V Európe v minulom roku predalo takmer 14,5 milióna nových osobných automobilov. Dopyt po nových autách v krajinách Európskej únie a Európskeho združenia voľného obchodu (EZVO) tak v porovnaní s rokom 2008 poklesol o 1,6 percenta. Voči úrovni z roku 2007 sa prepadol až o 9,5 percenta.
Alarmujúci začiatok
Napriek tomu boli automobiloví díleri na konci roka 2009 v lepšej kondícii, ako na sa na jeho počiatku očakávalo. Na úvod minulého roka boli čísla o predaji áut alarmujúce. V januári 2009 sa záujem o nové autá medziročne znížil o 17 percent a vo februári dokonca o 27 percent. Pod vplyvom týchto čísiel experti ACEA (Asociácia európskych výrobcov automobilov) odhadovali, že v roku 2009 európsky trh absorbuje minimálne o 15 percent menej vozidiel ako rok predtým a začali biť na poplach.
Apel neostal bez odozvy. Vlády viacerých krajín zaviedli stimuly zvýhodňujúce nákup nových vozidiel podmienené likvidáciu starých áut. Podľa dostupných údajov sa ich počet rozrástol na 12 – Cyprus, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Španielsko, Srbsko, Taliansko, Veľká Británia.
Trhy reagovali veľmi individuálna, ale šrotovné zaúčinkovalo. Celkový počet registrácií prekonal čísla z roku 2008 po prvýkrát v júni a to o 2,4 percenta. Boom kulminoval v novembri, kedy sa predalo až o 26,6 percenta viac vozidiel ako rok predtým. V decembri sa rastová tendencia v medziročnom porovnaní pritlmila na 16 percent, sklz z počiatku roka sa tak celkom nevyrovnal.
Úspešný koniec
Aj keď v roku 2009 vykázalo rast len šesť krajín Európy, pre konečný uspokojivý výsledok bolo dôležité, že boom zažíval najväčší trh – Nemecko. Dopyt v najväčšej európskej ekonomike vygradoval a premietol sa do neuveriteľného 23,2-percentného prírastku. Viac registrácií ako v roku 2008 vykázali ešte vo Francúzsku (+10,7 percenta), Česku (12,5 percenta), Rakúsku (+8,8 percenta), na Slovensku (+6,7 percenta) a v Poľsku (+0,1 percenta). Rovnako dôležitý pre konečný efekt bol fakt, že v závere roka mocne finišovali takmer všetky trhy západnej Európy s výnimkou Fínska, Portugalska, ale aj Nemecka, kde vplyv šrotovného dohasínal.
Hospodárska kríza zrejme aj s prispením šrotovného spôsobili, že nepriaznivé dopady sa v oveľa väčšej miere prejavili v nových štátoch EÚ. Najtragickejšie dopadli rozvíjajúce sa trhy pobaltských krajín – Lotyšsko (-80,5 percenta), Litvy (-67,4 percenta) a Estónska (-66,2 percenta). Rumunsko (-59,4 percenta) zas manifestovalo, že vyrábať predajne extrémne úspešné Dacie, ešte nezaručuje prosperitu domáceho trhu s novými autami. Ekonomicky ochromené Maďarsko, ktoré na svojom území tiež hostí úspešné automobilky, nedopadlo oveľa lepšie (-50,4 percenta).
Aj odozva Európy na ponuku automobiliek bola v roku 2009 mimoriadne diferencovaná. Na európskom kolbišti tradične najúspešnejšia značka Volkswagen umiestnila viac ako 1,6 milióna osobných vozidiel, čo je o 4,8 percenta viac ako rok predtým a svoju dominantnú pozíciu si s prehľadom udržala. Nasleduje Ford s 1,2 miliónmi registrácií a medziročným rastom +4,1 percenta. Tretí skončil Opel. Ten v Európe predal 1,15 milióna vozidiel, ale v porovnaní s rokom 2008 si pohoršil o 7,8 percenta.
Deformujúci vplyv šrotovného
Rok 2009 bol vďaka šrotovnému rokom ľudových automobilov. Zákonite, veď šrotovné zvýhodnilo cenovo nižšie kategórie osobných automobilov. Aj tak prekvapilo, že najväčší medziročný prírastok zaznamenala značka Dacia (+29,2 percenta). Mimoriadne sa v Európe darilo aj juhokórejskému Hyundaiu (+26,6 percenta). Naopak najväčší pád dopytu si zaknihoval podľa očakávania krachujúci Saab (-59,1 percenta).
Rok 2010 sa v európskom trhovom priestore stáva veľkou neznámou. Šrotovným ovplyvnený (deformovaný) trh roku 2009 totiž neposkytuje spoľahlivú základňu prognózy kúpyschopného dopytu obyvateľstva Európy. Navyše šrotovné pokračuje vo Veľkej Británii a odštartovalo aj v Luxembursku.
Foto na titulke - SITA / Tomáš Benedikovič