Mnohým popredným svetovým firmám sa nedarí dosahovať svoje ciele v boji proti klimatickým zmenám. Podniky navyše bežne podávajú prehnané či skreslené informácie o svojom pokroku v tejto oblasti. Vyplýva to zo štúdie organizácií New Climate Institute a Carbon Market Watch, ktorá skúmala 25 veľkých korporácií.
Nesúhlasia s metódami
Medzi firmy, ktoré prechádzajú príliš pomalými zmenami, patrí napríklad internetový vyhľadávač Google, internetový obchod Amazon, výrobca nábytku IKEA, technologický gigant Apple či potravinárska spoločnosť Nestlé. Časť z týchto podnikov ale podľa stanice BBC oznámila, že nesúhlasí s niektorými metódami, ktoré sú v štúdii použité. Uviedli, že sú odhodlané podnikať opatrenia na obmedzenie klimatických zmien.
Skúmané podniky sa podľa štúdie podieľajú zhruba piatimi percentami na globálnych emisiách skleníkových plynov. Majú tak síce obrovskú uhlíkovú stopu, ale zároveň veľký priestor na to, aby stáli na čele úsilia o obmedzenie klimatických zmien.
Zistenia priniesli sklamanie
Hlavný autor štúdie Thomas Day uviedol, že pôvodným zámerom jeho tímu bolo objaviť čo najviac prínosných praktík v korporátnom sektore hodných nasledovania, ale že zistené skutočnosti priniesli sklamanie.
„Kým tlak na podniky, aby riešili klimatické zmeny, sa zvyšuje, ich ambiciózne znejúce vyhlásenia často postrádajú skutočný obsah, čo môže byť zavádzajúce pre spotrebiteľov aj regulátorov," vyhlásil. "Dokonca aj firmy, ktoré si vedú relatívne dobre, svoje opatrenia zveličujú," dodal.
Gilles Dufrasne zo spoločnosti Carbon Market Watch vyzval regulátorov k opatreniam, ktoré by tieto praktiky ukončili. „Zavádzajúce reklamy podnikov majú reálny vplyv na spotrebiteľov aj politikov. Vytvára v nás falošnú predstavu, že tieto firmy podnikajú dostatočné kroky, hoci skutočnosť je tomu veľmi vzdialená," vyhlásil. „Bez väčšej regulácie to bude pokračovať," dodal.