Takmer 40 percent slovenských firiem má autá vo vozovom parku pripojené telematickými zariadeniami. Najmä stredne veľké spoločnosti chcú takéto informácie využívať čo najviac. Vyplýva to z Barometra mobility a flotily 2024, ktorý vytvorila spoločnosť Arval v krajinách po celom svete. Na Slovensku sa do neho zapojilo 250 spoločností.

Rozmach telematických zariadení

„V súčasnosti má 37 percent slovenských firiem vo svojich vozových parkoch pripojené vozidlá telematickým zariadením. Telematické údaje z nich využíva 18 percent spoločností,“ priblížil výsledky prieskumu Marian Burian, generálny riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia, ktorá pôsobí na trhu operatívneho lízingu.

Zámer využívať takéto údaje je podľa prieskumu medzi firmami vysoký. Až 39 percent ďalších spoločností na Slovensku zvažuje využitie týchto údajov v najbližších troch rokoch. Pritom stredne veľké firmy s desiatimi až 99 zamestnancami využívajú telematické dáta viac ako ostatné. V Európe v priemere 15 percent spoločností využíva telematické údaje a ďalších 45 percent firiem o takomto kroku uvažuje v blízkej budúcnosti.

Riešenia mobility

Hľadanie riešení mobility vo firmách, ktoré by boli iné než používanie firemných áut, sa stáva čoraz pevnejšou súčasťou slovenských spoločností. Implementácia takýchto riešení stúpla podľa prieskumu z minuloročných 63 percent na aktuálnych 77 percent. Tým dobieha aj európsky priemer, podľa ktorého 79 percent spoločností zavádza takéto opatrenia do praxe.

„V roku 2024 sa preplácanie verejnej dopravy stalo najpoužívanejším riešením v oblasti mobility, ktoré aplikujú firmy. Aktuálne ho už využíva 23 percent spoločností a ďalších 30 percent o tom uvažuje v najbližších troch rokoch,“ doplnil Burian.

Druhým najčastejším riešením je zdieľaná jazda (21 percent) – teda, keď niekoľko zamestnancov cestuje v tom istom aute do rovnakého cieľa. V poradí treťou najvyužívanejšou alternatívou vo firmách je rozpočet mobility (19 percent). Ide o vopred definovaný rozpočet, ktorý poskytne spoločnosť a umožní tak zamestnancom vybrať si spôsob dopravy.

Hlavnými motivačnými faktormi pre slovenské firmy, aby implementovali alebo zvažovali riešenia mobility, sú podľa prieskumu spoločenská zodpovednosť a potreby súvisiace s ľudskými zdrojmi. Nasleduje tiež snaha o zlepšenie značky zamestnávateľa a zvýšenie tak jeho atraktivity pre zamestnancov.

Ďalšie dôležité správy

Close-up,Of,A,Person's,Hand,Using,Gps,Navigation,System,In
Neprehliadnite

Prieskum: Vozidlá pripojené telematickým zariadením má 37 percent firiem na Slovensku