O dva mesiace skôr oproti pôvodnému plánu ukončí americká vláda akciu šrotovné. Ako napísal Financial Times, šrotovné sa stalo obeťou svojho vlastného úspechu. Len mesiac po jeho zavedení mu došli peniaze. Americký kongres vyčlenil pre výmenu starých áut za nové tri miliardy dolárov.
Americké šrotovné sa odlišovalo od európskeho modelu tým, že viazalo štátny príspevok nie na vek auta, ale na jeho spotrebu. Američania, ktorí vymenili svojich "pojedačov benzínu" za úspornejšie modely, mohli dostať od vlády až 4 500 dolárov.
Inak sa šrotovné v USA výsledkami i priebehom podobalo napríklad aj na to slovenské. To znamená, že spustilo obrovský záujem o nové autá. Aj problémová automobilka, ako General Motors, musela zvyšovať produkciu a povolávať naspäť časť prepustených zamestnancov, aby uspokojila dopyt. Od 24. júla sa vďaka programu CARS (Car Allowance Rebate System) predalo 457 tisíc áut.
Ďalšia podobnosť so Slovenskom bola v administratívnych problémoch. Viacerí americkí díleri, ktorí autá predali so šrotovnou zľavou, musia čakať, kým im na účet príde kompenzácia od štátu. Niektorí z nich preto dokonca odstúpili od akcie.
A napokon, takisto ako na Slovensku, aj v Amerike má šrotovné množstvo kritikov a dôvod kritiky je tiež ten istý: šrotovné podľa niektorých amerických analytikov sústredilo predaj do krátkeho časového úseku, po ktorom budú výrobcovia aj predajcovia zažívať bolestné časy prázdnych autosalónov.
Americký prezidenet Barack Obama hodnotí akciu šrotovné jednoznačne pozitívne: "Bol to väčší úspech, než si ktokoľvek dokázal predstaviť," citoval Obamu The New York Times.
Podľa Financial Times malo americké šrotovné ešte jeden zásadný dopad: dramaticky mení návyky Američanov, ktorí sa doteraz radi vozili vo veľkých autách s veľkými nádržami. Najpredávanejšími modelmi na začiatku tohto týždňa boli menšie sedany - Toyota Corolla, Honda Civic a Ford Focus. A naopak - desať najviac frekventovaných áut na zošrotovanie boli všetko športiaky, pick-upy alebo minivany.
Foto na titulke - Flickr.com