Je pravdepodobné, že sa váš život zlepší, keď sa naučíte povedať „nie“ na láskavosti, ktoré vám nie sú po vôli. Svoje o tom vie aj autorka kníh Natalie Lueová, ktorá do 30ky na všetko hovorila „áno“. Ako to dopadlo? „Viedlo to k rôznym ochorenim, bola som frustrovaná a hnevala som sa nielen na rodinu, ale aj kolegov v práci či dokonca na priateľov,“ priznala autorka pre The Guardian.

Zmena tohto správania nie je jednoduchá. Psychoterapeutka Julia Buenová vysvetlila, že odmietaním žiadostí sa ľudia vystavujú riziku, že ich okolie bude kritizovať alebo sa na nich hnevať. Meniť sa preto treba postupne. „Začnite situáciou s nízkym rizikom a ak treba, klamte,“ prízvukovala expertka.

V práci je oveľa náročnejšie povedať „nie“, pretože tu existuje akási hierarchia, a preto sa od zamestnanca často očakáva, že na všetko prikývne. Odborníci ale poznajú stratégie, ako možno žiadosti odmietnuť slušne a bez naštrbenej povesti. Tu sú tri situácie, v ktorých majú zamestnanci najčastejšie problém povedať „nie“:

Práca navyše

Predstavte si, že sa vás nadriadený alebo kolega opýta, či by ste zaňho neurobili nejakú úlohu. V tejto situácii si podľa expertov potrebujete stanoviť hranice, no zároveň nesmiete pôsobiť neochotne. Koučka Marie O'Riordanová ako prvé radí poďakovať sa za danú príležitosť a potom vysvetliť, čo by jej prijatie pre vás z pracovného hľadiska znamenalo.

Vaša odpoveď môže vyzerať napríklad nejak takto: „Budem musieť odložiť projekt, ktorý je pre klienta dôležitý. Ktorú z úloh mám teda podľa vás považovať za prioritu?“

Aj Buenová uznáva, že povedať v práci „nie“ býva psychicky náročné. Svojim klientom preto dáva domácu úlohu, v rámci ktorej musia odmietnuť niekoľko nedôležitých úloh navyše. „Vždy sa potom vrátia s veľkým úsmevom, že dokázali povedať ‚nie‘ a bolo to v poriadku. Nikto nezomrel,“ dodala psychoterapeutka.

Mediácia konfliktov

Občas sa môže stať, že vás tímlíder požiada, aby ste vystupovali ako mediátor medzi dvomi rozhádanými kolegami alebo sa postarali o problémového klienta. O'Riordanová radí pristupovať k situácii prívetivo. Vaším cieľom je pokúsiť sa šéfa strategicky vyviesť z rovnováhy. Povedzte: „Veľmi rád to urobím. Kolegovia/klienti ale môžu byť zmätení, prečo do situácie zasahujem.“

Nevýhodné povýšenie

Šéf vám ponúkol povýšenie, no vám to vôbec nevyhovuje, pretože potom budete mať viac roboty, možno menej peňazí alebo vás nové povinnosti jednoducho nebudú baviť. Odmietnuť zdanlivo lepšiu pozíciu môže byť zradné, pretože môžete pôsobiť nevďačne.

O'Riordanová odporúča neškodné klamstvo, kde sa vyhovoríte napríklad na rodinu: „Chcem tráviť viac času s rodinou, a to by sa mohlo dostať do konfliktu s požadovanou pracovnou vyťaženosťou.“ Nebude to síce tak úplne pravda, no ide o skvelý spôsob, ako ponuku slušne odmietnuť.

Ideálne je podľa O'Riordanovej poskytnúť zamestnávateľovi časový rámec. Povedzte, že s povýšením by ste počkali, kým deti neskončia strednú školu alebo kým najmladšie z detí nezačne chodiť do škôlky. Vyhnete sa tým tomu, že vás šéf bude považovať za neambiciózneho človeka, a navyše si necháte otvorené zadné vrátka. Jedinou nevýhodou tohto prístupu je, že ide o klamstvo na dlhší čas, za ktoré nesiete zodpovednosť len a len vy.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Prívlastok, ktorý škodí. Zo slovnej zásoby ho na pracovisku treba odstrániť, upozorňuje expert