Majiteľ a šéf obchodnej siete 101 Drogerie Emil Krajčík si zakladá na sebadisciplíne, ktorú si osvojil pred rokmi ešte ako aktívny futbalista. A vyžaduje ju aj od svojich dvoch synov.

Obaja už pár rokov naplno zarezávajú v rodinnom podnikaní. Matej po skončení kariéry profesionálneho futbalistu začal pracovať v sieti drogérií, jeho mladší brat Lukáš si po štúdiu hotelovej školy vzal pod patronát prevádzku farmy. Krajčíkovci pôsobia ako zohrané trio, v ktorom každý presne vie, aká je jeho úloha. Pred otcom stojí výzva, ako odovzdať biznis nasledujúcej generácii tak, aby bola zabezpečená jeho kontinuita do budúcnosti. Okrem synov má ešte dcéru Lenku, ktorá sa zatiaľ nezapojila do rodinného podnikania.

Prvotný cieľ bol uživiť rodinu

Keď začínal E. Krajčík s podnikaním, nemal v ňom veľké ciele. Na sklonku futbalovej kariéry po páde socializmu chcel najmä uživiť rodinu, a tak spoločne s manželkou Margitou začali obchodovať s drogériou. Vybrali si ju preto, že pracie prášky či šampóny patrili k najviac nedostatkovým tovarom. Nakúpené výrobky skladovali najprv v obývačke a garáži a predávali pred bytovkou. Fabrikám dodávali pracovné pomôcky a hygienické potreby, ktoré zvykli „fasovať“ ich pracovníci. Neskôr si prenajali sklad a s rastom obratu sa sťahovali do väčších priestorov.

E. Krajčík dnes spomína na prvé kroky v biznise s úsmevom. Začiatkom 90. rokov hrával ešte futbal v nižšej rakúskej súťaži. Aj v Senici ho ľudia poznali ako futbalistu a čudovali sa, keď ho videli šoférovať škodu „stopäťku“ s nákladom zviazaného toaletného papiera na streche. „Za prácu som sa nehanbil, bolo mi jedno, čo si ľudia rozprávajú,“ hovorí majiteľ 101 Drogerie.

101 Drogerie: Futbalista zakotvil v drogérii, hotelier na farme

101 Drogerie Zdroj: Milan David

V roku 1994 mali Krajčíkovci slušne rozbehnutý veľkoobchod. Keď prišli na trh veľkí dodávatelia drogérie typu Unilever či Procter & Gamble, dali si od nich poradiť a začali budovať vlastné maloobchodné predajne. Prvá vznikla v Novom Meste nad Váhom, potom v Trnave, Senici a ďalších mestách. „O pár rokov prišli obchodné reťazce, no my sme už mali viac ako štyridsať obchodov,“ konštatuje E. Krajčík.

Výhodou retailu tiež bolo, že prinášal stabilný príjem hotovosti, a tak šiel veľkoobchod postupne do útlmu. Začiatky v maloobchode boli späté so značkou Emil Krajčík, ktorá sa v roku 1999 zmenila na súčasný názov 101 Drogerie. Číslovka nevyjadruje počet predajní, ako si myslia niektorí ľudia. „Chceme dať zákazníkovi viac, ako si žiada. Nielen aby si vybral tovar, ale aj radu, to jedno percento navyše,“ vysvetľuje zakladateľ reťazca.

Dvestovka v dohľade

Sieť 101 Drogerie má dnes takmer dvesto kamenných predajní a podľa tohto kritéria je najväčším špecializovaným reťazcom s drogériou. K rýchlejšej expanzii jej dopomohli viaceré akvizície. Postupne prebrala desiatky predajní, medzi nimi prevádzky od spoločnosti ATVE, pobočky droxi drogerie či obchody Dr. Og. Podľa E. Krajčíka by „stojednotka“ mohla do dvoch rokov narásť na zhruba dvestopäťdesiat predajní.

Ročné tržby takmer šesťdesiat miliónov eur zabezpečujú 101 Drogerii pozíciu trhovej dvojky za sieťou dm drogerie markt, ktorá ich má trojnásobne vyššie. Seničania však majú prevahu v pomere čistého zisku k tržbám. „Nie je problém predať, ale musíte vedieť ako. My robíme obchod sedliackym rozumom,“ komentuje E. Krajčík.

Nemecký reťazec má väčšie predajne aj širší sortiment, ponúka napríklad tiež biopotraviny. Zaradenie potravín na regály zvažovala aj 101 Drogerie, no napokon od nich upustila a rozhodla sa, že ostane špecializovanou drogériou. Predajne 101 Drogerie majú zhruba dvestopäťdesiat štvorcových metrov, čo E. Krajčík považuje za výhodu, keďže zákazník si chce čo najrýchlejšie nakúpiť. Vidí to na vlastných predajniach v bizniscentrách, ktoré generujú v čase obeda medzi jedenástou a trinástou hodinou také tržby ako prevádzky v iných typoch lokalít za celý deň.

101 Drogerie už má nachystaný ďalší predajný kanál v podobe e-shopu, no podľa E. Krajčíka naň ešte neprišiel správny čas. Ako veľký hendikep internetového predaja vidí zatiaľ príliš drahú logistiku. Expanziu preto naďalej opiera o kamenné obchody, dvojstú predajňu by mali otvoriť do konca roka. Spomedzi veľkých sietí drogérií spustila e-shop zatiaľ len dm drogerie.

101 Drogerie: Futbalista zakotvil v drogérii, hotelier na farme

Zdroj: Trend.sk

Farmárska vetva

Zhruba pred desiatimi rokmi E. Krajčík rozšíril podnikateľský záber, keď sa pustil do budovania farmy. Kúpil rozpadnuté maštale v Prietrži, časť Dolné Paseky, kde umiestnil menšie stádo býkov plemena Aberdeen Angus. Neskôr k nim prikúpil družstvo v Košariskách. V oboch lokalitách pridal pozemky, ktoré skúpil tiež v Senici. „Hlavný cieľ je starať sa o pôdu tak, ako sa starali naši otcovia a dedovia,“ hovorí E. Krajčík.

Jeho poľnobiznis sa rozrástol na viac ako dvetisíc hektárov pôdy a zhruba tristo kusov dobytka. Farma sa nachádza už len v Košariskách. Patrí k nej bitúnok, linka na výrobu mäsových výrobkov aj malá predajňa v Senici, otvorená je dva dni v týždni.

Kilogram hovädzieho stehna z mladého býčka od Krajčíkovcov vyjde na viac ako šestnásť eur. Potrpia si však na kvalitu, mäso z mladých býkov nechávajú vyzrieť, až potom ho predávajú či použijú na prípravu vlastných výrobkov. „Nie je to lacné, ale radšej robíme málo a dobre, ako by sme mali robiť veľa a neboli by sme s tým stotožnení,“ tvrdí E. Krajčík.

Farma zamestnáva necelé dve desiatky ľudí, jej ročné tržby sa hýbu okolo jeden a pol milióna eur. Živé zvieratá sa exportujú do Turecka, Talianska či Rumunska, na odbyt ide tiež pšenica, sladovnícky jačmeň či repka. Budúci rok plánujú osevný plán rozšíriť o cukrovú repu a mak.