Veľké západné potravinárske a nápojové firmy čelia tlaku, aby sa kvôli invázii ruských vojsk na Ukrajinu stiahli z Ruska. Kvôli tomu, že sa ku konfliktu nevyjadrili av krajine ďalej pôsobia, čelia na sociálnych sieťach kritike okrem iného spoločnosti McDonald's alebo Coca-Cola, napísal dnes spravodajský server BBC. V Rusku zastavila predaj či prestala poskytovať služby mnoho iných firiem, z tých posledných napríklad Neflix či Levi's.
Výzvy na bojkot
Na sociálnych sieťach kolujú výzvy na bojkot McDonald's a Coca-Coly. Podniky na žiadosť serveru BBC o komentár nereagovali, rovnako tak sa k veci nevyjadrili firmy KFC, Pepsi, Starbucks a Burger King, ktoré sa musia vysporiadať s obdobným tlakom.
Reťazec rýchleho občerstvenia KFC dosiahol v minulom roku v Rusku míľnik 1 000 reštaurácií. Vlani tiež uviedol, že jeho cieľom je otvoriť tam každoročne približne 100 prevádzok. McDonald's na svojom webe nedávno informoval, že má v Rusku 847 reštaurácií. Väčšinu z nich spoločnosť aj vlastní, zatiaľ čo vo zvyšku sveta valná časť z nich obvykle funguje ako franšíza. McDonald's aj Pepsi sú v Rusku prítomné už desiatky rokov.
Prevádzky zostávajú otvorené
Majitelia franšíz často môžu rozhodnúť o tom, či prevádzkareň zatvoria. Závisí to od podmienok zmlúv, ktoré majú s veľkými potravinárskymi reťazcami, ako je KFC alebo Starbucks.
Šéf spoločnosti Starbucks Kevin Johnson v nedávnom vyhlásení označil inváziu Ruska na Ukrajinu za nevyprovokovanú a nespravodlivú. Väčšina prevádzok Strabucks v Rusku však podľa webu spoločnosti zostáva otvorená. Väčšinu týchto franšíz prevádzkuje kuvajtská spoločnosť Alshaya Group.
Kathleen Brooksová, ktorá vedie poradenskú spoločnosť Minerva Analysis, poukázala na to, že McDonald's a Coca Cola sú podľa nej veľmi komplikované podniky, čo rýchle rozhodnutie o odchode z Ruska sťažuje. „Teraz by však riziko poškodenia povesti mohlo reálne zasiahnuť cenu ich akcií, takže možno nebudú mať na výber, ako ďalej postupovať," dodala.
Etický úsudok
„Svet bude pravdepodobne posudzovať spoločnosti podľa toho, čo za takých okolností urobia, a etický úsudok bude rovnako dôležitý ako dodržiavanie prípadných nariadení a sankcií zo strany vlády," povedal šéf britského inštitútu pre etiku v podnikaní Ian Peters. „Firmám by sme za takýchto okolností odporučili, aby sa vždy pozerali na širšie súvislosti a snažili sa konať správne a uprednostňovali širší záujem pred krátkodobým ziskom," dodal.
Potravinárske firmy sú v ťažšej situácii ako napríklad poradenské firmy, upozornila Kleio Akrivouová, ktorá učí podnikateľskú etiku na obchodnej škole v Henley v Británii. "Pokiaľ ide o sankcie, ktoré pripravujú ruské obyvateľstvo o základný tovar a dôstojnosť, firmy možno budú musieť k situácii pristupovať premyslenejšie," povedala. Reťazce rýchleho občerstvenia podľa nej musia popri dopade na reputáciu zvážiť aj to, ako také kroky ovplyvnia radových spotrebiteľov.