Nikto z nás sa v bežnom živote komunikácii s ľuďmi nevyhne, a preto treba počítať s tým, že nás ich slová občas rozrušia alebo urazia. Treba však zvážiť aj možnosť, že niekedy môžeme na druhých sami pôsobiť rovnako.

John Bowe učí ľudí, ako hovoriť na verejnosti. Klientov vždy upozorňuje, aby počas rozprávania mysleli na svoje publikum. Je nemožné premyslieť si vopred každé jedno slovo, no ak si je človek vedomý fráz, ktoré môžu vyznieť zaujato, tak sa dokáže vyhnúť neefektívnej komunikácii.

Portál CNBC prináša sedem spoločensky nevhodných fráz, ktoré používajú ľudia so slabými komunikačnými schopnosťami:

1. „Chceš...?“

Táto fráza je skvelá, ak niekomu ponúkate možnosti. Ako spôsob komunikovania rozkazov ale pôsobí ako falošná zdvorilosť a niekedy môže vyznieť doslova ponižujúco.

Bowe radí: Vyjadrite svoju žiadosť priamo. Je zdvorilé sa opýtať: „Urobíš mi láskavosť?“ Ľudia predsa vo všeobecnosti radi pomáhajú druhým, keď môžu, no neradi pri tom majú pocit, že sa ich niekto snaží manipulovať.

2. „Vec sa má takto...“

Táto fráza uvádza konečné a autoritatívne stanovisko k diskutovanej téme a často vyznieva namyslene.

Bowe radi: Ak chcete vyjadriť svoj názor, skúste svoje myšlienky uviesť frázou: „Myslím si...“

3. „Že?“

Ľudia začali mať v poslednom čase tendenciu zakončovať otázky slovíčkom „že“. Tomuto dotieravému rétorickému ťahu musia počas rozhovorov čeliť najmä politici a športovci. Takto štylizovaná otázka môže pôsobiť manipulatívne a vytvárať na druhú osobu nátlak, aby s tvrdením súhlasila.

Bowe radí: Ak sa chcete niekoho opýtať na názor, použite neutrálny štýl: „Nenapadne mi okamih, ktorý by bol pre tím dôležitejší. A tebe?“

4. „Nejak to vymysli.“

Táto fráza je spôsobom, ako spoľahlivo ukončiť akúkoľvek diskusiu. Hoci je napríklad na pracovisku dôležité delegovať povinnosti na druhých, dobrý líder vie, že ak zamestnanec potrebuje pomoc, jeho úlohou je pomôcť mu akýkoľvek problém prekonať.

Bowe radí: Prívetivejší spôsob vyjadrovania posmelí zamestnanca, aby sa pokúsil nájsť riešenia. Skúste na jeho žiadosť o pomoc zareagovať slovami: „Porozprávajme sa o tom a niečo vymyslíme.“

5. „Nuž, nedá sa nič robiť.“

Táto fráza podľa Boweho v skutočnosti znamená niečo ako „prestaň sa už sťažovať“. Ak od vás niekto žiada pomoc či porozumenie, nie vždy budete mať chuť alebo čas tejto žiadosti vyhovieť. Ani v tejto situácii však netreba zabúdať na slušné správanie.

Bowe radí: Prejavte aspoň trochu zvedavosti a empatie. Skúste nabudúce povedať niečo ako: „Máš to ťažké. Je mi ľúto, že si tým musíš prechádzať.“ Tým druhému ukážete, že vám jeho trápenie nie je ľahostajné.

6. „Očividne.“

Týmto slovom dávate nepriamo najavo, že ktokoľvek s vami nesúhlasí, tak nemá pravdu, a preto môžete pôsobiť arogantne.

Bowe radí: Toto jedno slovíčko úplne vyraďte zo svojej slovnej zásoby a pamätajte na to, že ticho vie byť krásna vec. Tí najlepší rečníci vedia, že dokazovať niekomu svoju nadradenosť či neomylnosť je stratou času, ktorou si nezískajú žiadnych priateľov.

7. „Podľa môjho skromného názoru...“

Bowe odporúča uistiť sa predtým, než začnete rozdávať rady, že sa vás niekto na názor aj naozaj opýtal. Ak áno, tak od vás zrejme nečaká hrubú reakciu vydávajúcu sa za úprimnosť.

Bowe radí: Ľudia chcú pomoc, podporu a riešenia. Povedať „možno“ namiesto ponúkania „úprimného názoru“ je dokonalou úvodnou formulkou.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Robí vám spoločenská konverzácia problém? Expert na komunikáciu pozná čarovnú formulku