Psychológ Benjamin Granger už vyše desať rokov pomáha organizáciám spríjemniť zamestnancom a uchádzačom plavbu korporátnym životom. Každý rok má možnosť porozprávať sa so stovkami výkonných pracovníkov a odborníkov na ľudské zdroje o tom, čo je pre nich najdôležitejšie.
Väčšinou sa netaja obavami z prichádzajúcich trendov, no ich najväčšou prioritou je stále nábor kvalitných zamestnancov. Svedomitosť je podľa nich tou najdôležitejšou vlastnosťou nádejného kandidáta. Granger preto pre portál CNBC vysvetlil, čo je jej podstatou a prečo je taká žiadaná.
Univerzálna vlastnosť
Rekrutéri počas pohovoru využívajú model veľkej päťky, ktorý je známy aj ako päťfaktorový osobnostný inventár. V psychológii sa používa na popísanie osobnosti človeka z hľadiska piatich vlastností: neurotizmu, extraverzie, otvorenosti voči zážitkom, svedomitosti a prívetivosti.
Každá z nich môže byť dôležitá v závislosti od konkrétnej pozície, no svedomitosť je z nich najuniverzálnejšia, a preto má pre personalistov najväčší význam. Zamestnanci totiž počas kariéry často menia pozície, čo so sebou väčšinou prináša aj nové výzvy a úlohy. Svedomití ľudia bývajú kariérne oveľa úspešnejší bez ohľadu na náplň práce, pretože svoj zmysel pre zodpovednosť, opatrnosť a pracovitosť dokážu využiť takmer vo všetkých aspektoch zamestnania.
Ako na pohovor
Počas náborového procesu existuje niekoľko jednoduchých spôsobov, ako potenciálnym zamestnávateľom ukázať, že vám táto kľúčová vlastnosť nechýba. Personalisti sa často zvyknú pýtať na to, kedy ste naposledy museli vykonať nejakú konkrétnu úlohu. Na základe odpovede potom posudzujú vaše organizačné schopnosti a pracovnú morálku.
Keď sa s týmto typom otázok stretnete, nezabudnite, že ide o skvelú príležitosť, ako preukázať svedomitosť. V odpovedi opíšte kontext, úlohu, výsledky a poznatky, ktoré ste si z jej vykonávania odniesli. Rekrutéri si navyše vždy pozorne všímajú aj reakcie kandidátov na hovory a e-maily, ako aj ich dochvíľnosť a profesionalizmus.
Všetky tieto drobnosti dokážu odhaliť svedomitosť človeka. Na pohovor preto nikdy nemeškajte a preštudujte si všetky poskytnuté materiály. Zamestnávateľovi tým ukážete, že sa na vás môže spoľahnúť a že budete prácu brať vážne. Nepoľavte ani po úspešnom získaní vysnívanej pozície, pretože manažéri si budú aj naďalej všímať známky precíznosti a iniciatívnosti.
Vec praxe
Ak vám organizácia úloh a času nejde až tak od ruky, existujú nástroje, ktoré vám pomôžu udržať veci pod kontrolou. Experti radia vyskúšať napríklad digitálneho asistenta alebo absolvovať školenie v oblasti riadenia času. Neuškodí možno ani pravidelná kontrola kalendára.
Ak vám svedomitosť chýba, nezúfajte, pretože je to len vec praxe. Časom sa dá táto vlastnosť zlepšiť, no bude si to vyžadovať mnoho úsilia, ktoré vám však v konečnom dôsledku môže pomôcť získať dobre platenú pozíciu v renomovanej firme.