Spoločnosť hľadá spôsoby ako zabezpečiť, aby do desať rokov bola viac ako polovica zamestnancov na „home office“

Koronakríza ukázala mnohým firmám aj ich zamestnancom, že pracovať z domu sa dá. A možno je to ešte efektívnejšie, keďže človek nemusí strácať čas cestovaním, kancelárie šetria výdavky na svoj chod a energie.

Aj gigant v oblasti sociálnych sietí, spoločnosť Facebook, sa chce viac sústrediť na zavádzanie práce na diaľku. Jej šéf Mark Zuckerberg v tom vidí množstvo výhod, no uvedomuje si, že teraz bude potrebné hľadať nové nástroje a techniky na zmenu pracovnej politiky, najmä z pohľadu zabezpečenia interakcie medzi zamestnancami.

Prepájať sa na diaľku? Facebook o tom niečo vie

Zuckerberg očakáva, že až polovica z jeho viac ako 45-tisíc zamestnancov bude do 10 rokov pracovať z domu. The Wall Streel Journal predstavil plán šéfa Facebooku, podľa ktorého sa práca na diaľku bude najskôr týkať nových zamestnancov v USA a predovšetkým špičkových technikov. Následne sa členom jednotlivých tímov ponúkne možnosť pracovať z domu. Časom sa táto politika rozšíri aj na ďalších.

Zuckerberg sa spolieha na to, že šéfuje firme, ktorá má vo svojej podstate spájanie ľudí, takže sa mu podarí nájsť nové techniky a nástroje na kompenzáciu straty interakcie medzi zamestnancami.

„Toto je o tom, ako robiť lepšiu prácu a pritiahnuť ľudí, ktorých potrebujeme, aby sme robili prácu čo najlepšie," povedal Zuckerberg. Facebook našiel odvahu viac pracovať z domu po náhlom prijatí obmedzení spôsobených pandémiou.

Home office má podporu zamestnancov

Faktom však je, že práca na diaľku je v niektorých ohľadoch jednoduchšia skôr pre technologické spoločnosti, tzv. biele goliere a technicky zdatné pracovné sily. Spoločnosti, ktoré sa pre ňu rozhodnú, musia, na druhej strane, čeliť výzvam ako riešiť osobný kontakt medzi zamestnancami a vedením, ktorý sa často považuje za kľúč k inováciám.

Celé dva mesiace od vyhlásenia karanténnych opatrení pracovalo z domu aj množstvo Slovákov. Podľa prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE,  im to vyhovovalo. Vyjadrilo sa tak 86 percent opýtaných Slovákov. Prieskum uskutočnili na vzorke viac ako 1 200 zamestnancov z krajín strednej, východnej a juhovýchodnej Európy.

Celkovo až 73 percent ľudí z celej vzorky vnímalo prácu z domu pozitívne. Pozdávala sa im väčšia flexibilita byť na „home office“, dodával im pocit slobody, ktorý vyplýva z lepšej kontroly nad organizáciou vlastného času.

Pred pandémiou bola situácia iná. Podľa údajov Eurostatu za rok 2019 len 3,9 percenta zamestnancov v regiónoch CEE a SEE zvyklo robiť z domu: najviac v Rakúsku (9,9 percenta) a najmenej v Bulharsku (0,5 percenta).

Chýba osobný kontakt a trkotanie s kolegami

Zisťovanie názorov ľudí tiež odhalilo, že mnohým pracovníkom počas práce z domu chýbalo niečo ako „kancelárska rutina“. V rámci toho najmä konverzácie s kolegami (64 percent), osobný kontakt s ľuďmi (55 percent), pracovné stretnutia (51 percent) či spoločné obedy s kolegami (43 percent).

Prácu z domu presadzujú aj po uvoľnení koronavírusových opatrení aj ďalšie spoločnosti – medzi nimi menší konkurent Facebooku Twitter, spoločnosť venujúca sa výmene kryptomeny Coinbase či firma v oblasti e-commerce Shopify.