlo dokážu meniť procesy.
Podľa P. Dvornáka sú totiž najmä procesy vo veľkých firmách nastavené príliš zložito a zostávajú nezmenené ešte z dávnejších čias. Dnes preto firmy nedokážu tak rýchlo reagovať a najmä prijímať rozhodnutia na najvyššej úrovni
„To, čo platilo pred troma mesiacmi, už teraz neplatí. Veľké firmy často majú procesy nastavené na stabilné prostredie, keď všetko fungovalo na základe histórie. Dnes sa však podmienky a najmä ponuka na trhu menia tak rýchlo, že veľké firmy to vo svojich procesoch nedokážu zohľadňovať a často sú o krok za menšou konkurenciou. Firmám by pomohla decentralizácia rozhodovania, aby dokázali na výzvy na trhu flexibilne reagovať,“ naznačuje P. Dvornák.
Financie ako problém
Podľa direktora na oddelení konzultingu v PwC je nevýhodou menších firiem komplikovanejší prístup k úverom na ďalší rast, ako aj rýchly rast úrokových sadzieb. Dosahovať rast na trhu a najmä ho financovať bude pre malé firmy čoraz náročnejšie. Problémom býva aj prechod, napríklad zo startupu na korporáciu.
Túto fázu nezvládlo 90 percent začínajúcich spoločností, pričom ťažší prístup k voľným peniazom dnes bude oveľa významnejším faktorom. „Manažment firiem uspeje len vtedy, ak správne rozhodnutia urobí včas. Čelíme totiž zmenám, s ktorými nemáme skúsenosti,“ myslí si P. Dvornák.
Ako dodáva, firmy by sa mali zamerať na to, aby priniesli inovatívny a špičkový produkt alebo aby dokázali robiť niečo, čo je lacnejšie než súčasné produkty na trhu.
„Pri budúcej cenotvorbe bude treba hľadať kompromisy, ale v tomto období je pre firmy vo všetkých štádiách ideálne špecializovať sa. Mať jasnú stratégiu, byť flexibilný a poznať svoj trh. Nie je kľúčové byť na celom trhu, ale poskytovať stabilitu, kvalitu za čo najlepšie ceny a nedať sa vytlačiť konkurenciou,“ zdôrazňuje direktor konzultingu v PwC.
Rozhoduje manažment
Keď klesne životná úroveň, bude klesať aj predaj a väčšiu šancu rásť budú mať flexibilné firmy, ktoré dokážu nahradiť problémových dodávateľov, pričom prežijú tí najlepší. Podľa P. Dvornáka s tým súvisí aj to, že v prípade stredne veľkých firiem sú a budú napríklad odberatelia oveľa ochotnejší meniť svojich dodávateľov.
„Zároveň ide o rozloženie rizika. Keď dodnes firmy mali dodávateľov kvôli cene len z Ázie, ich cieľom by malo byť mať aspoň časť z nich logisticky blízko. Ak budú firmy dostatočne konkurencieschopné z pohľadu ceny, kvality a flexibility, tržby dokážu znásobiť rapídne. Pracoval som s firmami, ktoré počas krízy v rokoch 2008 a 2009 dokázali prispôsobiť svoje procesy a dnes majú desaťnásobne vyššie tržby než kedysi, lebo dokázali konkurencii ubrať z trhového podielu.“
Malé a stredné firmy dnes majú oveľa lepšiu pozíciu v porovnaní s veľkými spoločnosťami. Pokiaľ sú dobre riadené, pripravené pokryť osobitné trhy a majú stabilnú nákladovú štruktúru, dáva im to veľký potenciál. Direktor konzultingu v PwC zo skúseností hovorí, že pri realizácii transformačných projektov na dosiahnutie želaných výsledkov stačí urobiť tri až päť zmien, ktoré sú kľúčové a ktoré budú najviac súvisieť s rastom spoločnosti.
Zmenou parametrov a sledovaním iných kritérií než doteraz získajú kvalitnejšie dáta pre svoje rozhodovanie. Musia sa však naučiť prispôsobovať trhu.
„Z môjho pohľadu sú flexibilita a schopnosť rýchlo reagovať kľúčové. Kedysi stačilo, aby firmu riadil manažment zaužívaným spôsobom, ale teraz musí vedenie firiem prichádzať s úplne novými netradičnými riešeniami. Firma, ktorá nebude schopná rýchlo sa transformovať na súčasný biznis, neprežije, lebo situácia sa rapídne zmenila. Otázkou je, či si na to manažment trúfne sám alebo si dá poradiť od externého subjektu,“ uzatvára P. Dvornák.