Skvelá reputácia na pracovisku posunie človeka kariérne oveľa ďalej než samotné vzdelanie či skúsenosti, prezradila portálu CNBC psychologička Alison Fragale, ktorá sa posledných 20 rokov venovala výskumu vplyvu a moci. Zistila, že je dôležité dosiahnuť v rámci firmy nejaký „status“, pretože s ním človek automaticky získa aj rešpekt kolegov a možnosť podieľať sa na dôležitých rozhodnutiach.
Podľa psychologičky mnohé problémy zamestnancov často aspoň sčasti súvisia s tým, ako ich vnímajú ľudia v práci. Prezradila preto tri typy zmýšľania, ktoré by sa mali snažiť minimalizovať, ak chcú zvýšiť svoj status a šance na úspech:
1) Nezaujíma ma, čo si o mne ostatní myslia
Byť sám sebou v práci je vo všeobecnosti dobrou stratégiou. Zamestnanci, ktorí sa radi chvália tým, že ich nezaujíma, čo si o nich druhí myslia, by si ale mali dať pozor. Môžu totiž v kolegoch a šéfovi vyvolať dojem, že im nezáleží ani na spätnej väzbe.
Keďže pracoviská často fungujú na budovaní vzťahov a spolupráci, toto správanie sa zamestnancom môže vypomstiť. Budú totiž pôsobiť arogantne alebo nekooperatívne, čím sa v konečnom dôsledku dokážu pripraviť o kariéru meniace príležitosti.
2) Nemám čas
Malé láskavosti ako káva s kolegom či pomoc novému zamestnancovi môžu zvyšovať status na pracovisku. Podľa Fragale preto stojí za to nájsť si na ne v nabitom rozvrhu čas. Zamestnanci, ktorí sú neustále zanezprádznení, riskujú kariérny postup. Ich šéf si totiž môže začať myslieť, že majú priveľa práce, a tak dôležité projekty zadajú niekomu inému. Vo výsledku sa tak môžu pripraviť aj o povýšenie či vyšší plat.
3) Syndróm podvodníka
Ide o psychologický jav, keď zamestnanci pochybujú o svojich schopnostiach aj napriek zjavným dôkazom o ich kvalifikácii a odborných zručnostiach. Postihuje dokonca aj šéfov, pričom v Spojených štátoch s ním má podľa výsledkov prieskumu Korn Ferry skúsenosť až 71 percent respondentov zastávajúcich pozíciu generálneho riaditeľa. Syndróm podvodníka oslabuje sebadôveru, spôsobuje stres a bráni profesionálnemu rastu. Zamestnanci, ktorí ním trpia, často odmietajú nové príležitosti alebo sa boja vyjadriť svoje nápady, čo negatívne ovplyvňuje ich výkon a tímovú spoluprácu.
Pochybnosti o vlastných schopnostiach sú pravdepodobne dôsledkom vykonávania nových úloh a vystúpenia z komfortnej zóny, vysvetlila Fragale. Vedúci pracovníci ale toto zmýšľanie často považujú za silnú stránku, pretože sa človek vďaka nemu bude viac snažiť. „A práve v tomto úsilí nájde svoju sebadôveru,“ uzavrela psychologička.