Pri téme škodlivosti oxidu uhličitého na životné prostredie asi netreba dlhé vysvetľovanie. Ľudstvo sa snaží naprávať vlastné chyby, a tak vznikajú rôzne plány, ako minimalizovať emisie obsahujúce CO₂. Oxid sám o sebe nie je škodlivý a rastliny ho spotrebúvajú pri fotosyntéze. Problém nastáva, keď je ho v atmosfére priveľa.
Jeho emisie sú aktuálne vysoké, príroda stíha spracovať len približne polovicu a zosiľuje sa skleníkový efekt. Nahromadený plyn cez deň prepúšťa slnečné žiarenie k zemskému povrchu a v noci pohlcuje tepelné žiarenie planéty, čím ju otepľuje. Ide o prirodzený jav, ktorý ale produkcia oxidu uhličitého civilizáciou neprirodzene znásobuje.
Carbon-to-value
Vo svete pred pár rokmi začali vznikať firmy, ktoré sa snažia uhlík z atmosféry premeniť na niečo užitočné a hodnotné. Metóda, ktorá v podstate priemyselne supluje prirodzenú funkciu rastlín pri fotosyntéze, dostala názov carbon-to-value a aktuálne sa ňou zaoberá množstvo startupov.
Slovenským firmám sa darí vo vesmírnom biznise. Vypúšťajú nanosatelity a využívajú blockchain
Základný princíp využíva vodu a obnoviteľnú elektrickú energiu. Elektrolytické zariadenia transformujú CO₂ na tzv. syntézny plyn (syngas) a kombináciu oxidu uhoľnatého s vodíkom možno premeniť na množstvo produktov, ktoré sa bežne vyrábajú z fosílnych palív. Jediný vedľajší produkt je tu kyslík, takže aj to má carbon-to-value spoločné s fotosyntézou.
Nicholas Flanders, šéf firmy Twelve, ktorá sa zaoberá elektrolýzou oxidu uhličitého o metóde povedal:
Ide o nový spôsob, ako urobiť z uhlíka súčasť ekonomiky bez toho, aby sme ho museli vyťahovať zo zeme.
Z CO₂ možno vyrobiť prakticky čokoľvek
Twelve je jednou z mnohých firiem, ktoré sa zaoberajú premenou CO₂ zachyteného z atmosféry či industriálnych emisií na praktické produkty. Bola založená v roku 2015 a v júli 2021 dostala finančnú injekciu vo výške 57 miliónov dolárov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?