V obidvoch kolách šrotovného sa na Slovensku vyradilo 44 200 vozidiel s priemerným vekom 21 rokov. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) bola najšrotovanejšou značkou značka Škoda, za ňou nasleduje VAZ a Fiat. Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji, z okresov bola na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 percent vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov.
Najúspešnejším importérom v predaji s dotáciou na šrotovné bol Renault, nasledovaný Škodou Auto a Kia Motors. Najpredávanejším modelom sa stal Renault Thalia. Za ním sa umiestnili Škoda Fabia 2 a Kia Cee´d. Priemerná fakturovaná cena auta bola podľa informácií združenia v prvej vlne 8 985 eur a v druhej 9 659 eur.
Šrotovné podľa združenia pomohlo obnoviť vozidlový park, avšak malo na jeho vek iba nepatrný vplyv. ,,K prvému januáru 2010 jazdí na slovenských cestách takmer 1,6 milióna osobných automobilov s priemerným vekom 11 rokov," upozorňuje ZAP.
V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. V prvom kole dotoval nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel ničím. V druhom kole už Ministerstvo hospodárstva SR poskytlo dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur.
Vyfakturovaná daň z pridanej hodnoty z predaných vozidiel sa vyšplhala na 66,5 milióna eur, kým skutočná dotácia štátu dosiahla 49,8 milióna eur. Celkovo sa podľa združenia šrotovné využilo iba na 39 275 vozidiel, z toho 21 216 v prvej vlne a 18 059 v druhej vlne.
Foto - SITA / Tomáš Benedikovič