Dnešné časy veľmi neprajú ľuďom, ktorí si hľadajú prácu. Trh je plný konkurencie a bežne sa o jednu pozíciu uchádzajú stovky záujemcov, podotkol Business Insider. Bonnie Dilberová už deväť rokov pracuje ako manažérka pre nábor zamestnancov, a preto chápe, že spoločnosti chcú zamestnať len tých najlepších, ktorí budú kariérne rásť zároveň s nimi.

Ak na pohovore chcete zanechať práve tento dojem, tu sú tri otázky, na ktoré by ste podľa nej mali odpovedať opatrne:

1. Prečo ste odišli z predchádzajúcej práce?

Dilberová radí vyvarovať sa akejkoľvek odpovedi, ktorá je príliš negatívna alebo kritizuje bývalého zamestnávateľa. Môže to totiž vyvolať otázku, či bol problém na vašej strane alebo na strane firmy. Potenciálny zamestnávateľ môže mať obavy, že sa v budúcnosti budete rovnako nelichotivo vyjadrovať aj o ňom.  

Ideálna odpoveď by v tomto prípade mala súvisieť s tým, čo si od novej pozície sľubujete alebo čo vás nadchlo.

Skúste preto napríklad použiť tieto frázy:

  • „Všetko fungovalo dobre, no chcem riešiť viac výziev.“
  • „Odišiel som, pretože si myslím, že mi firemná kultúra až tak nesadla.“
  • „Pozícia pre mňa nebola až tak zaujímavá, ako som si myslel. Chcel by som nájsť niečo, čo lepšie zodpovedá mojim záujmom.“

2. Prečo máte o túto prácu záujem?

Ak sa pri odpovedi budete sústrediť výlučne na to, čo vďaka novej pozícii získate – napríklad plat, benefity či flexibilitu, spoločnosť by mohla nadobudnúť dojem, že vám na nej veľmi nezáleží. Dáte jej nepriamo najavo, že vám ide iba o vlastné pohodlie. Zamestnávatelia majú záujem prijať niekoho, kto rozumie tomu, čo firma robí a prejaví nadšenie stať sa súčasťou jej odkazu.

Skúste preto napríklad použiť túto frázu:

  • „Teším sa na potenciálny vplyv produktov, ktoré spoločnosť vytvára, a naozaj rád by som bol súčasťou tohto procesu.“

3. Kde sa vidíte o pár rokov?

Pre firmy je nákladné školiť nových zamestnancov, a tak dúfajú, že sa im podarí zamestnať uchádzača, ktorý u nich ostane čo najdlhšie. Pri tejto otázke je dôležité vyjadriť nádej, že sa vám bude na novej pozícii dariť. Firmy môžu byť skeptické, ak o prácu žiada kandidát, ktorý je až príliš kvalifikovaný. Môžu si totiž myslieť, že sa u nich dlho „neohreje“.

Skúste preto napríklad použiť túto frázu:

  • „Dúfam, že na tejto pozícii zostanem ďalšie dva až tri roky a rád by som preskúmal možnosti získania manažérskej pozície, ak to bude možné.“

Ďalšie dôležité správy

Situácia na trhu práce s nedostatkom uchádzačov by mala priať kratším náborom, lenže nepraje. Menej uchádzačov znamená menej vhodných adeptov.
Neprehliadnite

Naťahovať pohovory na vyrabovanom pracovnom trhu sa firmám nemusí vyplatiť. Adepti nečakajú