Niektorí ľudia sú o svojej pravde vďaka šarmu schopní presvedčiť aj toho najtvrdohlavejšieho a najracionálnejšieho človeka. Nerobí im problém prehovoriť malé dieťa, aby bez námietok po sebe poupratovalo hračky, alebo si úsmevom dopomôcť k nejakej tej maličkosti zadarmo.
Presvedčivosť nie je výhradnou doménou niekoľkých zhovorčivých jedincov a sebavedomých podnikateľov. Ich šarm sa dá naučiť, stačí len poznať zopár jednoduchých trikov. Práve na tie si v článku posvietil Guardian.
1. Lichôtky
Presvedčiví ľudia sa snažia spoznať perspektívu druhej osoby, čo v nej vyvolá pocit, že ju potrebujú. Keď od nej potom potrebujú láskavosť, svoju prosbu sformulujú tak, aby znela ako prospešný obchod. Je dôležité, aby druhá strana vedela, aké výhody jej budú plynúť z toho, že urobí, čo po nej žiadate, radí televízny producent Dan Jackson.
Ak druhá strana najprv súhlasí, a potom zmení názor, dajte jej najavo, že ste bez nej stratený. „Bez teba to bude iba horšie. Ak neprídeš, druhý hosť prevezme nad debatou kontrolu. Tvoj pohľad na vec je nesmierne dôležitý,“ zvykol svojim hosťom hovoriť Jackson, keď sa rozhodli zrušiť účasť na jednom z jeho programov.
2. Vzťah a sľuby
Budovanie vzťahov je pri presviedčaní kľúčové, pretože sú základom vzájomného porozumenia a dôvery. Najúčinnejšou stratégiou je aktívne počúvanie, udržiavanie očného kontaktu a prikyvovanie hlavou, ktorým dáte najavo, že rozumiete pocitom druhej strany.
Nezabudnite si pozorne všímať jej odpovede. Ak uvidíte, že sa jej nejaká z vašich fráz nepozdáva, už ju nepoužite. „Sústreďte sa napríklad na to, či sa ten človek ošíva alebo vyhýba očnému kontaktu. Môže to znamenať, že stráca dôveru v konverzáciu,“ varuje profesionálna vyjednávačka Suzanne Williamsová. Dajte si pozor, aby vás neprichytil pri klamstve, a vždy dodržte všetky sľuby.
3. Úprimnosť a správne slová
Dôležitým aspektom presviedčania je autentickosť. Zaručene efektívne frázy a reč tela sú podľa zakladateľky poradenskej firmy Emmy Serlinovej iba mýtus. Aj v rámci úprimnosti je ale potrebné voliť slová veľmi opatrne. Druhá strana potrebuje vedieť, že veríte v jej schopnosti, a preto nie je na škodu podávať spätnú väzby s istou dávkou citu.
4. Príprava a kompromis
Na rokovanie nikdy nepríďte bez poriadnej prípravy. Mali by ste vopred vedieť, aké fakty a informácie pri vyjednávaní použijete. Nikdy nehovorte o politike, zdraví alebo smrti, pretože týmito témami riskujete naštrbenie vytvoreného vzťahu.
Aj kompromis je niečo, čo musíte očakávať, zdôrazňuje Williamsová. Ak ste naň pripravený, zvýšite tým šance, že sa vyvinie vo váš prospech.
5. Rovnocenné postavenie
Pri presviedčaní je dôležité pristupovať k druhej strane ako k rovnocennému partnerovi bez ohľadu na postavenie alebo odbornosť. Vďaka tomu prehĺbite vzťahy i vzájomnú dôveru. Posilňovanie postavenia druhej strany v procese rozhodovania zvyšuje pravdepodobnosť spolupráce a dodržiavania dohôd.
6. Dobrý príbeh
Rozprávanie pútavých príbehov môže byť mocným nástrojom najmä pri prezentovaní zložitých informácií zrozumiteľným a zaujímavým spôsobom. Dokážu totiž v druhej strane vyvolať emócie a tým ovplyvniť želané výsledky.
Biznis kouč Eldin Hasa si spomenul na prípad, keď jeden z jeho klientov potreboval pre svoj startup zaistiť financovanie, no mal problém zaujať investorov. Generálny riaditeľ sa rozhodol zmeniť taktiku a namiesto toho, aby každú prezentáciu začal svojimi slovami, použil slová zákazníka, ktorý mal s výrobkami firmy pozitívnu skúsenosť.
„Toto úprimné svedectvo sa stalo katalyzátorom,“ dodáva Hasa s tým, že startupu sa následne podarilo splniť ciele v oblasti financovania nie prostredníctvom grafov a tabuliek, ale pomocou pútavého príbehu zo života.
7. Taktika na mieru
Svoju stratégiu presviedčania vždy prispôsobujte potrebám a preferenciám publika tak, aby ním rezonovala. Používanie rovnakých metód vo všetkých situáciách môže viesť k neefektívnym výsledkom.