Predstavenie projektu zameraného na výrobu vodíka prostredníctvom elektrolýzy v Košiciach 5. mája 2022. Na snímke vodíková čerpacia stanica.  FOTO TASR – František Iván
Zdroj: František Iván

Vodík sa tlačí do nákladnej dopravy

Investor: Dalitrans.
Lokalita: Opatovce, Trenčín.
Investícia: 4,5 milióna eur.
Zámer: projekt vodíkovej čerpacej stanice.

Najnovšia investícia pri Trenčíne avizuje, že v nákladnej doprave na Slovensku zohrá vodík významnú úlohu. Podľa zámeru, ktorý úrady dostali na schválenie, sa plánuje v existujúcom logistickom centre výstavba prevádzky na výrobu vodíka. Ten bude čerpať slovenský špedičný dopravca s cieľom dosiahnuť bezemisnú nákladnú dopravu.

Hoci investor počíta minúť niekoľko miliónov eur, ďalšia výroba bude už len automatizovaná. Za projektom výroby vodíka a novej vodíkovej čerpačky má podľa zámeru stáť dopravná spoločnosť Dalitrans. Kamiónová firma počíta s elektrolyzérom v logistickom centre neďaleko Opatoviec. Doterajšími investormi do menej využívaného paliva pre mobilitu neboli priamo dopravcovia, preto je najnovší projekt špecifický.

Dalitrans je známou a veľkou dopravnou firmou so širokou flotilou, ktorá presahuje viac ako dve stovky kamiónov. Dopravca sa o vodík zaujíma dlhodobo a dokonca sa zúčastnil aj na verejných súťažiach na jeho prevoz. Spoločnosť ho najnovšie chce vyrábať elektrolýzou vody neďaleko obce Opatovce blízko svojho sídla vo Veľkých Bierovciach.

Výroba má dosiahnuť kapacitu približne dvesto ton vodíka ročne. Súčasťou navrhovanej technológie bude aj čerpacia stanica na vodík prednostne pre nákladné vozidlá a autobusy s kapacitou pol tony na deň.

Na snímke minister hospodárstva SR a prvý podpredseda vlády pre ekonomiku SR Richard Sulík (SAS) počas 67. schôdze Národnej rady SR o návrhu na jeho odvolanie z funkcie v Bratislave 16. júna 2022. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Slovensko by do roku 2030 malo vyrábať ročne 45-tisíc ton bezemisného vodíka