Miesta na státie
V tomto type auta zadné sedadlá väčšinou slúžia na to, aby si tam dvojčlenná posádka pohodila mikiny. Ak však majú vzadu zaujať miesto dospelí, to akoby dostali lístky na státie. Súkať sa dozadu – to nevyzerá dobre a pokusy odtiaľ vybŕdnuť vyznievajú až nedôstojne. Ale nech. V bavoráku aj v audine budete sedieť vzpriamenejšie s minimálnym miestom na kolená a nulovou rezervou nad hlavou, a to aj v prípade, že so svojou 180- -centimetrovou výškou rozhodne nepatríte medzi dlháňov.
Meďák je však tou povestnou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Užijete si v ňom pohodlný sklon operadla, slušnú rezervu v oblasti kolien a ani strecha bezprostredne neprekáža. Keď však hodnotíme batožinové priestory, porovnávacia tabuľka hovorí v prospech audi a BMW, kým kufor mercedesa o poznanie zaostáva. A keď hodnotím pôdorys, pravidelný ho má audi aj BMW, kým v mercedese sa smerom k zadným sedadlám zužuje.
Audi S5 Coupé Zdroj: Audi
Oturbované
Pohonné dvakrát prepĺňané trojlitrové šesťvalce sa len zdajú podobné. Zatiaľ čo audi a mercedes využívajú usporiadanie valcov do V, BMW tradične stavia na radovej architektúre. Ani preplňovanie nie je ako preplňovanie, zatiaľ čo audi a BMW využívajú jedno turbodúchadlo s technológiou Twinn Scroll, mercedes má medzi valcami umiestnené dve turbá.
Je to vec filozofického prístupu, inak radový šesťvalec od vidlicového a dvojnásobné prepĺňanie jedným turbodúchadlom alebo dvoma bežný vodič nemá ako rozoznať. Ak hodnotím prevodovky, potom ako najšportovejšia sa mi javí prevodovka Steptronic v BMW pred Tiptronicom v audi. Komu viac záleží na komforte radenia, tomu zas odporúčam deväťstupňovú prevodovku v mercedese.
Miera športovosti
Prvoplánovo tvrdý športový podvozok má audi. Kto má aj v tomto športovom modeli záujem o pruženie, ktoré sa dokáže prispôsobiť charakteru podkladu, môže si doplatiť dynamickú kontrolu tlmičov pruženia CDC. Mercedes má štandardný podvozok naladený komfortne, ale v ponuke má dynamické ovládanie pohybu karosérie alebo aj pneumatické pruženie. Obe disponujú komfortným aj športovým módom.
Tuhší podvozok bavoráka sa tiež dá zošľachtiť systémom Adaptive Drive založenom na elektronickej kontrole tlmenia a aktívnych stabilizátoroch. Zatiaľ čo BMW a mercedes v športovom móde prejavujú pri prejazde zákrut mierny sklon k pretáčavosti, audi sa v oblúkoch správa prísne neutrálne.
O rýchlosti
Dynamika verzus spotreba. Benzínové turbo šesťvalce kypiace viac ako tromi stovkami koní ponúkajú celkom slušnú dávku adrenalínovej jazdy. V tejto vybranej spoločnosti sa akceleračnými schopnosťami vyníma Audi S5 Coupé. Rýchlosť 100 km/h s pevným štartom dosiahne za 4,7 sekundy. S odstupom za ním nasledujú plece pri pleci Mercedes-Benz E 400 Kupé 4Matic (5,3 s) a BMW 640i Coupe xDrive (5,4 s). Maximálnu rýchlosť však majú v rámci džentlmenskej dohody výrobcov elektronicky limitovanú na úrovni 250 km/h.
Spotrebe podobných polokrvníkov sa v minulosti nevenovala žiadna pozornosť. Dnes, keď mnohí aktivisti a politici by spaľovacie motory najradšej zakázali s okamžitou platnosťou, už ide aspoň o to, aby neprovokovali. Je pozoruhodné, že najnižšiu spotrebu udáva výrobca najvýkonnejšieho zo súperov.
Audi S5 3,0 TFSI Quattro robí kombinovaný cyklus za 7,3 l/100 km. Ak je to pravda, potom aj zásluhou najlepších aerodynamických vlastností. BMW 640i Coupé xDrive a Mercedes E 400 Kupé 4Matic vykazujú zhodných 8,1 l/100 km. Ich skutočný apetít som stihol vyskúšať na testovacom okruhu. Mercedes to dal za priemerných 8,8 l a BMW zaznamenalo 9,4 l.
Ako sa predávajú. Podľa výsledkov Združenia automobilového priemyslu SR za prvých deväť mesiacov tohto roka má Audi A5 Coupe (včítane Audi S5 Coupe) na svojom konte 35 registrácií. Mercedes-Benz E Kupé zaznamenal 31 registrácií a výbehové BMW 6 Coupé zatiaľ žiadnu.
Mercedes-Benz E 400 Kupé 4Matic a konkurenčné modely na slovenskom trhu | |||
Mercedes-Benz E 400 Kupé 4Matic | Audi S5 Coupé 3,0 TFSI Quattro | BMW 640i xDrive Coupé | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 996 | 2 995 | 2 979 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | V6 | R6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 245 (333)/5 250 – 6 000 | 260 (354)/5 400 – 6 400 | 235 (320)/5 800 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 480/1 600 – 4 000 | 500/1 370 – 4 500 | 450/1 300 – 4 500 |
Prevodovka | 9-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 | 4,7 | 5,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 8,1 | 7,3 | 8,1 |
Počet miest na sedenie | 4 | 4,0 | 2 + 2 |
Dĺžka karosérie (mm) | 4 826 | 4 692 | 4 894 |
Rázvor (mm) | 2 873 | 2 765 | 2 855 |
Objem batožinového priestoru (l) | 425 | 462 | 460 |
Adaptívne pneumatické pruženie | za príplatok | nedodáva sa | nedodáva sa |
Dynamická kontrola tlmičov | za príplatok | za príplatok | za príplatok |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 655 | 1 765 | 1 975 |
Koeficient aerodynamického odporu | 0,27 | 0,25 | 0,27 |
Štandardný formát pneumatík vpredu – vzadu | 245/45 R18 – 245/45 R18 | 255/40 R18 – 255/45 R18 | 245/45 R18 – 245/45 R18 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 64 602 | 62 400 | 89 200 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |