Hoci dokáže oddelenie ľudských zdrojov zamestnancom pomôcť vyriešiť mnohé problémy a výzvy, s niektorými si musia poradiť sami. Amy Lentzová je expertka na HR, ktorá sa o svoje znalosti z praxe delí aj na Instagrame. Vo videách poskytuje sledovateľom rady, ako sa samých seba môžu v práci zastať či aký jazyk by mali pri komunikácii s nadriadenými používať. Okrem toho im podľa Business Insideru pomáha pochopiť, s ktorými záležitosťami im HR nedokáže pomôcť, aby zbytočne nemrhali časom. Ide najmä o tieto tri prípady:
HR nemôže rozhodovať samostatne
Personálne oddelenie zväčša nemá tú právomoc rozhodovať o osude zamestnanca. Ide skôr o akýsi poradný orgán. Ak sa zamestnanec usiluje o povýšenie, ktoré mu nadriadený odmieta odklepnúť, môže mať nutkanie ísť za HR s očakávaním, že toto rozhodnutie zmení. Tak to ale podľa Lentzovej nefunguje.
Podobným prípadom je aj zvyšovanie platu. Úlohou personálneho nie je schvaľovať ho, ale skôr poskytnúť akési usmernenie. Môže napríklad odporučiť vhodnú sumu, ktorá je v súlade so zákonom, pravidlami a logickými hranicami odmeňovania. Konečné rozhodnutie je však v rukách manažmentu a finančného oddelenia, ktorí určujú platové stratégie na základe rozpočtu a celkových cieľov firmy.
HR nemôže zaručiť rast
Pre väčšinu zamestnancov je prirodzené túžiť po kariérnom raste a vyššom plate. Tieto ambície však musia byť v súlade s potrebami firmy a jej aktuálnymi možnosťami. Personálne oddelenie nemá vždy možnosť zabezpečiť kariérny postup či zvýšenie platu, pretože to závisí od celkovej stratégie spoločnosti a jej finančnej stability.
Niekedy môže firma prechádzať obdobím nižších ziskov alebo reštrukturalizáciou, ktoré ovplyvňujú jej schopnosť investovať do rastu zamestnancov či prijímania nových ľudí. V takýchto prípadoch je HR zodpovedné za transparentnú komunikáciu o tom, či a kedy bude povýšenie reálne.
HR nemôže prebrať iniciatívu
Ľudia často predpokladajú, že im povýšenie či vyšší plat spadne len tak z neba. „Musíte o ne bojovať sami,“ zdôrazňuje Lentzová. Po nástupe do novej práce odporúča zamestnancom dohodnúť si informačné stretnutie s HR, aby sa informovali o všetkých dostupných možnostiach. Pýtať by sa mali najmä na proces hodnotenia výkonu, možnosti rastu a rozvoja, mentorské programy či iné menej známe výhody. Zamestnanci tak získajú dôležité informácie, ktoré im pomôžu lepšie pochopiť fungovanie firmy a vylepšiť plán kariérneho rastu.
Lentzová radí, aby si zamestnanci po nástupe do novej firmy s manažérom ujasnili, čo pri výkone danej pozície považuje za najdôležitejšie. Následne tomu môžu prispôsobiť svoje úsilie, čo ich v konečnom dôsledku dokáže posunúť o krok bližšie k vytúženému povýšeniu či vyššiemu platu.
Podľa Lentzovej je neustále vzdelávanie kľúčom ku kariérnemu rastu. Expertka svojich sledovateľov často vyzýva, aby prevzali zodpovednosť za profesionálny rozvoj do vlastných rúk a snažili sa držať krok s najnovšími trendmi, ktoré sú pre ich odvetvie relevantné. Takýmto prístupom dokážu posilniť svoju pozíciu pri rokovaniach o zvýšení platu alebo povýšení.