Každý manažér by si mal podľa portálu Economist zapamätať tento citát zosnulého Charlieho Mungera: „Hlúpy systém stimulov prináša hlúpe výsledky.“ Niekoľko nedávnych štúdií poukázalo na to, že motivovanie zamestnancov rôznymi odmenami môže vskutku viesť k nepredvídateľným výsledkom.

Trojica vedcov z Kolínskej univerzity a Frankfurtskej školy pre financie a manažment testovala, aký vplyv bude mať na správanie zamestnancov vyplácanie bonusu za dochádzku. V rámci štúdie náhodne rozdelili pracovníkov nemeckej maloobchodnej firmy do dvoch skupín. Jedna za perfektnú dochádzku ponúkala finančnú odmenu, druhá zas dni voľna navyše. Ani jedna odmena neviedla k poklesu miery absencií. Peňažný stimul mal navyše úplne opačný efekt – zvýšil ju v priemere o 50 percent.

Vedci po ukončení experimentu vykonali medzi účastníkmi prieskum. Zistili, že zavedenie bonusu zmenilo ich vnímanie toho, čo firma považuje za prijateľné správanie. Prestali mať napríklad aj výčitky svedomia, keď museli pre chorobu ostať doma. Táto zmena myslenia bola výrazná najmä u novoprijatých zamestnancov, pričom vyššia miera absencií pretrvala aj po zrušení bonusu.

Štúdia vedcov z Judgeovej obchodnej školy Cambridgeskej univerzity testovala vplyv povinnej spolupráce na správanie pracovníkov. Skúmaná firma v rámci nej musela pomáhanie kolegom pridať do popisu práce a hodnotiť výkonnosť inžinierov z oddelenia výskumu a vývoja. Z výskumu vyplynulo, že zamestnanci začali kolegom pomáhať z úplne iných dôvodov než pred začiatkom experimentu. Už tak nerobili z vlastného presvedčenia, ale sa len pred nadriadenými chceli ukázať v dobrom svetle. Zmenila sa aj povaha ponúkanej pomoci, ktorá bola síce častejšia, no jej kvalita upadala.

Tieto príklady podľa Economistu potvrdzujú pravdivosť Mungerovho aforizmu. Navyše dokazujú, aké ťažké je predpovedať vplyv motivačných stimulov. Firmy totiž zistia až časom, či išlo o hlúpy nápad. Aj z tohto dôvodu netreba podceniť význam pilotných schém a revízií. Odmeňovať zamestnancov za úkony, ktoré by aj tak spravili sami od seba, sa totiž môže firmám ľahko vypomstiť. Ako zvykol hovoriť Munger, so stimulmi treba zaobchádzať ako s dynamitom, t. j. veľmi opatrne.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Tradičné povyšovanie manažérov zlyháva. Experti radia hľadať inšpiráciu v sektore IT