#moas drone footage from Sunday's rescue pic.twitter.com/JaCP1koxJ7

— Chris Catrambone (@cpcatrambone) May 5, 2015

Loď je prispôsobená na vyťahovanie topiacich sa a má otvorenú zadnú časť. Na jej palubu vstúpilo minulý rok takmer 1500 utečencov, ktorým súkromná záchranná služba poskytla dočasné útočisko, kým neprestúpia na väčšiu taliansku loď alebo ich dovezú priamo do detekčných stredísk na Sicílii. Rozhodnutie, kde vysadia utečencov, nerobí MOES svojvoľne, ale riadia sa pokynmi Koordinačného centra pre námorné záchranné akcie v Ríme. 

Podľa námorného práva má každé plavidlo povinnosť poskytnúť pomoc a reagovať na núdzové volanie. Nie vždy je to však možné. Tankery, ktoré prevážajú po mori ropu, nie sú na záchranu prispôsobené.

V mnohých prípadoch ide o nákladné lode s kontajnermi, ktoré nemajú zásoby potravín a fungujú s minimálnou posádkou na palube. Navyše, nie je jednoduché priblížiť sa k maličkej lodi na bezpečnú vzdialenosť. Námorným spoločnostiam ako Maersk, ktoré prevádzajú tovar po mori, každé zastavenie spôsobuje nemalé straty z oneskorenia dodávok.  

Lode plné detí

Prvá záchranná akcia Phoenixu sa uskutočnila na konci minulého leta neďaleko Líbye. Hneď prvý deň mala posádka súkromnej služby plné ruky práce. Ako Ch. Catrambone vraví pre Bloomberg, natrafili hneď na niekoľko lodí. Jedna bola plná detí, do člnu stúpala voda a väčšina z nich nevedela plávať. Na hladine sa udržali vďaka oranžovým záchranným vestám MOES.

Milionár zachraňuje utečencov tam, kde zlyháva Európa

Nikto si nezaslúži zomrieť v mori. Záchranná akcia, pri ktorej MOES vylovili tri stovky migrantov. Zdroj: MOES

Jedna z najhorších záchranných akcií sa uskutočnila na konci októbra. More bolo rozbúrené, jeseň chladná a pršalo. Na mori zachraňovali 350 ľudí, všetci sa však na 40-metrovú loď nevmestili. V rozbúrenom mori preto čakali 1,5 dňa, kým prišla pomoc. Psychické vypätie, hlad a sila mora si vyžiada, že človek/záchranár sa zo žiadnej podobnej akcie nevráti na breh rovnaký ako predtým. 

Náklady na fungovanie lode nie sú nízke. Mesačne zhltnú štvrť milióna eur. Do konca minulého roka MOES vypočítal náklady na svoju prevádzku na osem miliónov eur. Všetky prostriedky na krytie nákladov pochádzali z Tangiers Group a 7,5 miliónmi prispeli z úspor manželia. 

Neziskovka vyplávala na more po zimnej prestávke 2. mája, tentoraz na pol roka. Bude najnovšie spolupracovať s charitatívnou organizáciou Lekári bez hraníc, ktorá MOAS dotovala sumou 1,4 milióna eur, zásobami a lekármi či psychológmi. V priebehu dvoch dní zachránili 500 migrantov.

„Nikto vás nepripraví na to, keď uvidíte v preplnenom člne 369 ľudí, ktorí nemajú kam pohnúť nohami. Aj po hodinách zachraňovania bol čln stále plný,“ priznal po výjazde Times of Malta Ch. Catrambone. Okrem dehydratácie riešili lekári infekcie kože, problémy tehotných mamičiek, zranenia po bitkách alebo prípady cukrovky.

Pašeráci zarábajú milióny

Za prevozy v hrozných podmienkach si pašeráci účtujú od 1500 do 7000 dolárov. Sumy sa líšia podľa krajín. Subsaharskí emigranti platia od 800 do tisíc dolárov, Maročania okolo 1500 eur, utečenci zo Sýrie 2500 dolárov. 

Migranti sú presúvaní autobusom alebo pochodujú peši do táborov pri pobreží (najčastejšie Líbye), kde na nich čaká loď. V mnohých prípadoch sa s nimi zaobchádza ako s rukojemníkmi. Nastupujú na loď, akú sa im práve podarí zohnať – buď sú to staré drevené lode alebo nafukovací čln so spevneným kýlom. Ak sa niekto zdráha nastúpiť na loď, vyhrážajú sa mu zastrelením. Podľa odhadov Financial Times prevádzačmi minulý rok zarobili až 170 miliónov eur, na jedinej plavbe jej organizátori kasíruje zvyčajne cez pol milióna eur.

Pri rýchlosti troch až štyroch uzlov, ktoré sa dajú vyžmýkať z motora člnu, trvá cesta na Lampedusu približne 40 hodín. Ide o hodiny, ktoré rozhodujú o živote a smrti – utečenci nemajú dostatok jedla, vody či liekov. Pri stovke migrantov na jednom člne hrozí nekonečné množstvo scenárov ohrozujúcich sen dosiahnuť brehy Európy – rozbúrené more, bitky, prudký vietor alebo taká banalita ako ísť na toaletu, kedy utečenec ľahko vypadne z lode.  

Odborníci varujú, že tento rok bude situácia v Stredozemnom mori oveľa horšia než vlani. „500- tisíc až milión ľudí je pripravených vyplávať z Líbye do Európy," uviedol v marci šéf agentúry Frontex, ktorá má na starosť ochranu vonkajších hraníc Európskej únie, Fabrice Leggero. Riešenie imigrácie napriek zvýšeným finančným prostriedkom je stále len na začiatku a EÚ vlny imigrantov nemôže ignorovať.