Sebavedomí lídri pred zrakmi zamestnancov často skrývajú svoje pravé ja. Možno aj preto si ich väčšina ľudí idealizuje a považuje za nadľudí často aj napriek tomu, že i šéfovia občas robia chyby, píše Business Insider.

AK Ikwuakor je kariérnym expertom a koučom, ktorého mentorským kurzom prešli lídri mnohých firiem od začínajúcich startupov po globálne konglomeráty ako Google. Ikwuakor pomáha manažérom zadefinovať ciele, vytvoriť potrebné návyky a inšpirovať ich k aktivite.

Raz pracoval s riaditeľom firmy s miliardovým obratom, ktorý mal zdanlivo všetko – moc, vplyv a úctu kolegov. Počas stretnutí ale Ikwuakorovi prezradil, že sa aj napriek tomu cíti osamelo a bojuje so syndrómom podvodníka. Jeho myseľ navyše ťažili obavy z toho, že ak urobí zlé rozhodnutie, tak na to doplatia tisíce zamestnancov.

Podľa experta je bežné, že manažéri na úkor práce obetujú svoje osobné blaho i záľuby. Niektorí z nich ale našli spôsob, ako možno tieto profesionálne a osobné výzvy prekonať osvojením si tých správnych návykov. Tú sú štyri kľúčové vlastnosti úspešných lídrov:

1. Sú rozhodní a vedia komunikovať

Najlepší lídri chápu, akou dôležitou vlastnosťou je rozhodnosť. Uvedomujú si aj to, že rovnako dôležité je vedieť svoje rozhodnutie správne vysvetliť a následne premeniť na realitu.

Keď sa majú rozhodnúť, tak vždy dôkladne zanalyzujú dostupné informácie a zvážia potenciálne riziká a prínosy. Riadia sa však aj inštinktom. Svoje rozhodnutia nezabudnú pred zamestnancami odôvodniť a informujú ich aj o očakávaných výsledkoch a následkoch.

Aj tie najlepšie rozhodnutia môžu vyjsť navnivoč, ak ich firma nevie premeniť na realitu. Naozaj skvelí lídri preto vždy prídu s konkrétnym plánom, v rámci ktorého každému zamestnancovi priradia konkrétne úlohy a poskytnú potrebnú podporu a zdroje.

2. Neustále na sebe pracujú

Úspešní lídri si uvedomujú, že ich pozícia si vyžaduje dynamickosť, a preto aktívne investujú čas a peniaze do rozvoja svojich zručností a vlastností. Bežne navštevujú rôzne školenia, semináre či konferencie, kde môžu od kolegov z branže získať cenné postrehy a rady.

Úspešní manažéri zvyknú spolupracovať aj s rôznymi expertmi na verejné vystupovanie, kariérnymi koučmi či duchovnými poradcami, ktorí im pomáhajú osobnostne rásť. Podľa Ikwuakora je bežné, že majitelia najlepších firiem v oblasti umelej inteligencie aj napriek uznaniu kolegov stále navštevujú konferencie, aby svoje názory konzultovali s ďalšími expertmi. Tých najlepších finančných manažérov zas možno často pristihnúť pri čítaní najnovších kníh o ekonómii.  

3. Sú expertmi na medziľudské vzťahy

Najväčšou výzvou je pre lídrov udržať zdravú rovnováhu medzi prácou a osobným životom. Úspešní manažéri sa riadia rovnakými princípmi pri komunikácii s blízkymi, ale aj s členmi správnej radi či zamestnancami. „Aktívne ich počúvajú, sú empatickí a snažia sa pochopiť ich potreby a myslenie,“ dodal Ikwuakor.

4. Vedia ovládať svoje emócie

Cieľom úspešných lídrov je udržať svoje emócie na uzde aj pri vykonávaní každodenných denných úloh. Nemali by sa nechať vyviesť z miery krátkodobými výkyvmi a pri uvažovaní by sa mali sústrediť najmä na dlhodobé ciele firmy.

Úspešní lídri sa pri riešení výziev vždy správajú vyrovnane a pokojne. Nezabúdajú na dlhodobé vízie firmy a dôverujú svojej stratégii tak neochvejne, že o jej správnosti dokážu presvedčiť aj svoj tím, ktorý sa pod ich vedením dokáže prispôsobiť meniacim sa okolnostiam.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Zlí šéfovia majú tri vlastnosti, ktoré síce zamestnanci vítajú, no na pracovisko sa nehodia