Takmer štyria z piatich výrobcov elektroniky uvádzajú, že v odbore sa stále ťažšie hľadajú kvalifikovaní pracovníci. To ešte viac komplikuje situáciu firiem, ktoré majú problémy s pretrvávajúcim nedostatkom čipov a spôsobuje to oneskorenie dodávok hotových výrobkov. Informovala o tom vo štvrtok obchodná skupina IPC s odvolaním sa na výsledky najnovšieho prieskumu.
IPC zastupuje zmluvných výrobcov ako Foxconn, výrobcov čipov ako Intel Corp, výrobcov obvodov a ďalších hráčov z priemyslu. Približne 80 percent respondentov v tomto prieskume uviedlo, že majú problémy s hľadaním pracovníkov. Viac ako dve tretiny opýtaných spoločností tiež potvrdili, že rastú aj ich náklady na pracovnú silu.
Problémy s hľadaním zamestnancov prichádzajú v čase, keď priemysel zápasí s globálnym nedostatkom čipov, ktorý sa začal minulý rok. Viac ako polovica respondentov sa domnieva, že sa nedostatok čipov nezmierni skôr ako v druhej polovice roka 2022, pričom 90 percent spoločností potvrdilo, že ich celkové náklady na materiál, ktoré zahŕňajú aj položky bez čipov, rastú.
Intel chce zvýšiť kapacitu výroby čipov, zvažuje v Európe investovať až 80 miliárd eur
Výsledkom je väčšie meškanie s dodávkami a zníženie ziskových marží. Len necelá štvrtina firiem, ktoré sa zapojili do prieskumu, uviedla, že jej zisk rastie. Takmer tretina respondentov očakáva zníženie marží. Približne 88 percent spoločností sa sťažovalo, že ich dodacie lehoty (čas medzi prijatím objednávky a jej splnením) sa predĺžili, niekedy až na dva mesiace.
Podľa Shawna DuBravaca, hlavného ekonóma IPC a vedúceho tejto štúdie, je nedostatok pracovnej sily najhorší v Severnej Amerike a v Európe. Výrobcovia elektroniky tak pravdepodobne budú musieť urobiť viac ako len zvýšiť mzdy, aby prilákali pracovníkov. Viac ako tretina spoločností už napríklad poskytuje flexibilnejší pracovný čas alebo školenia a ďalšie vzdelávanie. Podobné benefity sa stávajú dôležitou súčasťou zamestnaneckej politiky vo výrobných odvetviach, dodal DuBravac.
Nedostatok čipov tak skoro nezmizne, predpokladá šéf Volkswagenu