Štát má ísť príkladom
Celkom aktuálna správa Združenia automobilového priemyslu SR hovorí, že po dohode s ministerstvom životného prostredia projekt podpory predaja ekologických vozidiel, ktorý sa mal uzavrieť koncom tohto roka, bude pokračovať do 30. júna pri nezmenených podmienkach. To znamená, že nákup elektromobilu bude aj naďalej dotovaný sumou 5-tisíc eur a nákup plug-in hybridu sumou 3-tisíc eur. Pre fanúšikov e-mobility dobrá správa.
Pýtam sa, akú ďalšiu iniciatívu SEVA očakáva napríklad zo strany vlády, aby sa rozvoj e-mobility na Slovensku nemeral len počtom predaných elektromobilov a postavených nabíjacích staníc. P. Ševce odpovedá: „Nechcem, aby sme tunajším štyrom automobilkám diktovali, čo majú vyrábať. Vláda by však mala vyslať signál, že tu chceme mať to najmodernejšie a vytvoriť na to podmienky aj priaznivú atmosféru.“
Pritom zdôrazňuje, že nejde len o výrobu elektromobilov, ale aj špeciálnych komponentov pre e-mobilitu – napríklad batérií. Nielen do elektromobilov. Uplatnili by sa takmer všade, napríklad v bizniscentrách, v hoteloch či nemocniciach... ako spôsob uchovávania energie. V Číne v Japonsku a v Južnej Kórei je kvantum výrobcov batérií a v Európe debatujeme, či radšej nezostať pri dieselových motoroch.
P. Ševce uznáva, že elektromobil nie je zatiaľ univerzálny automobil. Podľa neho aktuálne nájdu uplatnenie najmä vo veľkých vysoko organizovaných firemných flotilách. Verí, že na určitých pozíciách sa elektromobil môže presadiť ako ekonomicky výhodnejší. Štátne inštitúcie s množstvom služobných áut môžu ísť príkladom a pri výberových konaniach by mali stanovovať kritériá tak, aby elektromobily a plug-in hybridy nevypadli z hry.
Zdroj: VOLVO
Namiesto auta (elektrický) modul
V roku 2040 bude mať 54 percent nových áut elektrický pohon – cituje portál Euractive poradenskú spoločnosť Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Tá odhaduje, že do roku 2025 sa bude predaj elektromobilov držať na celosvetovo nízkej úrovni. V nasledujúcich piatich rokoch by však mal výrazne vzrásť. Podľa rovnakého prameňa elektrický pohon sa v porovnaní s benzínovým alebo naftovým pohonom stane cenovo konkurencieschopným v roku 2025. Práve vďaka tomu zažijú prelom na trhu.
Možno si spolu so mnou povzdychnete, že to nerieši náš problém, lebo už dnes sa posúvame krokom v kolónach a nemáme kde parkovať. Chce to víziu, ktorá nahradí súčasnú individuálnu motorizáciiu, ktorá sa dostáva do slepej uličky. Svoju víziu ponúka napríklad automobilový mág Bob Lutz, ktorý vystriedal riadiace posty v koncernoch Ford, Chrysler a GM. Cituje ho portál auto.idnes.cz: „...blížime sa ku konci éry automobilov...“
Podľa neho za 15 až 20 rokov ľudia nebudú riadiť autá, pretože to zakáže zákon. „Bod zlomu nastane, keď 20 až 30 percent vozidiel bude plne autonómnych. V tej chvíli vlády zo štatistík zistia, že 99,9 percenta nehôd spôsobí človek za volantom.“
Potom budú mať ľudia päť rokov na to, aby sa zbavili svojich áut – predali ich do šrotu alebo vymenili za niečo, čo on nazýva modulom. Bude to bezpilotná jednotka na individuálnu dopravu (pravdepodobne s elektrickým pohonom – dodávam ja). Cestujúcich odvezie vo vláčiku ďalších modulov na požadované miesto. Z individuálnej dopravy sa stane rýdzo spotrebná záležitosť bez emócií. S tými emóciami sedí vec – nás motoristov už opúšťajú.
Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic a konkurencia | ||
Mercedes-Benz GLC SUV 350 e 4Matic | Volvo XC 60 T 8 eAWD | |
Zdvihový objem spaľovacieho motora (cm3) | 1 994 | 1 969 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 155 (211)/5 500 | 235 (320)/4 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 200 – 4 000 | 400/2 200 – 5 400 |
Maximálny výkon elektromotora [ kW (k) ] | 85 (116) | 65 (87) |
Maximálny krútiaci moment elektromotora (Nm) | 340 | 240 |
Prevodovka | 7A | 8A |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 |
Akcelerácia z 0 – 100 km/h (s) | 5,9 | 5,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 230 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 2,5 | 2,1 |
Dojazd v elektrickom režime (km) | 34 | 33 |
Rázvor (mm) | 2 873 | 2 865 |
Objem batožinového priestoru (l) | 395 | 468 |
Cena (€) | 58 400 | 62 300 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |