Webgenerátor nie je výhra
Kto nemá chuť sa namáhať, na internete si nájde viacero automatizovaných generátorov, ktoré po zadaní základných údajov o firme okamžite „vypľujú“ potenciálny názov spoločnosti. Niekedy netreba zadať nič a podnikateľ len kliká donekonečna, kým monitor nevytvorí dostatočne pútavú skomoleninu. Úspešnosť takto zvoleného názvu je však diskutabilná.
„Väčšina zakladateľov maximálne skontroluje voľnú doménu,“ tvrdí spoluzakladateľka a CEO namingovej agentúry Bigname Mirka Pastierová. „Neuvedomia si, že dobrý názov nie je len slovo, ale tiež základ pre ochrannú známku, záruka bezproblémovosti pri raste na ďalšie trhy v budúcnosti, možnosť rozširovania sortimentu, neobmedzovania podnikania len pre istú cieľovú skupinu. A najmä netušia, že nehľadajú pomenovanie, ale efektívny odrazový mostík pre obchodovanie.“
Dobrý názov môže zvýšiť úspešnosť výrobku či služby. Príkladom môžu byť fľaše vína Chateau Lafite Rothschild z roku 2008. Ich producenti využili na etikete symbol číslice 8, ktorý v Číne vnímajú ako symbol, prinášajúci výnimočné šťastie. Výsledkom bol zvýšený záujem a zároveň rast ziskov z predaja z tohto vína. Číňania ho totiž začali zbierať a kupovať ako dar symbolizujúci šťastie a prosperitu v živote.
Pravidlo desiatich písmen
Zapamätateľné a ľahko vysloviteľné názvy sú úspešnejšie. Do tejto skupiny však nezapadajú akronymy, skratkové slová vytvorené z prvých písmen. „Sú o 30 percent menej zapamätateľné,“ vysvetľuje M. Pastierová. „Vyžadujú si preto omnoho väčšie investície do marketingu a je efektívnejšie sa im radšej úplne vyhnúť.“
Mirka Pastierová: Zapamätateľné a ľahko vysloviteľné názvy sú úspešnejšie. Zdroj: Lenka Imrichova
Ekonomický portál Business Insider sa pokúsil vytvoriť manuál, ako ideálne postupovať pri tvorbe názvov firiem. Základnou zásadou má byť pravidlo päť až desať písmen. Názvy najúspešnejších spoločností, akými sú Google, Apple či Starbucks, sú krátke, pričom obsahujú aspoň jednu tvrdú spoluhlásku.
Stručný názov zároveň prakticky umožňuje vytvoriť jednoduchý firemný e-mail. Rovnaká praktickosť sa uplatní aj pri tvorbe prípadnej aplikácie – ikona s krátkym názvom pôsobí na displeji smartfónov elegantnejšie ako ikona, ktorej názov by zaberal dva či tri riadky.
Business Insider tiež navrhuje vyhýbať sa nezvyčajnému pravopisu, zbytočne mätúcim názvom, kombinácii čísiel a písmen, pomlčkám či iným špeciálnym znakom alebo geografickým názvom, ktoré by limitovali dosah podnikania.
V španielčine nadávka
Pri hľadaní má zakladateľ či marketingový tím často pocit, že treba nájsť názov, ktorý priamo opisuje, čo firma robí. „To je zásadná chyba, pretože
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?