Za dobrý pocit sa platí
Ak si teda kúpite tento peugeot a súhlasíte s názorom, že Grip Control sa vám hodí, priplatíte si 410 až 810 eur v závislosti od toho, k akej úrovni výbavy. Na druhej strane napríklad VW Tiguan All Space 2,0 TDI (110 kW/150 k) môžete získať s predným pohonom za 32 830, ale za verziu 4Motion zaplatíte 2 200 eur navyše. Aj dobrý pocit má v trhovej ekonomike svoj finančný ekvivalent. To však nie je všetko.
Štvorkolka má vyššiu spotrebu ako dvojkolka. Podľa portálu Theaa v prípade identického auta bude spotreba paliva štvorkolky približne o štyri až 14 percent vyššia. Záleží na tom, aký systém pohonu 4 x 4 auto využíva. Či stály alebo vypínateľný. Ak sa počas jazdy na pevnom povrchu záber dvoch kolies odpája, záleží aj na tom, či celkom alebo len čiastočne.
Napríklad pre VW Tiguan 2,0 TDI (110 kW/150 k) s predným pohonom výrobca udáva priemernú spotrebu 5,1 l/100 km, kým pre adekvátnu štvorkolku 5,9 l/100 km. Rozdiel je viac ako osem percent v neprospech pohonu 4 x 4. V praxi na testovacom okruhu som zmeral spotrebu Peugeotu 5008 BlueHDI 150 (5,6 l/100 km) a Škode Kodiaq 2,0 TDI 4 x 4 (6,8 l/100 km). Opäť viac ako osempercentný rozdiel v neprospech pohonu 4 x 4. Výsledok však môžu ovplyvňovať tiež rozdielne motory, hmotnosť aj aerodynamika porovnávaných áut.
VW Tiguan Allspace Zdroj: Volkswagen
Prečo SUV idú
Podľa štatistiky Jato Dynamics v roku 2016 počet registrácií SUV a crossoverov v Európe v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástol o 21,4 percenta. Na druhej strane tradičné segmenty šli nahor len o 2,2 percenta a napríklad MPV stratili 0,9 percentuálneho bodu. Spotrebiteľské preferencie sú jasné. Kto chce byť in, kupuje SUV. Že sú drahšie ako autá tradičných segmentov, že majú vyššiu spotrebu paliva a produkujú adekvátne viac škodlivých emisií, že ich výroba zanecháva dlhšiu uhlíkovú stopu, že sa s nimi pre ich rozmery ťažšie hľadá miesto na zaparkovanie – akoby hrach na stenu hádzal. SUV skrátka idú.
Podľa rovnakej štatistiky v Európe v roku 2016 SUV a crossovery dosahovali 22,5-percentný trhový podiel. Slovensko s 25-percentným podielom sa pohybovalo nad priemerom a šliapalo na päty Švajčiarsku (28 %). Najlepšie však SUV išli na odbyt na Cypre (44 %), pred Lotyšskom (42 %) a Estónskom (36 %). Zato pod európskym priemerom sa pohybovalo napríklad Nemecko (19 %) či Česko (18 %) a najnižší podiel predaných SUV na celkovom trhu dosahovalo Dánsko s 12 percentami. Je jasné, že záujem o SUV nekopíruje životnú úroveň konkrétnej krajiny. Všeobecne však platí, že zákazníci oceňujú ich odolnosť, priechodnosť, komfortnosť a bezpečnosť. Prečo bezpečnosť? Extrémny prípad – auto narazí na pevnú prekážku predpísanou rýchlosťou. Za bariérový test Euro NCAP získajú Toyota Yaris aj Toyota Land Cruiser (čisto náhodný výber) zhodne plný počet hviezdičiek. Akože sú ich posádky rovnako v bezpečí. Ak sa však tieto autá navzájom stretnú pri rovnakej rýchlosti čelne...
Poviete si – veľká náhoda. Oponujem. Ak sedíte vysoko – obklopený horou ocele, je to aj o pocite a za dobrý sa platí. To by som sa však už opakoval.
Peugeot 5008 a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Peugeot 5008 BlueHDI 150 Active | Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR Active | Mitsubishi Outlander 2,2DI-D Intense | VW Tiguan Allspace 2,0 TDI Trendline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 968 | 2 268 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 750 | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 110 (150)/3 500 | 110 (150)/3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 370/2 000 | 340/1 750 – 3 000 | 380/1 750 – 2 500 | 340/1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 7-st. automatická | 6-st. manuálna | 7-st. automatická |
Pohon | predný | predný | 4 x 4 | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 | 10,3 | 10,2 | 9,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 207 | 198 | 200 | 202 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,6 | 4,9 | 5,3 | 5,0 |
Rázvor (mm) | 2 840 | 2 791 | 2 670 | 2 787 |
Svetlá výška (mm) | n | 189 | 190 | n |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 702 (po sklopení 3. radu sedadiel) | 630 (po sklopení 3. radu sedadiel) | 667 (po sklopení 3. radu sedadiel) | 700 (po sklopení 3. radu sedadiel) |
Cena základného modelu s DPH (€) | 28 290 | 27 840 | 26 900 | 32 830 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |