Na pracovisku sa takmer vždy nájde ten jeden kolega, ktorému sa v kancelárii ústa nezavrú, na porade každého prekrikuje a za úspešné projekty si pripisuje viac zásluh, než by mal. Práve tomuto typu nespolupracujúceho človeka sa pri prijímaní nových zamestnancov snaží vyhnúť aj Sarah Paiji Yoo, spoluzakladateľka startupu Blueland, ktorý predáva ekologické čistiace prostriedky.
Antikolaboratívni ľudia môžu kolegov nadmieru frustrovať. Ich správanie na pracovisku často znižuje morálku, produktivitu a ničí vzťahy. „Radi prijímame ľudí, ktorí neprichádzajú s presvedčením, že by mali mať v určitých veciach posledné slovo,“ vysvetlila Paiji Yoo.
Podľa odborníčky na vodcovstvo Heidi K. Gardner majú spolupracujúci zamestnanci oproti kolegom „veľkú konkurenčnú výhodu“, pretože majú zvyčajne lepšie výsledky, dokážu po firemnom rebríčku stúpať rýchlejšie a dokonca si ich viac všíma aj vedenie.
Strohé e-maily a správy na Slacku si vaši kolegovia môžu vysvetliť po svojom. Môžu si napríklad myslieť, že nemáte záujem spolupracovať alebo budovať vzťahy. Rovnako budete pôsobiť, ak s nimi budete nadväzovať konverzácie, iba keď od nich niečo potrebujete. „Ešte nikdy nebolo také dôležité pristupovať k pracovným vzťahom s otvorenou mysľou a predpokladať, že ľudia majú dobré úmysly. Pre inováciu je to kľúčové,“ dodala Paiji Yoo.
Stanfordský lektor a odborník na komunikáciu Matt Abrahams súhlasí. V práci si získate väčší vplyv, keď si nájdete spojencov a budete kolegom pomáhať. „Zaujímajte sa o nich a naozaj ich počúvajte, keď vám niečo hovoria. Nejde o manipuláciu. Zamerajte sa len na tie veci, na ktorých vám záleží. Práve v tom je ten rozdiel,“ uzavrel expert.