Priame náklady výrobcov automobilov na navrhovanú emisnú normu Euro 7 budú až desaťkrát vyššie, ako predpokladá Európska komisia. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) uviedlo, že podľa štúdie poradenskej spoločnosti Frontier Economics priame náklady na splnenie požiadaviek normy Euro 7 pri benzínových osobných vozidlách a dodávkach, vrátane nákladov na typové schválenie, investície a vybavenie, dosiahnu 1 862 eur na vozidlo. EK ich odhaduje na 184 eur na vozidlo.
Pri autobusoch a nákladných autách budú podľa štúdie náklady predstavovať v priemere 11 707 eur na vozidlo. Komisia odhaduje tieto náklady len na 2 765 EUR. Združenie ACEA tiež upozorňuje, že rast cien pre firmy a spotrebiteľov, ktorí budú tieto vozidlá nakupovať, bude ešte vyšší.
„Európsky automobilový priemysel je odhodlaný aj naďalej znižovať emisie,“ uviedla riaditeľka združenia ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoducho nie je tou správnou cestou, ako to dosiahnuť, pretože by mal extrémne nízky environmentálny dopad pri extrémne vysokých nákladoch,“ dodala.
Príliš nákladná a zbytočná
Európske automobilky proti norme Euro 7 bojujú. Tvrdí, že je príliš nákladná a zbytočná, pretože priemysel vydáva desiatky miliárd eur na elektromobily s nulovými emisiami. Vynaložené peniaze na novú normu by tiež mohli automobilkám chýbať pri prechode na výrobu elektromobilov.
Európska komisia však tvrdí, že nová norma je potrebná, aby sa znížili škodlivé emisie a zabránilo opakovaniu emisného škandálu spoločnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začať platiť v polovici roka 2025 pre osobné automobily a v polovici roka 2027 pre nákladné automobily a autobusy.
22. mája osem krajín EÚ poslalo do Bruselu dokument, v ktorom Euro 7 kritizujú a označujú pripravované pravidlá za nerealistické. Dokument podpísali Francúzsko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Ak by sa všetky tieto krajiny pri hlasovaní o novej norme postavili proti, neprešla by.