Je použiteľná rovnako pre stavbu kompaktného vozidla aj pre model s predĺženým rázvorom a karosériou. Čoraz trendovejší je aj praktický variabilný interiér s 5 + 2-miestnym usporiadaním inšpirovaný modelmi MPV.


Dvojkolka bez alternatívy


Testovaný Peugeot 5008 by si ešte pred rokom ťažko hľadal na trhu súperov. Keď si však v súčasnosti do vyhľadávača zadáme podmienky ako SUV či crossover porovnateľnej veľkosti s 5 + 2-miestnym interiérom, na site uviaznu hneď dvaja konkurenti. Vlani predstavená Škoda Kodiaq a celkom čerstvá novinka VW Tiguan Allspace. Dvojicu súperov dopĺňa Mitsubishi Outlander, ktorý je priekopníkom 5 + 2-miestnej koncepcie danej veľkostnej kategórie.


Pri porovnávaní tejto štvorice za pozornosť stojí napríklad skutočnosť, že jedine P 5008 sa predáva výhradne ako prednokolka, a to aj napriek tomu, že pohon 4 x 4 sa stáva čoraz populárnejší aj medzi rýdzo osobnými automobilmi a nielen v segmente SUV a crossoverov, ktoré sú inšpirované offroadmi. Podľa štatistiky Európskej asociácie automobilových výrobcov totiž podiel nových osobných automobilov s pohonom 4 x 4 vzrástol z necelých troch percent v roku 1991 na 14 percent v roku 2016.


3 proti Peugeot 5008 BlueHDI 150


Škoda Kodiaq
 Zdroj: Skoda

štvorkolky priťahujú


Otázka znie, čo sa zmenilo, keď sa takto výrazne menia preferencie motoristov v prospech pohonu štyroch kolies. Doľahla klimatická zmena, máme viac prívalových dažďov, fúka silnejší vietor alebo sa začína doba ľadová? Pravdepodobne sa zhodneme, že to bezprostredne nehrozí. Mnohí aj skúsení motoristi hovoria, že do situácie, keď sa nezaobišli bez pohonu štyroch kolies, sa nedostali ani desaťkrát za život. Kvôli tomu sa podľa mnohých však neoplatí investovať do drahšieho auta.


Legitímny názor rovnako ako ten opačný. Všetci cítime, ako sa s rastúcou životnou úrovňou mení životný štýl. Napríklad národ začal vo veľkom lyžovať. Dovolenka v zimnom stredisku sa stáva masovou záležitosťou rovnako ako letná pri mori. Vášnivejší lyžiari považujú víkend za stratený, ak nemôžu vyraziť do hôr. Parkoviská pod vlekmi praskajú vo švíkoch. Tiež sa niekoľkokrát za zimu ocitnem na cestách vedúcich k lyžiarskym strediskám, kadiaľ ešte nestihol prejsť snežný pluh alebo prešiel, ale už pred hodinou a sneží a sneží. Ak mám pod zadkom práve štvorkolku, mám aj rozhodne lepší pocit. Preto motoristov, ktorí preferujú 4 x 4, chápem. Sám zastávam názor, že keď SUV, potom 4 x 4. A ak nie 4 x 4, potom v prípade Peugeotu 5008 príplatkový systém Grip Control. Optimalizuje trakciu predných kolies v závislosti od stavu podkladu. Nie je to síce plnohodnotná náhrada pohonu štyroch kolies, ale najmä menej skúseným motoristom citeľne pomôže.


3 proti Peugeot 5008 BlueHDI 150


Mitsubishi Outlander Zdroj: Mitsubishi