Austrálska správa, ktorá sa zamerala na tamojší priemysel, sa snažila analyzovať, ktorým profesiám hrozí najväčšie riziko automatizácie či rastúce využívanie robotov. Podľa nej budú súperiť s robotmi o zamestnanie najmä účtovníci, pokladníci, sekretári, stenografi či bankári, ale napríklad aj mäsiari. Do zóny ohrozenia sa zaradili aj poštoví úradníci, farmaceuti a lekárnici.
Zo správy vyplýva, že automatizácia nie je obmedzená na pracovné pozície s nízkou kvalifikáciou – austrálski farmaceuti dosahujú bakalársky alebo vyšší titul. „Vyššie vzdelanie teda negarantuje záruku proti automatizácii,“ cituje správu ekonomický portál Business Insider.
Ako portál ďalej zdôrazňuje, roboty sú schopné vykonávať práce, na ktoré je potrebná stredná aj vysoká kvalifikácia. Dajú sa naprogramovať tak, aby dokázali diagnostikovať choroby rýchlejšie ako doktori alebo aby dokázali analyzovať veľké množstvo textu za zlomok času, ktorý na to potrebuje človek. „Robot bol dokonca vymenovaný za riaditeľa pre investičnú radu,“ dodáva správa.
Vysoká pravdepodobnosť
Rovnakou témou sa zaoberal aj server magazínu The Atlantic, podľa ktorého existuje 99-percentná šanca, že v povolaniach, akými sú krajčírky, ľudia z telemarketingu či dopravní agenti, budú ľudia nahradení strojmi alebo softvérom. Ide najmä o práce, ktoré sú založené na rutinnej báze a ktoré je možné riešiť pomocou algoritmov.
Medzi najmenej ohrozené povolania považuje The Atlantic predovšetkým riadiace funkcie, bezpečnostné a zdravotnícke služby. Do tejto skupiny možno zaradiť manažérov, akýchkoľvek pracovníkov v zdravotníctve, ale aj povolania, ktoré zahŕňajú vzdelávanie, médiá či verejnoprospešné práce.
Server však v závere pripúšťa, že technológie sa pomaly vkrádajú aj do oblastí vzdelávania a diagnostiky. Niektoré školy experimentujú so softvérom, ktorý nahrádza vyučovacie hodiny, iné so špeciálnymi robotmi. Využívajú ich najmä triedy so žiakmi, ktorí trpia poruchami učenia či inými problémami.
Ako upozorňuje portál Time.com, každá piata opýtaná spoločnosť v prieskume potvrdila, že zamestnancov nahradila technológiami alebo strojmi. Pri podnikoch, ktoré majú viac ako 500 zamestnancov, je trend automatizácie ešte častejší. Tretina opýtaných zamestnávateľov zároveň očakáva, že v ďalšom desaťročí vo vlastnom podniku viacero pracovných miest strojmi ešte len nahradí.
„Existuje veľa podnikov a odvetví, v ktorých potrebujú znížiť stavy ľudí, a zaistiť, aby vykonávali rovnakú prácu efektívnejšie alebo za nižšiu cenu,“ hovorí Janet Elkinová, generálna riaditeľka spoločnosti Supplemental Healthcare. Automatizácia a roboty túto požiadavku obvykle dokážu splniť.
Algoritmus v predstavenstve
Mnohí zamestnávatelia už stihli aplikovať robotickú pomoc v praxi. Automatizácia v potravinárskom priemysle sa už dávno posunula od jednoduchého označovania a dopravných pásov na vyššiu úroveň.
Americká továreň na výrobu lievancov „zamestnala“ robota od spoločnosti ABB Robotics, ktorý lievance ukladá s pomocou odsávania a pripravuje ich na balenie. Takýto robot je schopný spracovať viac ako 400 lievancov za minútu, uvádza spravodajský portál BBC. Tieto roboty sú prispôsobivé, dokážu svoju činnosť koordinovať s inými robotmi a je možné ich použiť aj pri balení iných výrobkov.
Ako sa presvedčili americké noviny LA Times, roboty sú vhodné aj na písanie automatizovaných správ. Mediálne.sk v marci tohto roka upozornilo, že kedykoľvek v Los Angeles a okolí nastane zemetrasenie, systém nazývaný Quakebot, ktorý naprogramoval jeden z redaktorov novín, dokáže o tom napísať správu. Novinársky obsah generovaný počítačmi sa začal zdokonaľovať najmä v posledných rokoch. Využívať sa dá najmä v článkoch, ktoré pracujú s číslami ako napríklad ekonomická či športová žurnalistika.
Portál BBC taktiež upozornil na firmu, v ktorej predstavenstve má svoje miesto aj počítačový algoritmus. Program s názvom Vital v japonskej firme Deep Knowledge hlasuje o tom, či investovať, alebo neinvestovať do konkrétnej spoločnosti. Algoritmus sa rozhoduje na základe veľkého množstva dát: finančné informácie, štúdie, predchádzajúce financovanie. V čase uverejnenia článku na BBC program Vital schválil už dve investičné rozhodnutia.
Robot so sľubnou kariérou
Robota s názvom Pepper predstavili v Japonsku v júni tohto roku ako prístroj, ktorý dokáže udržať konverzáciu, vnímať reakcie ľudí a skúsenosť z interakcií použiť aj pri ďalších stretnutiach. Japonská telekomunikačná spoločnosť SoftBank robota nechala obsluhovať zákazníkov v niektorých firemných predajniach mobilných telefónov. Pretože ide o robota, ktorý dokáže analyzovať emócie zákazníkov, ich mimiku a tón hlasu, mnohí ho považujú za vhodného adepta, ktorý môže poskytovať zákaznícky servis alebo vykonávať maloobchodný predaj.
Generálny riaditeľ spoločnosti Nestlé v Japonsku Kohzoh Takaoka dokonca uvažuje, že robot Pepper by mohol byť tvárou produktov Nescafé. „Pepper bude schopný opísať produkty Nescafé zákazníkom a zapojiť sa aj do konverzácie,“ myslí si K. Takaoka. Takisto dúfa, že tento nový model sa bude rozširovať po celom svete ako príklad japonskej inovácie. Robot by takýmto spôsobom mohol uškodiť osobnostiam, akou je napríklad George Clooney, ktoré značku prezentovali doteraz.
Robot Pepper od spoločnosti SoftBank Zdroj: SITA / AP
TREND.sk nedávno v súvislosti s robotmi-zamestnancami upozornil aj na spoločnosť Amazon. Najväčší svetový internetový predajca vo videu ukázal, ako funguje armáda robotov roznášajúcich tovar v logistických strediskách. Predpokladá sa, že automatickí pomocníci by mohli znížiť prevádzkové náklady spoločnosti o pätinu.
Robo-obsluha a robo-kuchár vo fast foode
Nespokojní zamestnanci reštaurácií s rýchlym občerstvením, ktorí sa často demonštráciami dožadujú zvýšenia miezd, takisto podnietili vlastníkov reťazcov prehodnotiť budúcnosť podnikania. Mnohé spoločnosti preto začali experimentovať s novými technológiami, ktoré by mali výrazne znížiť počet reštauračných pracovníkov v nasledujúcich rokoch, uvádza spravodajský portál CNN.
Viacerým podnikateľom sa zdá prudké zvyšovanie miezd v reštauračnom biznise kontraproduktívne, čo len zvyšuje atraktívnosť automatizácie, ktorá sa týka obsluhy aj kuchyne. Správa výskumníkov z University of Oxford predpovedá, že existuje viac ako 90-percentná pravdepodobnosť, že príprava rýchleho občerstvenia bude v najbližších desaťročiach automatizovaná.
Na tom, ako sa zbaviť ľudských kuchárov, už pracovala skupina inžinierov zo spoločnosti Momentum Machines, ktorá vymyslela plne automatizovaný stroj, ktorý dokáže pripraviť plnohodnotný hamburger, uvádza The Huffington Post. Stroj dokáže pomlieť mäso, nakrájať paradajky či obaliť celý hamburger a je schopný vyrobiť 360 hamburgerov za hodinu. Skupina plánuje vynález predať do reštaurácií, nezavrhuje ani myšlienku otvoriť si vlastný reťazec, v ktorom by sa eliminovali náklady na platenie kuchárov.
Hrozba nezamestnanosti
Americká organizácia Pew Research Center na základe výpovedí odborníkov z rôznych profesijných oblastí uverejnila v auguste tohto roka správu, podľa ktorej robotika a umelá inteligencia do roku 2025 výrazne zasiahne viaceré priemyselné odvetvia, akými sú zdravotníctvo, doprava, logistika alebo zákaznícky servis.
Polovica odborníkov sa nazdáva, že „robotická budúcnosť“ by viedla k veľkému zvýšeniu príjmovej nerovnosti, nezamestnanosti a rozpadu sociálneho poriadku. Druhá optimistickejšia skupina verí, že ľudská vynaliezavosť bude vytvárať nové pracovné miesta a nové spôsoby, ako si zarobiť na živobytie. Argumentuje pritom tým, že rovnaké obavy mali ľudia aj počas priemyselnej revolúcie.
Najväčšou hrozbou, ktorá sa spája s rastúcim využívaním robotov v práci, je práve nezamestnanosť, tvrdí portál Business Insider. Profesor Moshe Vardi predpovedá, že za 25 rokov v dôsledku technológií napríklad o pozíciu vodiča v USA prídu približne štyri milióny ľudí.
S príchodom vyvinutejších počítačov sa potreba ľudskej pracovnej sily výrazne zredukuje v profesiách, ktoré zahŕňajú rutinu. Ide najmä o práce, kde sa vykonávajú obchodné a finančné operácie. Predpokladá sa, že takýmto spôsobom príde o prácu približne sedem miliónov ľudí.
Business Insider upozorňuje, že ak sa všetky dôsledky súvisiace s expanziou technológií, automatizácie a robotiky zhrnú, môže v USA vzniknúť 50-percentná nezamestnanosť. Podnikateľ Martin Ford však predpovedá, že nezamestnanosť sa môže vyšplhať až k 75 percentám. „Väčšina ľudí vykonáva rutinnú prácu. Ľudská ekonomika vždy vyžadovala rutinnú prácu,“ dodáva M. Ford.
Preceňovaná nadvláda strojov
Portál Time.com však dodáva, že technológie nielen ľudí o prácu ukracujú, ale tiež prácu dávajú. Viaceré firmy, ktoré nahradili ľudskú silu strojmi, tvrdia, že nová technológia vyžadovala vytvorenie nových funkcií vo firme. „Aj keď automatizácia môže eliminovať niektoré pracovné miesta, tiež vytvára ďalšie pracovné miesta, ktoré sú lepšie platené,“ hovorí Matt Fergusson, generálny riaditeľ spoločnosti CareerBuilder.
Prieskum, na ktorý Time.com upozorňuje, ponúkol aj ďalší pozitívny signál. Približne 35 percent spoločností, ktoré podstúpili automatizáciu, najalo ľudí do práce naspäť s tým, že technológia nepriniesla očakávané výsledky alebo zákazníci jednoducho chceli komunikovať so živou osobou.
Profesor David Autor z Massachusetts Institute of Technology (MIT), ktorý pravidelne skúma pracovný trh v USA, rovnako nabáda, aby sa úloha strojov a robotov v práci nepreceňovala. Podľa neho roboty a počítače nekradnú toľko pracovných miest, ako sa niektorí domnievajú. „Novinári a odborní komentátori preháňajú rozsah náhrady strojov za ľudskú prácu,“ cituje D. Autora agentúra Bloomberg.
Dodáva, že nahradzovať ľudí strojmi v situáciách, ktoré vyžadujú pružnosť, prispôsobivosť, úsudok a zdravý rozum, zostáva naďalej náročnou úlohou. Roboty podľa neho zohrávajú skôr pozitívnu úlohu, lebo dopĺňajú ľudskú prácu a zvyšujú tak produktivitu a hodnotu prácu.
„S pomocou žeriavov, bagrov, zváračiek a pneumatických pištolí na klince môže skúsený robotník na stavbe počas osemhodinovej zmeny vykonať množstvo fyzickej práce. Ako automatizácia nahrádza ľudskú prácu na stavbách, je potrebné menej pracovníkov na splnenie úlohy ako pred 50 rokmi. Stavební robotníci ale neboli touto náhradou znehodnotení,“ uvádza príklad D. Autor.