Sebavedomí lídri pred zrakmi zamestnancov často skrývajú svoje pravé ja. Možno aj preto si ich väčšina ľudí idealizuje a považuje za nadľudí často aj napriek tomu, že i šéfovia občas robia chyby, píše Business Insider.
AK Ikwuakor je kariérnym expertom a koučom, ktorého mentorským kurzom prešli lídri mnohých firiem od začínajúcich startupov po globálne konglomeráty ako Google. Ikwuakor pomáha manažérom zadefinovať ciele, vytvoriť potrebné návyky a inšpirovať ich k aktivite.
Raz pracoval s riaditeľom firmy s miliardovým obratom, ktorý mal zdanlivo všetko – moc, vplyv a úctu kolegov. Počas stretnutí ale Ikwuakorovi prezradil, že sa aj napriek tomu cíti osamelo a bojuje so syndrómom podvodníka. Jeho myseľ navyše ťažili obavy z toho, že ak urobí zlé rozhodnutie, tak na to doplatia tisíce zamestnancov.
Podľa experta je bežné, že manažéri na úkor práce obetujú svoje osobné blaho i záľuby. Niektorí z nich ale našli spôsob, ako možno tieto profesionálne a osobné výzvy prekonať osvojením si tých správnych návykov. Tú sú štyri kľúčové vlastnosti úspešných lídrov:
1. Sú rozhodní a vedia komunikovať
Najlepší lídri chápu, akou dôležitou vlastnosťou je rozhodnosť. Uvedomujú si aj to, že rovnako dôležité je vedieť svoje rozhodnutie správne vysvetliť a následne premeniť na realitu.
Keď sa majú rozhodnúť, tak vždy dôkladne zanalyzujú dostupné informácie a zvážia potenciálne riziká a prínosy. Riadia sa však aj inštinktom. Svoje rozhodnutia nezabudnú pred zamestnancami odôvodniť a informujú ich aj o očakávaných výsledkoch a následkoch.
Aj tie najlepšie rozhodnutia môžu vyjsť navnivoč, ak ich firma nevie premeniť na realitu. Naozaj skvelí lídri preto vždy prídu s konkrétnym plánom, v rámci ktorého každému zamestnancovi priradia konkrétne úlohy a poskytnú potrebnú podporu a zdroje.
2. Neustále na sebe pracujú
Úspešní lídri si uvedomujú, že ich pozícia si vyžaduje dynamickosť, a preto aktívne investujú čas a peniaze do rozvoja svojich zručností a vlastností. Bežne navštevujú rôzne školenia, semináre či konferencie, kde môžu od kolegov z branže získať cenné postrehy a rady.
Úspešní manažéri zvyknú spolupracovať aj s rôznymi expertmi na verejné vystupovanie, kariérnymi koučmi či duchovnými poradcami, ktorí im pomáhajú osobnostne rásť. Podľa Ikwuakora je bežné, že majitelia najlepších firiem v oblasti umelej inteligencie aj napriek uznaniu kolegov stále navštevujú konferencie, aby svoje názory konzultovali s ďalšími expertmi. Tých najlepších finančných manažérov zas možno často pristihnúť pri čítaní najnovších kníh o ekonómii.
3. Sú expertmi na medziľudské vzťahy
Najväčšou výzvou je pre lídrov udržať zdravú rovnováhu medzi prácou a osobným životom. Úspešní manažéri sa riadia rovnakými princípmi pri komunikácii s blízkymi, ale aj s členmi správnej radi či zamestnancami. „Aktívne ich počúvajú, sú empatickí a snažia sa pochopiť ich potreby a myslenie,“ dodal Ikwuakor.
4. Vedia ovládať svoje emócie
Cieľom úspešných lídrov je udržať svoje emócie na uzde aj pri vykonávaní každodenných denných úloh. Nemali by sa nechať vyviesť z miery krátkodobými výkyvmi a pri uvažovaní by sa mali sústrediť najmä na dlhodobé ciele firmy.
Úspešní lídri sa pri riešení výziev vždy správajú vyrovnane a pokojne. Nezabúdajú na dlhodobé vízie firmy a dôverujú svojej stratégii tak neochvejne, že o jej správnosti dokážu presvedčiť aj svoj tím, ktorý sa pod ich vedením dokáže prispôsobiť meniacim sa okolnostiam.