Pracoviskami sa šíri nový trend, v rámci ktorého firmy dosadzujú zamestnancov do jednej z najkritickejších pozícií nie na základe dôsledného a strategického plánovania, ale náhodne. Fenomén „náhodných manažérov“ začína prerastať do nákladného problému. Firmám totiž spôsobuje miliardové straty, podporuje fluktuáciu zamestnancov a kazí celkovú morálku v podniku.
Rastúci problém
Väčšina zamestnancov sa na manažérsku pozíciu dostane nie na základe výnimočných vodcovských schopností, ale preto, že vynikajú vo svojej súčasnej roli. Talentovaný predajca sa napríklad môže tvrdou prácou prebojovať až na vedúceho celého predajného oddelenia. Skúsený inžinier zas môže v rámci firmy dostať na starosť dohľad nad všetkými vývojármi. Hoci sú technické zručnosti oboch týchto čerstvých manažérov nepopierateľné, prechod na vedúcu pozíciu si vyžaduje úplne iný súbor zručností, ktoré mnohým chýbajú.
Chartered Management Institute (CMI) uskutočnil prieskum medzi 4 500 pracovníkmi a manažérmi v Spojenom kráľovstve a zistil, že 82 percent ľudí na vedúcich pozíciách patrilo do kategórie „náhodných manažérov“. Až štvrtina pritom pôsobí v seniorských rolách. Inštitút ďalej zistil, že hoci musel každý zo štyroch respondentov vykonávať manažérske úlohy, väčšine chýbal potrebný tréning, čo odzrkadľuje jednu z hlavných príčin problému. Mnohé organizácie totiž zanedbávajú dôležitosť školení a štruktúrovaných programov na rozvoj pracovnej sily. V rámci zefektívňovania podnikania a kresania nákladov sú tieto iniciatívy často prvé na rane.
Podľa štúdie Gallup disponuje vrodeným talentom pre vodcovstvo iba jeden z desiatich manažérov. Napriek tomu firmy povyšujú zamestnancov na vedúce pozície bez toho, aby zistili, či majú potrebné zručnosti. Výsledkom sú vyhorení manažéri, nespokojní zamestnanci a klesajúca produktivita.
Firmy v ohrození
Prítomnosť nekvalifikovaných manažérov núti mnohých pracovníkov prehodnotiť ďalšie pôsobenie vo firme. Iba 24 percent respondentov CMI prieskumu, ktorí podľa svojho názoru pracovali pod neefektívnym šéfom, bolo so svojou prácou spokojných. Väčšina z nich sa navyše cítila nedocenená a strácala motiváciu. Možno aj preto plánuje polovica z nich podať v priebehu nasledujúceho roka výpoveď. Náhodní manažéri ich zrejme budú nasledovať.
Podľa výskumu CMI totiž o svojich vodcovských schopnostiach pochybuje až pätina z nich. Mnohým robí problém riešiť citlivé otázky, ktoré trápia ich tím nielen na pracovisku, ale aj v osobnom živote. Až tretina manažérov v prieskume priznala, že do roka plánuje zmeniť zamestnávateľa.
Povyšovanie nezaškolených lídrov tak môže podniky pripraviť nielen o talentovaných pracovníkov, ale aj poškodiť firemnú kultúru. Okrem toho dokážu takíto šéfovia výrazne poškodiť finančné zdravie spoločnosti. Podľa Gallupu spôsobujú nezainteresovaní zamestnanci globálnej ekonomike každoročne straty vo výške 8,8 bilióna dolárov. Dôvodom sú najmä rastúce absencie či pokles morálky a produktivity. Výskum ContactMonkey odhalil, že nezainteresovaní zamestnanci mávajú o 37 percent vyššiu mieru absencií, čo vedie k 18-percentnému zníženiu produktivity a o 15 percent nižšej ziskovosti
Cesta von
Výskumy naznačujú, že keď sa nekvalifikovaný manažment vo firme zakorení, nie je ľahké sa ho zbaviť. Vznikne totiž akýsi začarovaný kruh. Náhodní manažéri stúpajúci po kariérnom rebríčku sa často boja vyjadriť svoje obavy, že sa na vyššiu pozíciu nehodia a chýbajú im potrebné zručnosti. Zamestnanci sa zas zdráhajú konfrontovať nekvalitných nadriadených. Keďže ľudia radšej volia výpoveď, než aby sa ozvali, neefektívnemu a v niektorých prípadoch dokonca toxickému manažmentu v raste nič nebráni.
Z prieskumu CMI vyplynulo, že až jeden z piatich manažérov chcel vedeniu povedať o svojej vnímanej neadekvátnosti, no nakoniec si to rozmyslel. Zhruba 41 percent z nich priznalo, že sa báli najmä nedostatočnej podpory zhora. Ak chcú firmy efektívne zabrániť rozmachu náhodných manažérov, mali by sa pokúsiť vytvoriť prostredie, kde sa ľudia nebudú báť komunikovať. Okrem toho nesmú zanedbávať cieľavedomý rozvoj schopných lídrov a investovať do školení, ktoré zamestnancom pomôže získať potrebné zručnosti.