Pandémia pomaly ustupuje a po zmiernení niektorých covidových opatrení postupne začal naberať na sile aj pracovný trh. Eurostat uvádza, že najmä v druhom štvrťroku 2021 došlo k oživeniu trhu práce v európskych krajinách. Mnoho ľudí nastúpilo späť do práce, respektíve si našlo novú.
Pre generáciu Z, teda ľudí, ktorí sa narodili na konci minulého tisícročia - až do roku 2010, to však neplatí. Práve oni by si mali prvý krát hľadať a nájsť svoje „ozajstné“ pracovné miesto. Čerství absolventi vysokých škôl ale majú ťažkosti presadiť sa. Keď aj vstúpia do pracovného procesu, vzďaľujú sa od toho, čo vyštudovali. Dokonca sú ochotní začať pracovať aj na pozíciách, ktoré si nevyžadujú vyššie vzdelanie. To znamená, že prácu vezmú aj na úkor mzdy.
Problém nájsť miesto
Až 41,3 percenta čerstvých absolventov vysokých škôl v USA vo veku 22 až 27 rokov bolo vlani v decembri zamestnaných v práci, ktorá si nevyžadovala vysokoškolské vzdelanie, čo je nárast zo 40,6 percenta v roku 2020, vyplýva to zo správy Federálneho rezervného systému Bank of New York.
„Nárast takzvanej podzamestnanosti medzi čerstvými absolventmi vysokých škôl šiel ruka v ruke s nárastom podielu mladších pracovníkov v zamestnaniach s nízkou mzdou. Znamená to, že noví absolventi vysokých škôl majú problém nájsť si svoje miesto v profesionálnom svete, prehodnocujú svoje kariérne ciele, a tak medzičasom prijímajú prácu s nižším platom,“ povedal pre businessinsider.com Luke Pardue, ekonóm spoločnosti Gusto,ktorá skúma vývoj miezd a pracovných benefitov.
Mladí Slováci bez práce
Podobný trend možno badať aj pri pohľade na dáta Štatistického úradu SR. Ekonomická kríza, ktorú spôsobila pandémia covidu-19, sa na Slovensku odzrkadlila na náraste ľudí bez práce, najmä medzi mladými. Aj keď počet nezamestnaných vysokoškolákov v druhom kvartáli minulého roka klesol z 27-tisíc na 23-tisíc , v ďalšom kvartáli narástol na 24-tisíc.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?